Kreeg Koos cocaïne tijdens zijn verhoren van de recherche ?‏

Nico is nog altijd op bezoek bij Koos. Kreeg Koos nu tijdens zijn verhoren van de recherche ?‏

Koos: En verder ja heb ik je verteld. Ik ontkende waarom Fred dat gedaan heb, ja Fred werd gehoord en ja toen kwamen die overvallen boven tafel natuurlijk van de Ambachtsgaarde. Koos ja ik ontkende alles Hans van der Walle ja.

Nico:  Die Hans van der Walle heb die toen bij ons vastgezeten in de sprang in 1970? Nou dat je het zo zegt Hans van der Walle.

Koos: Nee nee nee die is erop een andere manier. Ik heb je verteld van die Ambachtsgaarde, hoe dat gegaan was. Ik had wat mensen nodig, alleen kon ik het niet.

Nico: Nee

Koos: Nou Max, Fred, Hans van der Walle, niemand wilde rijden weet jewel. Je moet toch doorrijden als we achter na gezeten worden. Nou dan rij ik wel. Ik wilde zelf die overval plegen, ja hun zouden de overval plegen dan met zijn drietjes. En zo is het gegaan ik zie ze nog lopen met die koffer die gaan naar de auto toe en die zag toen opeen die schimmen achter zich. Ja ehm knudde geweest die overval is helemaal verpest weetjewel.

Nico:  Niet echt vakwerk.

Koos: Zo is het gegaan. Maar dat wisten ze van elkaar natuurlijk plus die Zweedse meisjes. Misschien dat ze nog meer geflikt hebben met zijn tweetjes want ze bleven met zijn tweeen.

Nico:  Die zullen zeker wel meer hebben gedaan met ze tweeen dan, je weet zelf hoe die Freddie was natuurlijk.Hoelang ben je nou met die Freddie omgegaan? Een jaar of tien?

Koos: vanaf 68

Nico:  Van 68 ja. We zaten toen samen verschut Freddie ook he”

Koos: Ik zat toen met Freddie in het Loyd hotel 68/69 ja

Nico:  En ook i de sprang he”

Koos: In de sprang ja.

Nico: Ja daar had freddie ook gezeten natuurlijk daar zaten we samen.

Koos: Toen gingen de verhalen rond weetjewel. Die roofovervallen. En Koos heb relatie of contact weet je. Ja ik kwam natuurlijk vrij van de Ambachtsgaarde weetjewel, ja ik trok met Fred op en ik zei tegen Fred ook die Stolk haalt me er wel uit hou gewoon je mond dicht. Ja alleen me broertje Hans die ging zich er mee bemoeien. Dat is een toestand geweest hoor in Amsterdam. Want hans werd wel ooh dat was met de Copinerkuslaan met die schietpartij op Hazewinkel

Nico:  ja ja

Koos: Nou schietpartij hun schoten, hun zaten allemaal boven en stonden we aan de overkant en toen hebben we een salvo gelost op die ramen daarboven enneh. Ja en hij dacht natuurlijk ja eh die Koos weetjewel, hij kan me nooit gezien hebben. En mijn neefje Nico Goedkoop die zat er ook bij, die zat ook boven en die hebben we toen meegenomen naar het strand enne ja..

Nico:  haha

Koos: je weet hoe dat gegaan is, ik zeg je bent me neefje klootzak en hoe kan je nou tegen mij he”. Ja hij zei, ja wat moet ik dan weetjewel zo. Ik was bang, nou dan ga je mijn naam toch niet noemen  en ja..

Nico:  Die heb je even aangepakt?

Koos: Nou die hebben we het gevoel gegeven van eh je kan recht door lopen het zand op of ik pleur je zo in de zee in,vrijwillig wet je wel.

Nico:  Is ie dood gegaan toen?

Koos:  Nee ne

Nico:  De tering geslagen?

Koos: Nee nee daar bereik je niks mee

Nico:  Nee dat is ook zo. ( ik denk op dat moment  tja hierbij voel je geen lust)

Koos: En toen heb hij zijn verklaring ingetrokken En die Gerard  Hazewinkel hebben we toen ook apart gesproken op de laan van Oost Indie, want ik werd vrij gelaten door Stolk. En Hans zat vast en nou ging het gesprek en toen kwam die andere gozer er ook bij en toen zaten we daar in dat restaurant..was net een film dus ik zei tegen die Hazewinkel jij trek gewoon die verklaring in. Ik zeg ik heb voor jou een mooi senario ik zeg.. we doen het op het laakkwartier daarachter. Ik zeg dan zeg jij gewoon,ik zeg ik ga op afstand staan met mijn geweer en ik zeg, ik schiet gewoon naast je weetjewel in de auto weet je wel zo.Hij: “ja ja is goed” Ik zeg en dan zzeg jij gewoon ik ben beschoten door Hans hertogs, dat kan niet want die zit vast. Nou dan wiordt er twijfel gezaaid van natuurlijk.. van.. nu zeg je Hans hertogs en op de Copinerkuslaan ben je ook beschoten door Hans Hertogs weetjewel.

