Nico probeert Koos uit zijn tent te lokken

Nico probeert Koos uit zijn tent te lokken. Gaat het lukken?

Koos: Nee maar ja

Nico:  Maar ik heb hier ( laat hem brieven hoofd zien, van een zogenaamd bedrijf) Dat is van mijn bedrijf. Kijk en ooh hier Die vrijbrief van de Kroes wat ik je vertelde van die slager.

Koos: Ja die van Leiden.

Nico: Die heeft iemand opgelicht, maar heeft noot zijn straf uitgezeten. En door die vrijbrief. Toch authentiek

Koos: Die heb ik nog weleens naar Leiden gebracht. Die woonden in Leiden.

Nico: Ja ja hier kijk maar.

Koos: Ja.” Eddy de kroes blijft vrij man”

Nico:  Hij werd toen gearresteerd aan de gres door de douane. Het zelfde als met jou wat met Stolk is gebeurd. “ daar had jij ook een soort vrijbrief “

Koos: Acht mensen vrijgelaten lees ik.

Nico:  ja ja en naderhand heb die recherche lopen rommelen met die stukken.

Koos: Lopen rommelen ja.

Nico:  Doe hebben geld gekregen.

Koos: Groter denken ja. Ik weet niet of de maatschappij er klaar voor is voor Koos H

Nico:  Jij heb nog maanden de tijd om een scenario te bedenken.

Koos: Ja, ik denk ik denk  aan een scenario weet je wel dat uit Zweden komt.

Nico: Ja. Zet jij nou eens jou verhaal op papier van> Dat we daar wat meer inzicht  in krijgen. En dan lig ik dat voor aan die man. Ja kijk iedereen zegt het, maar ik ben dan bij hem geweest, heb een borrel met hem gezopen.  Dan zeg ie heb jij, “ heb jij  die foto,s nog” weet je wel wat ik tegen jouw zei toen. Ik zeg: “ ja die heb wel,die kan jij krijgen, vandaag nog als je wil.

Koos: Ja

Nico:  Dan zegt ie “dat meen je niet “  maar die jongen Koos Hertogs ,ken ik niet  zegt ie weet je wel. Ik zeg die heb wat moorden gepleegd in 1980. Ik zeg: “ maar die zit op een afdeling waar die graag wil blijven zitten. Hij zegt: “Als dat het enigste is wat je vraagt” Dan is dat helemaal geen punt weet je wel. Maar we moeten een stapje verder. Omdat je naar een TBS-inrichting wil. Nou zeg ik dat goed Koos?

Koos: Ja

Nico:  ja. Die jongen wil naar een TBS inrichting.

Koos: Ja, en.. en dan later eventuuel verlof.

Nico  Ja.

Koos: Als het van mijn kant komt overwaaien.

Nico:  Nee ik zeg dan Hij moet zorgen dat mensen vanuit de TBS-inrichting zeggen van.,,

Koos: Ik weet niet of hij de connecties daar heb. Maar van hogerhand kan dat natuurlijk wel.

Nico:  ja

Koos; En dan dat van Zweden dat het komt overwaaien.

Nico:  Oke Zal ik dan maandag op bezoek komen?

Koos: Ja graag hoor.

Nico:  Nou dan kom ik maandag. Want dit weekend..Ik ga naar Engeland.

Koos: Ja

Nico:  want die moet me ook betalen.

Koos: Je kunt dinsdag ook komen.

Nico: ja zeg jij het maar

Eddy de Kroes
Eddy de Kroes

Koos: Oke dinsdag

Nico:  Wat jou het leukste uitkomt Koos.

Koos: Dinsdag

Nico:  Ja dinsdag. Natuurlijk voor mijn geen probleem, want in de ochtend uren ben ik vrij. Kijk die moet ook nog 450,000 betalen. Haha ja kijk, dat is ons bedrijf . Fruit import en export. Polemaai: “weet je wat dat betekend?”
Koos: Nee

Nico:  Fruit

Koos: Fruit?

Nico: Ja dat staat hier in het Thais dan he” Pollemaai fruit ja en daar de rekening erbij. Nee, die filmpes zijn gen probleem. En eh moet je eh biseksuele films hebben? Twee kerels met een wijf?

Koos: Oke ook goed.

