Koos verteld hoe trots hij was. Wat betreft: De moord op Marjo Winkens. Is dat zo?

Nico:  Ja in de sprang konden we in principe nog wel lachen. ja toch? dat was helemaal een zooitje daar., die gekke Theo van Oel, die Harry Hagen.

koos:  ja Harry van Hagen ja.

Nico:  De gebroeders Talen, Eef van der Weide heb je die nog meegemaakt? Nico Fleur en Freek, Jan Jacquinet

Koos: Nou die sprak het anders uit hoor..

Nico:  Die stond naderhand ook overall aan de deur. het hele ploegje. naderhand al die woon wagen bewoners. Ja dat was wat anders dan op het politie bureau te zitten in wassenaar.

Koos:  ja dat was zeker anders. die wisten dat die deur openstond. Dus vandaar dat de politie er op geilde dat ik naar beneden zal lopen.

Nico:  ja dat had een ze verwacht hé koos. Dat had je goed in de gaten.

Koos: ja het was gewoon uitlokking.

Nico:  ja in wassenaar waren ze fel hè.

koos: Tjaaa pfff. ja ik kon het ook wel begrijpen, maar ik moest natuurlijk ook wel, omdat ik dus ontkende en me daar ook naar gedroeg,ik moest dus wel mijn ongenoegen uitspreken.

Nico:  Ja natuurlijk.

Koos: Dat werkt ook weer averechts,bekijk  het maar dacht ik.

Nico:  All ik het zat te lezen,schoot ik af en toe wel in de lach. dan zegt je: “ja je bekijkt het maar

Koos: Nee dat zeg ik niet.

Nico:  Nee, maar dat je zegt, hij maakt een mooie opmerking, zegt ie: “ja waar wil je over praten dan? “Hij zegt: “over die Ingrid” dan zegt jij: “daar wil ik niet over praten dat wijf”Over Freddie dan? Ja ligt er aan wat.

Koos: nahhh

Nico:  ja niks bijzonders.

Koos: Het boek is meer sfeer gemaakt.

Nico:  Ja het is overdreven boek. Het zijn vooral mutaties. het is een beetje aangedikt.

Koos: Iedereen die het leest, ” wat een psychopaat zeg” Zo is het niet geweest. Ik weet nog dat ik in Heerlen zat en ik begon me echt te vervelen. Ik zat in Maastricht. en hij zei: we gaan naar een rustig plekje” En toen werd ik opgehaald in zo”n transit bus, staande moest ik dan met mijn handen geboeid aan het plafon ,allemaal gasten om me heen. Toen kwamen we aanrijden, op een binnenplaats,zie ik opeens allemaal van die gasten op het dak lopen. Allemaal met zo ding. Ik dacht nou dat is een trainingskamp of zo weet ik veel.  ( foto gevangenis Maastricht ).Ja en toen vroeg ik: ” zit hier een soort trainingskamp? ” “nee dat is voor jou” ik zeg: “voor mij! “weet je wel zo.  nou ja goed ik ben niet van plan om weg te lopen. Althans ik zat toch al vast. Een beetje overdreven weet je wel.

Nico:  Zwaar overdreven.       ( Foto gevangenis Maastricht )

gevangenis maastrichtKoos: maar ze doen dat waarschijnlijk dat hoorde ik dan van jou omdat ze bang waren dat ik bevrijd zal worden.. En toen voelde ik al..weet je waar ze eventueel rekening mee zouden houden. met wie dan weet je wel.Snap je?

Nico:  maar wie wilde jou nou bevrijden?

Koos: nee dat zeiden ze weet je.

Nico: Ja je broertjes waren natuurlijk in het begin. Maar ja hoe konden die jou nou bevrijden in principe onmogelijk.

Koos: Nee, maar ja. Het was wel erg heavy.

Nico:  ja je werd zwaar aangepakt hoor.

Koos: Zwaar geïntimideerd weet je wel zo. Ik zat zo.. en dan is dit dan het einde van het bureau weet je wel. Dit is het bureau en dan zat ik zo. dan zat die andere die zat dan met zijn voet tegen het bureau aan te drukken weet je wel, dat ik met mijn poot bekneld kwam te zitten en met mijn hand. zeg ik tegen hem: “gaat het lekker zo

Nico:  Ha ha

Koos: weet je wel zo.

Nico:  je liet je niet intimideren. Wat dacht je: ” Bekijkt het maar”

Koos: Ik zat in die cel weet je wel zo met de deur open en twee van die gasten voor de deur, weet je constant naar binnen kijken wat ik deed. Nou ja wat ik deed, die cel was nog kleiner zo. En dan een bed, daar lag ik op. ja en zo”n houten tafeltje en die zat vast met van die keilbouten in de muur. toen kon ik zo keilbout, ken je nagaan dat was allemaal zacht gips, heb ik die keilbout er uit gedraaid, ze zaten gewoon te kijken weet je wel. Ik denk ik ga die kalk inslikken en dan moet ik naar het ziekenhuis.

Nico:  ja ja

Koos: ja toch.