Nico;  ja ja

Koos: Hij zegt : “ ja is goed”

Nico:  die was bang.

Koos: ja, later is naar beneden gesprongen drie/vier hoog. Ik weet niet wie er toen achteraan is gegaan.

Nico:  Haha

Koos: Ja hij had zijn poten gebroken helemaal. Ja

Nico: Ik heb hem nog eens een auto afgepakt.

2809cocaineKoos: ja maar goed maar die sferen waren er toen he” weet jewel. Ik was gewoon gek en ik voerde het een en ander voerde ik wel uit  en met Fred en dan laten we het zo zeggen en Max erbij die vertelde dan van die guldens die hij meepikte weetjewel Dus zodoende dacht ik aan hun om die overval te plegen.

Nico:  maar met die freddie, ik snap niet dat die Freddie jou ineens ophangt was is er feitelijk eigenlijk  gebeurd dat hij ineens van jou afgaat. Jullie waren al tienjaar bij elkaar markant.

Koos: Ik denk dat hij natuurlijk met die Max zat en die Max met Fred en Ingrid. Ingrid is natuurlijk eh .. die woonde bij mij ervan uitgaande dat ik haar beschermde, laten we het zo zeggen, ja Ingrid wist natuurlijk ook wel van die kogelgaten in de muur die ze weg gegranold heb. Die kogels zijn niet meer te vinden. Ja ik denk dat het zo is gegaan.

Nico;  raar dat hij je ineens liet vallen.

Koos: Onder druk van de recherche.

Nico:  ja wanr in die krant zegt ie, die krant heb jij niet meer he”

Koos: Nee.

Nico:  Als je ze wil hebben kanik ze uitprinten hoor.

Koos: nee ik heb alles weggegooid.

Nico;  je heb alles weggegooid, je heb gelijk ook. Maar daarin zegt hij dat jij als tuinman verkleed was en dat je de laaste moord ging plegen bij Edith Post.

Koos: Ja

Nico:  En dat jij Edith Post al kon vanaf de camping of een schoolreisje dat je daar konijntjes met haar had gekeken en hoe heet dat, dat je naderhand daar vandaan heb meegenomen.

Koos: ja dat verhaal ken ik ook, nou daar klopt geen ene moer van natuurlijk.

Nico: Je heb die edith Post nooit gekend

Koos: nee maar dat niet. Dat is naderhand allemaal nagecheck natuurlijk.

Nico:; dat staat er ook in.Ze checkten dat na en hoe heet dat en dat meisje was daar inderdaad geweest. Was daar inderdaad bij die camping geweest en of schoolreisje weet ik veel en dat daar een konijnenhok stond en daar heb je haar dan ontmoet, volgens de krant dan.

Koos: Ja ja

Nico:  Ja het maakt iet uit hoor.

Koos: Nee maar het klopt gewoon niet.

Nico:  Jij ben de enige die weet hoe het in elkaar zit Koos. Ja toch?

Koos: Ja, nee dat meisje heb ik nooit eerder ontmoet, nee

Nico: Nou goed dat waren dan de berichten van hem, maar er staat ook bij dat de rechter hem niet serieus nam, want hij praatte over 18 moorden

Koos: Fred?

Nico:  Ja hij zei je heb er wel  18 gedaan zegt ie, kan je nagaan wat een gek,

Koos: Ja ja voor mij gunstig natuurlijk.

Nico:  Ja voor jou gunstig want je heb er geen 18 gedaan.

Koos: Nee al zal ik geen moord gepleegd hebben het was voor mij gunstig in die zin van nou zoek het maar op dan weetjewel .Bewijs het dan  maar. Ik heb alleen de pech gehad  dat het DNA toen nog niet in Nederland toegelaten werd, alleen in England weetjewel.

Nico;  Anders waren ze cerder gekomen Koos,Denk jij,anders waren ze verder gekomen.

Koos: ja en die zaak moest opgelost worden he” in Wassenaar. Die stond ontzettend onder druk weetjewel. Die hoofdcommissaris van Wassenaar die heeft nog zelfmoord gepleegd in het schijthuis. Heb je dat niet gelezen?