Nico:  ja dat komt ook en beetje in je straatje

Koos: ja

Nico: Nou ja dan ga ik er vandoor. Pak ik me jas. Ik vind het leuk om bij je te zijn. En ook je verhalen vind ik leuk. Ik heb ook wel van die gevoelens. Maar dat zal ik je nog wel een keer vertellen. Maar ik doe dat in het sekshuis. Ik moet wel zeggen: Ik bind ze vast he”

Koos: ja maar ik denk wel: Ik wil er niet op verschut gaan weet je.

Nico:  Ben je gek man. Dat komt allemaal goed

Onverstaanbaarbaar: horloge schuurt tegen mouw.

Gaat over dat ik veel connecties in de bovenwereld ken.

Nico: En ik heb hier  helemaal geen kennissen meer. Zelf mijn kinderen niet zie ik niet meer en mijn familie ook niet. Ik heb alleen contact met me broertje Robby

Koos: Ja

Nico:  En mijn zussen heb ik al twintig jaar niet gezien.

Koos: En die willen jou ook niet meer zien.

Nico:  Nee, ik heb daar geen behoefte meer aamn Koos.

Koos; Nee ik ook niet.

Nico;  ja ik heb daar afstand van genomen

Koos: Er zijn er bij ons al een stuk of acht overleden.

Nico:  ja bij jou in de familie. Bij mijn alleen me zusje me zusje Ria

Koos: Bij mijn broers zijn alleen nog Hans en Hannes

Nico:  En hij is ook gedetinerd? Alle twee?

Koos: Ja

Nico: En waar zitten die dan Koos?

Koos: In Rotterdam. En jaar of zeven

Nico:  Ja allebei?

Koos: Ja in deze zaak wel. Ja dat gaat sowieso snel. Je heb er eentje loslopen. Zit de andere alweer vast. Kijk die zit voor vrouwen ( loop iemand voorbij) Die zit gelook al zijn hele leven vast. Die zit voor vrouwen

Nico;  Haha serrieus is dat de langste die vast zit?

Koos: Nee nee de langste is 42 geloof ik.

Nico;  Aha.

Ik wordt opgehaald door een bewaarder.

 

