Koos over zijn jeugd en andere zaken

Dan kom je in die tehuizen weetjewel zo. En dan was het eh..ja dan kwam me moeder op bezoek en dan was het weer een hele andere moeder weetjewel.. warm en noem maar op.

Koos: Ik snapte er geen tyfus van, geen ene moer van. Ik snapt er er niks van jongen. En ja ze zeggen wel vraag een nieuwe weet je wel een mentor. Echt gewoon he” eh.. gewoon wat hier binnen gebeurd dat eh.. ja niet om het een en ander hoor maar eh..warmte
Nico: Warmte en geborgenheid
Koos: jantje Kelder thuis boven, Ome Piet en zijn moeder weetjewel die zat aan de rode dikke poeder, want ze had hoofdpijn, kocht ze poeder. En daar zat ik bij zijn moeder en zijn vader boven bij jantje weetjewel en die was heel warm. En als Pietje of Aadje of jantje wat gedaan hadden dan kregen ze straf maar dan was het over weet je wel. Bij ons thuis bleef het doorgaan.. vieze kanker, terinf, pleuris hondmijn vadr slaan
Nico: Ook nog ja.
Koos; En me moeder was onbetrouwbaar weet je wel.
Nico: ja en zeventien kinderen.
Koos: ja zeventien
Nico: ja want hoe heet je nou precies Koos. Want je heet geen Koos?
Koos: Nee Jacobus Dirk.
Nico: Ok ja jacobus Dirk ja zo is het.
Koos: Maar zo is het wel gegaan en dan kom je in die tehuizen weetjewel zo. En dan was het eh..ja dan kwam me moeder op bezoek en dan was het weer een hele andere moeder weetjewel.. warm en noem maar op. Maar zodra ze weer op de bus stapte in Rekken, weetjewel dan moest je met de bus helemaal naar Deventer toe. Dan liep ik er achteraan weetjewel, maar ik liep gelijk door. Ik ging liever terug naar me palviljoen weetjewel want ik liep weer weg. Dus zo bleef ik maar doorgaan totdat ik een jaartje of 13/14 was, toen kwam ik thuis en toen eh.. was ik eh..voor de jongste.. kwamen onder mij nog vijf. Was dat natuurlijk een.. eh.. een ja.. ik stoorde natuurlijk weetjewel die waren vrij jong 3,4,5,6,7 jaar geloof ik. En dan kwam ik thuis.. en ik kwam toen thuis..weggelopen. ja toen moest ik in de kamer slapen. Ik heb me ouders nog nooit samen in een bed zien liggen bij wijze van spreken. Zulk soort dingen allemaal, dus moest ik bij hun in de kamer slapen, waar we ook aten dan, daar stond dan een soort klapbed. En s,morgens vroeg gingen die kleintjes dan naar school en eh.. ik denk ik ga ook naar school weetjewel. Had ze schijnbaar aan de grote kinderen verteld die ook net hun nest uitkwamen, die gingen dan naar hun werk tegen gezegd dat ze de politie moesten bellen, de school moesten benaderen weetjewel. Toen zat ik in de kamer en toen kwamen twee van de kinder politie binnen weetjewel.
Nico: Ja jij was een beetje het zwarte schaap bij je moeder.
Koos: ja
Nico: Zoals ik het zwarte schaap was bi mijn in de familie natuurlijk.
Koos: ja het is echt zo. Onvoorstelbaar. Dus dan ben je boos. En dat uit je niet.
Weetjewel. En ik zag natuurlijk wel dat ze het ontzettend moeilijk had laten we het zo zeggen, met werken en huilen enzo had ook kanker en weet ik het allemaal.
Nico; Ja zeventien kinderen
Koos: Ja zestien he” , die zevntiende..
Nico: Die is overleden.
Koos: Ja aan difetrie
Koos: We waren echt met zijn zestienen thuis in de Jansteenstraat. Op de geesr waren we eigenlijk geboren.
Nico: Ja naderhand in de Jansteenstraat he en welk nummer ook weer?
Koos: 67.
Nico: O ja 67, nee ik bedoel in de Doedijnstraat.
Koos: Jan Koole woonden op 115
Nico: En ik 114
Koos: maar dan kwam ik bij de familie kelder weetjewel en daar kwam mijn moeder achter, dat ik daar kwam. En dan begon de vader van Jan. “ je moeder is geweest en we mogen je niet meer boven laten. Ik kwaad weetjewel. Ik naar huis en eh dit of dat. Ja je heb daar niets te zoeken weetjewel zo. Die kon het niet dat de rotzooi buiten op straat lag.
Nico: Dat de vuile was niet buiten werd gehangen.