Nico:  Nee,ja dan moet ik verder zoeken weet je. Ik ben niet zo bekend met dat internet

Koos: Die man heb me geholpen en hij zeg we gaan kijken wat we voor je kan doen. Die heb een kogel door zijn kop geschoten op de wc

Nico:  Ooh

Koos;  Ja dat hoorde ik dan he” ik ken die vent niet. Maar ik weet wel, ik weet wel uit onderzoek dat toen de recherche van 1975 tot 1980 en toen kwamen ze dus in het huis van bewaring tercht en toen gingen ze die boeken door lezen wanneer ik eruit kwam en noem maar op toen zagen ze ineens daar Stolk staan. Stolk dat wil niet zeggen er zijn wel meer Stolkjes weetjewel. En toen werd natuurlijk voor hun  dat die rechter weetjewel. Ik weet wel de recherche laat ik het zo zeggen, ik hoor het die Bloem nog zeggen, de rechercheur Bloem die is ook dood he`in 1996 overleden, hoor ik nog zeggen, ja dat zoeken jullie zelf maar uit weetjewel. Dat zoeken de heren zelf maar uit, zo zei hij het lettelijk he` maar goed het onderzoek was voor mij van belang. Weet je wel zo van onderzoek het maar. Jullie zeggen op de Zuidwal, meisjes zijn op de Zuidwal geweest. Edith Post Emy de Boer weetjewel en dan ben jij de moordenaar en ik zeg nou ik speelde natuurlijk psychologische spelletje. Ik zeg jullie weten donders goed wie er bij mij op de Zuidwal kwamen weetjewel.Ik zeg ik ben soms drie of vier dagen niet thuis. Zo ging hat verhaal.

Nico:  En is het nou echt  zo dat ze je coke hebben gegeven?

Koos: Nee.

Nico;  Ooh dat is niet waar?

Koos:  ja net ik zal je precies vertellen hoe het gegaan is. Ik zat tegen de rand  van bekennen aan. Ik had je verteld ik heb nooit de intentie gehad om te ontkennen nooit. Dat gebeurde in Wassenaar toen daar ineens stonden opeens wel en paar honderd agenten daar in weetjewel.

Nico:  Ja ja

Koos: Ja en dan dat geintje wat ze me flikte van ehh. Jeweet wel waar de W.C. is, maaktte me allemaal erg woest dus ik kon de kracht eigenlijk niet vinden om daar boos op te blijven en de onschuld te spelen van iemand die het niet gedaan heb moet zich ook zo gedragen nou dat deed ik dan ook. Dat ging voor mijn gevoel perfect laten we het zo zeggen, maar voor hun zat er druk op. Wat was je vraag ook weer?

Nico:  Over die cocaine

Koos: En toen was het, toen was het eh..toen wilde ik van het slappe geouwehoer af weet je wel, laten we het zo zeggen. En ik denk ik geef ze nog wel een hand weetjewel zo. En toen zei ik: “nou ik weet nog wel, weetjewel zo, dat ik ook met iemand samen”. Dat is weer wat anders he” Ik zeg: “daar in Brabant” weetjewel zo. Nou ze werden ineens geil weetjewel. Ja echt. Ik zeg “ja ik weet niet waar precies” het is echt gebeurd jongen, als je dat had meegemaakt. Enne “ ja ik kan je het nog aanwijzen” Ik zeg ja ik kan je het wel aanwijzen. Het is een bult geworden weetjewel, in het bos ,bij Schaijk hierachter. Nou ik had vroeger op die camping gezeten hier in Schaijk, Uden  weet je wel verkering gehad  dus ik wist goed de weg. Ik zet ze er vanaf waar ze met mij bezig waren. Nou en toen gingen we s.nachts met een man of twaalf gingen we naar Brabant toe weetjewel van heerlen naar Brabant toe.. Speciale eenheden en weet ik het allemaal. Nou en toen heb ik hier geslapen in Hees op het politiebureau, en s,morgens vroeg gingen we zoeken weetjewel. Maar ja ik had helemaal niks verstopt daar en noem maar op. Ja je geloof je oren niet man. En toen ja, ik denk ja ik moet toch wat, en toen liepen ze daar het bos in weet jewel, mooi joh die gasten met die dingen erachter aan. Als ik de kans krijg dan neem ik de benen natuurlijk, maar ja ik zat helemaal vast. En ik denk ik wijs maar wat aan in de verte ik zo met me vinger volgens mij is het daar en inderdaad een heuveltje weetjewel. Er zijn zoveel heuveltjes. En nou “weet je het zeker” Ik zeg” ja ik zie dat land weet jewel zo” Nou is goed terug naar Hees. Twee uur later daar weer heen wat denk je, grote dreglijnen en een graafmachine en een grote bus zo commando bus en dan moest ik in die commando bus daar stond allemaal cola en broodjes zag ik, ik kon pakken wetenjewel. Ja en dan zag ik ze daar graven en dan kwamen ze weer met een ander doekje van een tractor van een boer” herken je dat”Ik zeg; “ nee: weetjewel zo. Ik zag hun al zo kijken, je zit de boel toch niet..hebben ze daar.. En er waren een paar boeren die gingen daar tekeer want die hadden al die jaren, hadden ze land toen ingepikt en dat moest allemaal weer terug naar de natuur.. Toen werd ik weer terug gebracht naar Hees en toen mijn advocaat Duynstee. Hij zegt± `wat is dat`weetjewel zo Nou toen zei il±`ik heb dat alleen maar verteld omdat ik dan van dat geouwehoer af wilde“ maar natuurlijk ook omdat ze met mij over, omdat ze hoorde waar ik vanaf wilde en ik denk dan ga ik die kant uit.

