NICO

In december 1999 besluit ik om definitief Nederland te gaan verlaten. Mijn criminele leven was een weloverwogen keuze.Dat ging me jaren goed af. Vanaf mijn jeugd heb ik een weloverwogen keuze gemaakt crimineel te worden. Nu heb ik een weloverwogen keuze maken om te stoppen met dat verleden. Dat moet me dan ook lukken!

Waarom die keuze?

Ik was financieel onafhankelijk. De criminaliteit zorgde daar voor. Begreep ook wel om onafhankelijk te zijn je afhankelijk benT van andere mensen. En om nu afhankelijk te zijn van de Thai mensen? Maar ik heb de keuze nu eenmaal gemaakt. Want aan de criminaliteit zat ook een keerzijde aan. Dat was als je gepakt ben geworden. Daar kon ik goed mee leven. Wie zijn kont brand moet op de blaren zitten. Ik heb nooit onschuldig vast gezeten. Uiteraard ontken je. Maar je weet wel beter. Ik heb honderden van die gekken meegemaakt in de gevangenis. Die Tegen beter weten in maar bleven schreeuwen ik ben onschuldig. En natuurlijk zitten sommige inderdaad onschuldig vast. Gerechtelijke dwalingen. Het komt nog steeds voor. Mijn keuze was omdat ik bajes moe was geworden.

0109nicoIn 1971 zeven maanden, 1972 tien maanden, 1980 vijftien maanden. Daar ging dan nog eens een derde vanaf. En het was niet zo slecht in het gevang. Gewoon je horizon verkleinen. Wat je mist is beperkte vrijheid. Het is allemaal niet zo moeilijk gewoon uitschakelen wat is geweest. Ieder mens heeft een doel in zijn leven, ook als je gedetineerd vast zit. Die strafjes waren te overzien en er zat nog eens een ruime tijd tussen. Maar dan beginnen er scheuren te ontstaan in mijn oplichterijen. De schuld daarvan was ik zelf. Een enorm veel coke gebruikt. Veel drinken, hoeren en snoeren. Dan komt het eerste kleine scheurtje boven water drijven. Je gaat fouten maken. Bestel 2000 koffie apparaten en krijgt er 20000 binnen. Een type foutje! Wel in mijn voordeel. Maar vanaf dat moment wist ik: Nico dit gaat fout. Eigenwijs hoe ik ben wilde niet luisteren naar mezelf.

In 1991 zit ik dan weer in Scheveningen vast voor oplichten van diversen B.V’s. Ik ontspringt de dans door een te late uitreiking van de dagvaarding. Wat een geluk zou je zeggen. Ja dat wel. Maar nog die dag van vrijheid, was ik al weer aan het voorbereiden van criminele actievetijd. Voor een nieuwe B.V te activeren en te laten klappen .ik had immers ruim 120 bv.s verstopt. Alsof er niets was gebeurd. Drie maanden even vast zitten help je ook van je verslaving af. Ja in de bajes bedankte ik de jongens met nee voor mijn geen drugs hier. Maar buiten gekomen lagen de pakjes alweer klaar.

En het scheurtje werd een scheur. Koos Hertogs nog even bezoeken, waardoor ik helemaal fouten ging maken. Elke dag dacht ik aan zijn verhalen. Na drie maanden waren het scheuren geworden. Een maand voor kerst 1994 kwam de genadeklap. Vijf jaar voor flessentrekkerij. Ik had er een gewoonte en beroep van gemaakt zei de rechter. Eis en uitspraak vijf jaar met aftrek van het voorarrest. De scheuren waren nu een bom geworden. Er stond niets meer recht overeind. De zeven jaren geluk waren nu zeven jaren ongeluk. Hier in het HVB de Noordsingel in Rotterdam viel het uitzitten van de straf mee. Na een maand werd ik badknecht. Ik ben er 23 maanden bij de badmeester in dienst geweest. De nieuwe inkomsten gaan altijd via de badmeester.En als badknecht heeft dat zo zijn voordelen. Zoals? Twee keer per week bezoek ontvangen. En van s’morgens zeven uur tot s’avonds negen uur uit mijn cel. Behalve als de maaltijden werden uitreikt. En om negen uur voor de nachtrust zat ik op cel. Na 22 maanden in de Noordsingel werd ik overgeplaatst naar Bankenbosch. Elke maand een weekend naar huis. Het eerste weekend was gelijk al een hel. Mijn vrouw had een ander. Daar later meer over.

De depressie was niet te vermijden en de psychiater zei dat ik opgenomen moest worden. De laatste zes maanden op 31 juli 1996 ben ik toen over geplaatst naar de Waag in Utrecht en heb daar gezeten tot 18 februari 1997. De Waag draagt bij aan een veiliger samenleving. Melden om 8.30 en in de middag om vier uur weer naar huis, weekenden vrij.

Het huwelijk was naar de knoppen. Maar de halve onderwereld had wel weer het een en ander te doen voor mij. Tijden het gevangenschap was ik dagelijks zeven en half uur daar in De Waag aanwezig. Daar na was ik vrij om te doen en laten. Dus coke en xtctransporten voor andere personen was voor mij geen enkel probleem om dat te bewerkstelligen. Reed vaak om vier uur in de middag naar Mons tegen de Franse grens aan. Die daar weer werden opgehaald om door te vervoeren naar Engeland, verzorgde zeven wiet tuinen en het geld stroomde weer binnen. Dinsdag 18 februari was mijn ontslag en op vrijdag 21 februari zat ik weer vast 18 maanden waarvan zes voorwaardelijk. Vrijgesproken voor de coke en xtc.

Daar kom ik later op terug.