Het eerste politiebureau waar Koos gevangen zat
Het eerste politiebureau waar Koos gevangen zat

Koos: maar nou hoorde ik 2006 of 2007 toen ik in Scheveningen zat, dat ik uit de Mesdag weer teruggeplaats werd in 2006 naar de gevangenis, toen eh, mijn moeder is in 82 of 83 overleden, hoorde ik he” pas ook heel laat hoor, maar in ieder geval hoorde ik van van Willy mijn zuster en Linda heb dat wel een beetje bevestigd maar ja of dat waar is eh..Dat mijn moeder met haar tiende jaar, mijn moeder is een kamper laat ik het zo zeggen. En die was toen in Leiden, ze was toen tien en hadd nog een broertje van twee jaar. Ze had misschien nog wel meer broertjes gehad, ja tuurlijk en die was twee jaar en die liet ze dan met een koordje, liet ze die dan wandelen en dat jongetje zat nog met een rouwtje vast. En toen zag ze andere kinderen ook spelen en toen ging me moeder daarheen. En toen liet ze dat jongentje alleen en die is zo de sloot ingelopen en die is verdronken.
Nico: Oh
Koos: Dus die heb een behoorlijk trauma opgelopen. Dat hoorde ik dan in 2006 of 2007.
Nico: Ja dat zou maar kunnen.
Koos: Plus dat de Pieter Baan vroeg in eh..82 eh.. van eh..aan me moeder van, staat ook in het rapport he”, van ja..het rijtje 1946 kind, en.. ehdat hele 1956 en in ineens houdt het op weetjewel. En dan komt Koos drie jaar en negen maanden later weetjewel. Hoe kan dat. Door de pil die was er toen helemaal niet. En eh..daar kon ze geen antwoord opgeven weetjewel. En hoorde ik dan van Willy dat mijn moeder gezegd had dat ze het een paar keer weg had laten halen, geen abortus maar weg..
Nico: Maar proberen weg..een soort abortus
Koos: Maar een miskraam weetjewel.
Nico: Jij was ongewenst.
Koos: Ja dus toen ik vier vier was kwamen die anderen weetjewel, een tweeling weer.
Nico: Oh ja ook nog natuurlijk.
Koos: Peter en Linda En ik bleef bij me moeder aan haar jurk hangen. Dus ik naar buiten en dat pikte ik niet. Ik was al zes jaar en toen zat ik al bij de kinderpolitie weetjewel.
Nico: Is moeilijk Koos zes jaar!
Koos: Dus die kinderpolitie had ook allemaal rapportage. Bij Pieter Baan moet je je handtekening plaatsen en dan kunnen ze alles opvragen.
Nico: dan heb je toch heel wat meegemaakt hoor.
Koos; Ja en en en door eh doordat je alles voelt en alles pijn doet enzo.. en ja daar ben je niet bewust van hoor. Dan trek je een masker op, maak je een masker dat je niet die persoon ben weetjewel.Dat is dan die persoonlijkheidsstoornis.weet je wel dat heb ik je wel eens verteld, zit je huilend in het huis van bewaring en je doet het s,avond weer weetjewel, Weer inbreken.
Nico: ja inderdaad, ja als we binnen zitten dan willen we altijd maar weer veranderen he’