Nico:  Ja.

Koos: ..en nu die cocaine. Dat was in het punt van bekennen. En toen liet ik zo doorschemeren..Ik zou nou: “ als er cocaine is dan praat ik misschien wat makkelijker.” Weetjewel zo. Oh dan moet je wel je mond dichthouden tegen je advocaat. Ik zeg: “ja tuurlijk.” Weetjewel zo Duynstee komt. Ik zeg het tegen Duynstee, die kon dat weer gebruiken weetjewel

Nico;  Tuurlijk.

Koos: Ik zeg: “ Duynstee ze hebben me cocaine aangeboden, Ik had er zelf omgevraagd” En dat ontkende ze weetjewel zo. Nou Duynstee weer bij de rechter-commissaris gewoon verteld, toen werd die Zwart,, rechercheur Zwart, werd van de zaak afgehaald want die had het aangeboden. Ik heb het niet gepakt he” Hij had het ook niet bij hem. Ik heb het ook niet gezien. Blift wel onder ons toch zei die. Ja natuurlijk weetjewl. Zo is het gegaan. Ik heb het boek ook gelezen.

Nico:  Heb je het ook gelezen? Ik heb het nooit gelezen dat boek

Koos: onvoorstelbaar jongen. Dan zeggen ze van ja dat ik in de gevangenis een klein beetje cocaine kreeg en dat ik zei ja zo klein beetje voor eh.. daar moet ik meer voor hebben weetjewel voor een moord. Dat hebben ze geoon in zitten vullen weetjewel.

Nico: Dus dat is helemaal niet waar geweest. Je heb helemaal geen coke gehad. Nee maar dat is ook gevaarlijk voor jou natuurlijk dan word je loslippig met die rommel dat weet je.

Koos: Ik wilde wel bekennen weetjewel zo. Maar die eh die strijd was er weeetjewel. Die strijd was er, van wat ik in wassenaar meegemaakt had en hoe ze me daar in heerlen behandelde weetjewel.

Nico:  Als ze jou op een normale manier hadden behandeld had je bekent

Koos: Niet in Wassenaar natuurlijk.

Nico:  Nee

Koos: En niet in Wassenaar en hey moesten geen bekende rechercheurs zijn. Er kwamen bekende rechercheurs zoals Zwart.

Nico:  Ja daar wilde je het niet aan vertellen>

Koos: Nee maar en ik was onder invloed toen ik gearresteerd was.

Nico:  Ja je heb wat meegemaakt Koos.

Koos: Ja in Heerlen echt waar. Dat was in december was dat koud als de pest en ik zat in Maastricht op die acht. Ik zat in alle afzonderingen.

Nico;  Alle beperkingen

Koos: ja alle beperkingen en toen was het, toen kreeg ik we; pillen pm te slapen weetjewl zo. En toen werd ik en toen zei ie, toen kwamen ze me ophalen weetjewel. Ja dan gaan we naar een bureautje dan kunnen we lekker praten weetjewel Toen gingen we naar een politie bureau in Heerlen weet je.Wist ik veel. Ze komt aan bij mij, aanrijden daar en ik zie allemaal mensen op het dak lopen. Ik denk dat is een trainingskamp hier zo weetjewel. Nee zegt ze: “nee dat is voor jou”  Toen voelde ik wel dat ze met iets bezig waren. Hij zegt: “ja dat is om, als ze je eventueel willen bevrijden ofzo” weetjewel. Ik denk nou hou dat vast dacht ik toen.