Nadat ik heb geskype met de vrouw en kinderen. En heb vernomen dat  mijn dochter Naomi ziek is. Ben ik wel wat van slag. Het is niet ernstig, het is een verkoudheid. Maar toch maak je,  je zorgen. Mijn handen zijn gebonden ik kan haar alleen maar zeggen dat ze haar medicijnen moet in nemen. En wenst haar veel sterkte toe. Voor de rest gaat alles goed daar In  Thailand. Ik ga maar weer eens aan het dagelijks ritueel beginnen. Ontbijten en de kranten lezen. Wachten op Kees en Teun. Wij gaan Koos weer bezoeken. Wederom in de auto met kees en Teun. Nadat kees had gevraagd, hoe het het gegaan is met het eten gisteravond. Ja goed eten zeg ik. Was wel leuk. Ja zeg Kees ik heb gisteren 50 baantjes getrokken met zwemmen. “Ooh dat is knap” antwoord ik hem. Hebben ze in Thailand ook een wedstrijd zwembad. Ja die hebben ze daar. In het hotel Sima Tani wat jullie misschien gaan boeken inThailand voor de laatste opnamen te maken. Daar is Kees wel blij mee. Hij zeg hier heb je weer twee films voor Koos. En laat hem goed uit praten he” Ik geef geen antwoord. Hij zeg hou even die twee films vast dan film ik het even. En dan zeg je dat je bij Koos op bezoek gaat en deze films voor hem mee heeft genomen. Het gesprek met Koos valt me zwaar. En ik moet lang wachten voordat ze me komen ophalen. We praten intussen verder. Het gaat over de bezoeken en medegedetineerden. En over wat het betekend voor hem levenslang. Koos zegt.” Ach, je bent uitgesloten van ieder menselijk contact, uitgesloten van vrijheid.” Je kan het alleen maar accepteren. Ik zie het als een soort levende dood. Maar het zit in de mens opgesloten om te blijven leven, te overleven. We nemen afscheid en maken een afspraak voor het volgende bezoek. Door alle gangen en deuren heen ben ik behoorlijk van slag van het geen wat ik gehoord heb. De film van 1994 speelt zich weer af in mijn hoofd. Buiten gekomen in de auto vraagt Kees zoals gewoonlijk opgewonden: Hoe is het gegaan, wat heeft hij gezegt over Stolk. Ik zeg geirriteerd: “ Kees ik weet het niet.” Laat het even bezinken. Ik weet het op dit moment echt niet. Ja maar ik moet weten wat hij gezegt heb. Ik zeg Kees wacht nou even: “ ik ben even de weg kwijt “ ja maar ik moet Peter bellen. Kees stop nou!! anders stop ik er helemaal mee. “waaat” Ja anders stop ik ermee. Dan vermoord ik je echt zegt hij, en zijn gezicht loopt rood aan. Ik draai me om en zeg:  “meen je dat nou?” Ja dat meen ik. We doen alles voor je, goed hotel, eten zakgeld. Je vliegreis geregeld. Dan kan je niet zo maar stoppen. Teun kijk me aan. En ook hij schrik van Kees zijn uitlating. Een kwartier later v nadat ik weer de touwtjes in handen had.  Vertel ik hem wat Koos heet verteld.  Hij ging weer gelijk Peter bellen om het nieuws te vertellen. In de studio aangekomen ben ik weer de man met het masker op. En ik zeg tegen Peter. Weet je dat Kees me wil vermoorden als ik ermee stopt. Peter doet alsof hij me niet heeft gehoord en loopt zijn kantoor binnen. Nu zullen er wel mensen denken. Ja kom op zeg. Dat geloof ik niet. Maar daar kom ik later op terug met een ontvangen e-mail van Peter. Zo goed als het gaat help ik weer de meisjes met spotten. Ook praat ik even met Teun, Ik zeg tegen hem: “ Wat werd die kees kwaad he” toen ik zei, “ dan stop ik er mee” Teun zegt: “ ja hij heb wel meer van die buien,” Moet je niet op reageren. Ik denk ja, als hij dat gezegd zou hebben in een andere situatie dan had hij al een paar stompen voor zijn kop gehad. Als het daarbij was gebleven. Die avond was niet als de andere avonden. Ik voel me niet optimaal. Krijg ook geen verbinding met Thailand. En begin dan maar in mijn dagboek te schrijven. Wat ook niet echt op rolletjes verloopt. Ik ben boos en teleurgesteld. En vraag mezelf af. Waarom? Als ik ja heb gezegd, waarom ik dan daar niet op kan terug komen met het antwoord. “Nee toch maar niet.” Het heeft me al zoveel ellende bezorgd in mijn leven. Dat ja zeggen. Het is alsof ik het nooit zal leren. Vroeg in de morgen is er gelukkig wel contact met Thailand. En besluit maar om niets tegen me vrouw te zeggen, Met  Naomi gaat het alweer  wat beter. Ik ga maar weer eens ontbijten en de krant lezen wat ook niet echt wil lukken. Ik ben van plan om straks tegen kees te gaan zeggen; “ dat ik niet gediend bent van zijn bedreiging” Ik laat het hier maar bij. Zet me masker maar weer op. Vincent haalt me op. Hij wil geen koffie heb nog een hoop te doen. In de studio van SBS 6 ben ik nog even alles aan het doorlezen van de gesprekken met Koos. Ik maak er copieen van. Rond een uur of tien evaluweren Peter Kees en ik weer. Peter zegt: “ Het gaat goed zo prima werk “ We moeten wel meer weten over Stolk dat is erg belangrijk en over die Zweedse meisjes. Ik zeg: “ dat komt wel” dat is in twee bezoekjes wel bekeken. Peter zegt: Nou ik denk dat er nogwel een stuk of 7/8 bezoekjes voor nodig hebben. Ik zeg; “We zien het wel.” En zegt: “Peter als die begint over karate Bob” gewoon negeren en ergens anders over beginnen. En kees zegt direct daarna en laat hem nou uitpraten. Koos begint met over die max en Ingrid te praten en jij heb het ineens over neuken bij Lucassen. En dan zeg je nog ook dat jij ook wel eens een keeltje heeft dicht geknepen het lijkt wel of jij de moordenaar bent. ( Peter en Kees schieten in de lach.) Ik zeg ja, ik weet dat hij dat gedaan heeft dus ik lok hem daarover uit. Ik weet wel hoe ik Koos aan het praten krijgt. Daar ken ik hem lang genoeg voor. Jaaa maar goed laat hem nu maar uitpraten. Ga nu niet het zelfde doen als Patrick. Verder vraagt Peter of Koos niks door heb. En dat we op het volgende bezoek weer wat films meenemen. Het gaat goed zo. Peter en Kees gaan weer aan het werken. Ik ga verder met wat praten met het personeel.

 

Zondag heb ik een rust dag. Ga wemmen met het gezin. Dus helaas geen tijd voor de website

 

 

Geef een reactie