Koos: Ja eh ik vergeet nooit weet je. Zo voelde dat dan he” ik heb wel meer voorbeelden. Zo voorbeeld dat je s,avonds met een schroevendraaier bezig bent en dat je dan even denkt .. dat je dan stop “waar ben je nou mee bezig” weetjewel.
Nico: Ja net als die Freddy he”. Die Fred he” dat is toch echt wel een verkrachter he’. Het is nou niet een jongen dat je zegt dat ie makkelijk vrouwen kon krijgen. Of wel
Koos: ja eh..dat is zijn handicap dat was in 72 met schieten op de politie weetjewel.
Nico: Was fred bij he”
Koos: was Fred bij.
Nico: Valk.. dat heette toch de Valk groep hoe jullie het noemde.
Koos: Ja
Nico: ja dat kan ik me nog wel herinneren hoor.
Koos: Fred wist die code niet hoor. Dat was dan weer, was dat naar aanleiding weer van laurent Denie, had die op TV gezien laurent vrij.
Nico: Laurent was vrij. Ja ja lachen was dat toen.
Koos: Daar wist Fred niks vanaf. En ..toen hoorde ik later, dat Laurent in de krant opdracht gaf om te stoppen weetjewel.
Nico: En dan zei die gek, die laurent die ging tegen de recherche zeggen..
Koos: Die ging met de directeur praten, weetjewel
Nico: ja maar hij ging ook bekennen dat ie, was een inbraak in het huis van bewaring geweest , die kluis was daar open gebroken. Toen ging hij bekennen, hij zei: ik wil wel bekkenen maar dan moet het op de voorpagina van de Haagse krant. Zit nog vast he” Koos of niet?
Koos: weet ik niet, ik heb hem nog wel meegemaakt in de gevangenis in deze periode.
Nico: Hij zat in het carousel in 95 nog
Koos; ja het was een echte smeerlap hoor. Voor mij hoor. Ik had het niet in de gaten weet je hij zat toen vast in1980,87/88 en toen stond het ineens in de krant, weet je, van laurent hij had afspraken met de procureur of met de, ja nee met de procureur gemaakt over mij, want ik zou hem verteld hebben dat er nog meer lijken liggen in de bunkers in Zeeland, weet je ofzo.
Nico: ja
Koos: En dus die gasten geloofden dat, die hebben die bunkers helemaal schoon gemaakt een stuk of vier vijf en er was niets te zien. En zodoende las ik dan dat hij dat was weetjewel.
Nico: Ja mooi he”
Koos: En dat zou ik hem verteld hebben toen ik vast zat, weet je
Nico: ja die was zo gek als een deur.
Koos: Mongool. Joh,snijenn joh
Nico: koos ik moet er weer vandoor. Enne hoe heet dat, wanneer zal ik weer terug komen? Ik heb deze week volop tijd.
Koos: Andere week
Nico; Nee deze week.
Koos: Deze week?
Nico: Ja, natuurlijk.
Koos: Vrijdagmiddag.. Vrijdag
Nico: Vrijdag zeg jij het maar Koos wat jij het leukste vind pik.
Koos: Vrijdagmiddag
Nico; Vrijdagmiddag, dat kan. Zeg maar hoe laat.
Koos: twee uur half drie.
Nico: Perfect, twee uur ben ik hier
Koos: Ooh nee, om half twee worden we uitgesloten