Nico:  Haha

Koos: Ik zat onder de pillen, ik voelde die pillen en toen hield ik gewoon me mond dicht weetjewel. Ze bleven maar ouwehoeren ik denk je doet je best maar. Toen besloten ze mij uit me xel te halen en tegen me zin in die lucht plaats op weetjewel. Koud. Nou ik.. veters uit me schoenen. Toen stonden ze op het dak, weet je wel zo hoog was was het. Gewoon met zo machinepistool ofzo

Nico:  Ja ja.

Koos: En ik zeg gewoon ik wil naar binnen toe en die gasten die reageerde niet is politie of marechausse. Ik denk nou jullie staan heus wel in de buurt jullie horen me wel. Ik zeg als ik nu niet naar binnen mag dan neem ik een loop tegen de miir aan. Ik zeg dan schiet je maar weetjewel zo.Ik wou het echt doen ook. Dus ik doe mijn sloffen uit weetjewel. Ik zeg wat doen we nou? Ik zeg gaan we naar binnen of gaan we niet naar binnen. Opeens gaar die deur open, naar binnen  naar binnen weetjewel. Het intresseerde me geen klote meer.

Nico;  ja je het het natuurlijk ook heel moeilijk daar.

Koos: Ja toen kwam er nog een psychiater weetjewel enzo en ik wilde weg hier weetjewel. En keilbouten uit de muur gehaald. Ik denk, die keilbouten weetjewel,kalk ofzo. Ik denk dan ga ik naar het ziekenhuis. Ik denk ja zoveel mogelijk herrie zien te zoeken om eventueel toch weer te kunnen ontsnappen.

Nico:  Heb je al sie tijd gedacht om weg te komen Koos. In die periode dat je vast zat.

Koos: nee alleen in de Pieterbaan.

Nico: Alleen in de Pieterbaan daarna nooit meer?  Ja wel op jou manier natuurlijk van..
koos: Nee nee ik besefte wel waar moet je heen en dat niet alleen  ze schieten je af weetjewel.

Nico:  Oh ja dat ook natuurlijk maar Pieter Baan wel he”

Koos: Pieterbaan wel ja.

Nico:  Daar ben je gepakt dat staat in de krant.

Koos: Ja Pieter baan met een gozer ja die.. ja ik we deden het in de eerste poging, kenje nagaan wat er allemaal zit. Ik denk we gooien dat biljart door die ruit heen weetjewel. Zo dikke weetjewel ik denk dat eh ..misschien wel net zo dik als dit ( koos klopt op het raam) Ik denk door die ruit heen, met krachtige handen, met zijn vieren weet je wel. Ik zeg dat gaat vanavond gebeuren weetjewel zo. Ik zeg doe dan wat in je kleding weetjewel zo, dat je er een broek onder hebt ofzo. Ja dat is goed. En dan waren ze met zijn drieen en ik zie ze ineens alle drie lopen in dikke truien en een jas aan op de afdeling. Ik denk bij me eigen als ze zo om kijken. Alsof ze naar de winter tuinen gingen weetjewel.. Ik zeg nou kan je het vergeten. Ik was daar reiniger, die ene gozer die wilde wel, die wilde perse ook wel, en ik zei ook, ik denk nou dan doen we het met de boenmachine weetjewel. Zo grote zware boenmachine. Heb ik allemaal magneetjes in me deur gedaan zodat ze niet gelijk naar binnen konden komen. Ik met die gozer, ik op die tafel en die gozer en slingert tegen dat ding aan, alarm, nou het leek wel een vollybalnet dat raam. Hij ging er niet doorheen hoor.

Nico: Die ging er niet doorheen.

Koos: Zo klein kut gaatje

Nico:  Ja

Koos: Toen kwamen ze binnen uiteindelijk en toen werden we overmeesterd.

Nico:  Een lekker  straf celletje.

Koos: Ja nog geen zes uur ingezeten hppr.

Nico:  Ooh dat valt nog mee.

Koos; Ja dat valt zeker mee. We hebben er nog niet eens geslapen geloof ik daar.

Nico:  In het huis van bewaring zit je wel langer.

Koos: het is daar ieder dag toch schelden natuurlijk door  waaromje dat gedaan had en wat er met je gebeurd was en wat erin je omgaat.

Nico:  Dat is heftig geweest he” Ja maar die kranten man daar schrok ik gewoon van man. Ik denk het grootste gedeelte klopt niet hoor. Dat zie ook als zo rechter zegt over die Freddie dat.. ja die rechter zij op een gegeven moment laten we het nu maar bij die drie zaken houden en niet bij andere zaken. Hij zegt het is al ingewikkeld genoeg..

 

Geef een reactie