Dat is dan ook de rede dat ik bajes moe was geworden. Ging aan de slag voor Victor van het Hoofdt, Jack van Veen, Loek Hoffman en veel andere makelaars. Makelaars die niet vies waren om mensen onder druk te zetten als zij weer enorme grote panden hadden gekocht die bewoond waren. In de bewoners zagen ze uiteraard niets in. Die moesten er zo snel mogelijk uit. Ook dat was een taak voor Nico. Buiten het slopen en renoveren van die woningen. En tussen de bedrijven door nog even een B.V. Waardoor ik in de problemen kwam door Fred Ros. Ook daar later meer over.

Al met al was dat de keuze om naar Thailand te gaan. En heb er nooit spijt van gehad. Ergo ik ben er gelukkig. Hoe hou je het vol in Thailand!!

Niet eenvoudig. Het is een heel ander cultuur,je praat niet echt de taal. Die paar woorden die ik had geleerd in al die jaren dat ik er kwam. Die zetten geen zooi aan de dijk. Ik had besloten om in een dorp te gaan wonen. Waar dan nog eens met een dialect word gesproken. Geen internet en kranten. Geen Schaakspel te koop daar in dat dorp. Was ik vergeten mee te nemen. Het schaken was voor mij een verslaving. Ik keek er ook erg negatief tegen aan. Ik was Pattaya gewend. Stad van de hoeren. Alles kan alles mag. In een dorp mag niets. Leerde me vrouw kennen waar ik nu sedert 2000 samen mee woon en inmiddels getrouwd ben.En samen hebben we drie heerlijke kinderen. En dagelijks met onze kinderen van het leven en van de natuur genieten.

De eerste twee jaren waren moeilijk. Ik leerden al snel dat de meeste mensen niet te vertrouwen waren. Maar hier is de spreuk: de pot verwijderd de ketel wel op zijn plaats. Ik denk dat je het dan sneller door hebt dat ze niet te vertrouwen zijn. Ook de spanning en het gemis van Gendt en Loos. Die dagelijks materialen kwamen brengen dat was een heel gemis. Heb meerder malen tot tien moeten tellen om niet terug te gaan. Om die spanning weer te gaan beleven van de criminaliteit. Ging wel de taal beter beheersen en de doorslag om te blijven was dat het eerste kind werd geboren. En me voor de volle 100% daarvoor hebt ingezet. Dat was in het verleden wel anders geweest. Ik kan niet anders zeggen dat ik geen goede vader was voor de kinderen in Nederland. In 2009 krijgen we dan eindelijk internet in ons dorp. Ik was er als de kippen bij, omdat er maar 50 aansluitingen van de acht omliggende dorpen aanwezig waren. Wat smeergeld en ik had internet.

Weer terug in de bewoonde wereld, eindelijk weer het voetbal kunnen volgen het nieuws lezen. Ook websites kunnen volgen en ging allemaal niet zo snel, maar ik was er blij mee. Had weinig ervaring met computers. Wist nog niet eens hoe je een foto moest toevoegen. En nog heb ik problemen mee hoe of wat met de computer. Wist ook niet, dat wat je op internet zet iedereen kan lezen. Voorheen deed ik alles met een typemachine en reed vaak honderden kilometers om criminele gesprekken te voeren.Telefoon was bij vele een taboe. Als je in bezit was van een huis telefoon.We gebruikte Semafoone die we piepers noemden.

In de jaren 90 kwamen de mobieltjes eindelijk goed op gang. Maar de kranten kon ik lezen en zag iets over Peter R de Vries. En gelijk gingen mijn gedachten terug naar 1994. Naar de dag dat hij mij had bezocht in het Huis van bewaring aan de Noordsingel in Rotterdam. Hem een brief had geschreven over de wetenschap van kindermoorden gepleegd door Koos Hertogs. Peter was enorm geïnteresseerd om op bezoek te komen. Wat de week daar op dan ook plaats heeft plaats gevonden. Tijdens dat bezoek gaf ik namen en details over wat Koos mijn had verteld. En deels uit het dossier had gelezen en de afschuwelijke foto gezien had. En dat ik Koos had gevraagd waarom beken je de andere moorden ook niet. Nee was zijn antwoord dan kom ik er nooit meer uit. Ook de namen van mededaders. En die van rechter Stolk. Heb ik Peter verteld. Peter vraagt me of ik het dossier bezit. Nou,nee! dat heb ik niet. Koos zit nu niet te wachten dat het dossier op straat komt te leggen. Tja dan ken ik er niets mee. Dat is jammer.Ik zeg, ik kan Koos wel een brief schrijven en zo contact houden. We praten nog wat over mijn misdaden en nemen afscheid. Stuurt me nog een boek toe door hem zelf geschreven; Een moord kost meer levens. Goed boek, goed geschreven om het gelijk helemaal uit te lezen. Ik heb echter nooit begrepen dat hij zich daar niet verder in heeft verdiept. Met al de informatie die ik hem had gegeven. Stolk leefde toen nog! Namen van de mededaders waren bekend. Wat wil je nog meer!Misschien onkunde in die tijd. Ik weet het niet. Op 2 september 2009 besluit ik Peter een email te sturen op het adres dat ik op zijn website had gevonden.

Ik stuur hem een kort maar krachtige e-mail.

Van: f. de zeeuw [mailto:zeeu@live.nl]
Verzonden: woensdag 2 september 2009 06:57
Aan: Peter de Vries*********
Onderwerp: RE: Moord op gebroeders Van Reken…

Heeft u interesse op de moorden van de broeders van Reken.

Het bovenstaand e-mailadres gebruikte ik toen. Ik laat de e-mail , telefoonnummers in het verdere verloop achterwege.

Morgen het vervolg van het tot stand komen van de biecht van Koos Hertogs

Geef een reactie