De Magnum van Koos
De Magnum van Koos

Nico: Ok dan half twee. Tijdens dat ik op sta en wil weggaan vraag ik nog even aan Koos. Laat me dat nog eens zien dat stuk papier van jou, want ik denk toch dat we daar, een hoop dingen inzitten wat ook weer gunstig is voor jou koos. Mag ik dat meenemen en dat kopieer ik dat en dan geef ik je het weer terug
Koos: Nee ik wil er nog even mee wachten. Ik wil er even mee wchten want die Anita Kosters is dood namelijk
Nico Ja.
Koos: Ze zal het wel geschreven hebben, ze zal er wel over onderhandel hebben. Het is een soort evaluatie rapport.
Nico; Ja ja maar ik vind het wel belangrijk voor jou Koos. Want het klopt allemaal niet wat ze zeggen en vooral dat ene briefje er tussen zo.
Koos: ja dat is dat ene briefje van die PCL en dat je vast zit enzo.
Nico: En dat krijg je vrijdag weer gelijk terug.
Koos: Nee ik wil er even mee wachten.
Nico: ja dat mag. Dat mag natuurlijk.
Koos: Ik wil er even mee wchten , kijken hoe die zaken nu lopen.
Nico: Ja ja
Koos: En dan kan ik hier blijven, en dat is ook gunstig eventueel kijken of ik toch in die behandeling kan.
Nico: dat moet voor elkaar komen, Jij moet gewoon in behandeling komen. Want dit eh ten eerste je zit allang genoeg he”
Koos: Ja ze doen echt moeilijk over mij hoor.
Nico: Hee kijk die films heb je nog niet gezien ( zie ik liggen naast zijn TV)
Koos: nee die had ik nog niet gezien.
Nico: nee
Koos:Even kijken hoe het gaat. Zit ik eventueel met zo een, moet ik even met jou over afspreken
Nico: kijk ik wil alleen maar, ik ben alleen maar geintresseerd om het te lezen, weetjewel. Ik bedoel er niks mee, maar ik kan het hier niet lezen dan ben ik een uur bezig dat bedoel ik.
Koos: Als ik bijvoorbeeld vanavond zeg dit of dat weetjewel. Die types laten me barsten dan laat ik het zeker weten via Boersteeg,
Nico: Ja maar er zijn veel fouten gemaakt he” Koos.
Koos: ja maar ze hoeven geen verantwoordelijkheid af te leggen.
Nico: Nou dat ben ik niet helemaal met je eens hoor,
Koos: Nee, dat is echt zo, de rechtbank zijn goden zei de rechter.
Nico: Kan jij me vertellen: Stolk nadat jou zaak klaar was, heb hij toen nog zaken gehad. Is hij, is hij nog rechter gebleven?
Koos: nee, hij is toen ik in de Bijlmer zat is die van zijn zaken afgehaald. Dat kwam ook omdat ik met een jongen zat te praten, daar vertelde ik het over die Stolk. Hij zei: “je moet de groete hebben van Koos”
Nico: Echt waar?
Koos: ja
Nico: Wie was dat? Dat weet je niet meer.
Koos: dat was die jongen die in, misschien kan je het je nog herinneren, die ..eh zijn broer was doodgeschoten en toen ging hij naar het Leyenburg-ziekenhuis, daar wilde hij die andere gozer pakken die lag daar,,
Nico: In het ziekenhuis?
Koos: In het ziekenhuis en toen was die gijzeling in dat ziekenhuis want
Nico: ja dat klopt dat kan ik me nog herinneren
Koos: Zijn broer was doodgeschoten op het strand en die andere gozer lag gewond in het leyenburg-ziekenhuis.. jaik kan nu even niet op zijn naam komen.
Nico: Maar goed hij wilde represailles nemen toen.
Koos: ja en toen werd het een gijzeling in het ziekenhuis.
Nico: ja dat klopt.
Koos: hij zat bij mij in Amsterdam en vertelde dat hij voor moest komen, want ik had hen verteld over Stolk. En ik zei dat ik met Stolk gepraat had. Tyfusleier zegt ie. En toen ging hij naar de rechtbank, en nog wat zegt ie tegen Stolk. Je moet de groete hebben van Koos.
Nico: Ja dat kan je niet maken. Op de gang praten we weer wat verder . En vraag hem dat ik die brief toch graag wil hebben. Het is zo belangrijk voor je Koos. Maar Koos wil echt eerst afwachten wat het besluit is van de heren.
Terug in de auto begint Kees weer, en alles goed gegaan, ik zeg: “ Ja maar veel over zijn jeugd gesproken en nog even over Emy. Ja je ziet het straks wel Kees” Wel goed uit laten praten en zei hij nog wat over Stolk en die Zweedse meisjes? Ja ook wel. Kees gaat weer bellen met Peter.
Op de redactie kijken ze er niet meer van op. Dat het goed is gegaan. Het is alsof het de nomaalste zaak is. Dat het steeds goed gaat. Peter zegt: Zo ook dat is weer goed gegaan. We praten straks naar het spotten even verder. Waarbij ik uiteraard weer bij moet helpen. Alleen deze keer zit ik op de stoel van Silvia van der Poel , die ,die dag vrij is. Peter zegt: Moet je hem nu zien zitten. Als je niet beter weet, dan is dat toch geen crimineel. Ik zeg; “ lachend, dan kom ik maar hier werken” Peter, ja maar dan moet je eerst goed gekeurd worden door mij. Het werk zit erop. Maak wederom kopieen van die dag. Praat nog even met Samantha en die vraagt: Zullen we vanavond gaan eten en dan naar de bioscoop gaan. Ja leuk. Die avond gaan dan uit eten en praten over van alles en nog wat. Ook dat ze behoorlijk Turks kan praten. Wat ik wel knap vind. Ik merk dat bijna al het personeel graag alles vertellen. En me een behoorlijk in kijkje geeft over hun leven. De bioscoop film is saai Sherlock Holmes we vallen dan ook beiden met het hoofd tegen elkaar aan in slaap. Op de kamer aangekomen ga ik het verhaal van Koos nog eens lezen. Zijn verhaal klopt niet echt, op veel punten liegt hij, of vertel niet de gehele waarheid. In mij dagboek schrijf ik dat ik hem morgen gaat zeggen dat het verhaal van Emy de Boer niet klopt.

Geef een reactie