Koos: En toen werd ik vastgebonden ik was zo kwaad en toen werd ik helemaal vastgebonden. ja op mijn rug, mijn handen en voeten.

Nico:  ja beangstigend.

Koos: En toen die avond. Ik zeg nou waarschijnlijk … ik herinner me wel iets… want ik wist natuurlijk, dat wisten zij ook wel,dat ik verkering had gehad met Thea, ja ik heb ze nog nooit zo geil gezien.

Koos springt hier van de hak op de tak en is soms niet te volgen. Koos bedoelt hier dat hij de plek gaat aanwijzen waar hij Marjo Winkens  heeft vermoord.

Nico:  Mooi hè.

Koos:  nee dat zoeken wij wel uit. Ik zeg: “ik weet bij God niet wat”nee dat zoeken wij wel uit en dan gaan we er rustig naar kijken en dan moet jij wel zo beetje zeggen als jij denkt waar het is. ja een kuil, ik denk: “daar zal heus wel een kuil of  zo bergje zijn. Er waren meer bergjes dan dat ik in mijn hoofd had zitten wet je wel, In die periode dat ik daar was in 72 dit was in 1981. Gingen we “s nachts met drie wagens er heen. In Hees naar het politiebureau.. Nou ik werd ontvangen als Claus van Ambtsbergen weet je wel.

Nico:  Claus van Ambtsbergen ha ha.

Koos: Ik liep te schowen.

Nico:  ja ja.

Nico: Kon alles bestellen Chinese maaltijd, een sate, loempia.

Nico:  Toe maar.

koos; ja niet te blij zijn natuurlijk. ja doe maar een chinees. nou binnen een half uur een Chinese maaltijd. En vroeg in de morgen daarheen weet je wel. Een hele optocht door het bos. Ik denk ik moet wat aanwijzen weet je wel. We zijn genoeg buiten geweest nou. Ik zag daar een mooi hoekje , ik zeg: “volgens mij is het daar ” En toen werd ik teruggebracht naar Heerde weet je wel naar die rechter-commissaris. Duynstee die heeft de volgende dag pas gecanceld die heeft ze eerst nog laten graven. En de volgende dag kreeg ik dezelfde rechercheurs weer die er in getrapt waren weet je wel: Ik zeg: ja als jullie zo door blijven gaan “Ik zeg : dan gaan we naar het IJsselmeer  toe weet je w el ” Hij zegt: “is goed dan gaan we lekker varen “Ik zeg: ” bestel maar een boot”

Nico:  ha ha nou ja.

Koos: ja serieus.

Nico:  Op het IJsselmeer.

Koos: Ik zeg ja op het IJsselmeer.

Nico:  ja achteraf kan je natuurlijk, hoe heet dat, die dachten toentertijd dat is een doorbraak, Koos gaat beginnen.

Koos: Ja ja ik heb mijn, hoe heet dat..mijn inbraken weet je wel zo. ja toen kon ik er zelf ook niks van weet je wel.

Nico:  Ja ja.

Koos: Ik was gepakt voor die inbraak in de Prins Hendrikstraat in een of andere soos heb ik die jukebox leeg gehaald.

Nico:  o ja.

Koos: En hadden ze vinger afdrukken gevonden van mij. En toen hebben ze me opgehaald weet je wel “ja ja je vingerafdrukken staan op die jukebox Ik zeg: “en?”

Nico:  En? daar is een jukebox voor.

Koos: “ja die box is leeg gehaald”Ik zeg: “Ën? Moet ik dat gedaan hebben? Ik zeg: “ik kom daar bijna iedere dag. Ik draai ook wel eens een plaatje en is het dan raar dat mijn vinger afdrukken er op staan?

Nico:  Ze waren vroeger ook niet zo slim de recherches hoor. Tegenwoordig zijn ze allemaal een stuk slimmer.

Koos: Ja

Nico:  Ze hebben nu veel meer techniek hé.

Koos: Ja nu hebben ze een technisch laboratorium met alles.

Nico:  ja met alles.

Koos: Ik had met.. hoe heet die jongen nou ook weer. We gingen inbreken  in Wassenaar. Hij had een goede tip in een kelder beneden, een grote flat, en in die kelder beneden had die kerel allemaal dure spulletjes als hobby. die kelder leek wel een gevangenis met van die deuren, stalen deuren en wij breken en er zat alarm zeg. Dus wij rennen door die kelder gangen helemaal naar de andere kant. En weg wezen. En hij had die tas met gereedschap meegenomen. we hadden afgesproken, we zien elkaar achter het dierenpark weet je wel. mijn wagen stond verderop en toen werd ik aangehouden en ik moest mee. Ik zeg: “wat is er aan de hand” “ja dat weet je best wel hij zegt wat kom je hier doen?” Ik zeg: “ik breng net mijn vriendin weg: ” Als je nu even gaat informeren” Ik zag een licht branden in die hoge flat, Ik zeg: “kijk daar woont ze, informeer dan even” ja dat zoeken we morgen wel even uit.

Nico:  Ja gelijk een mooie reactie, gelijk reageren hè.

Koos: ja en de volgende morgen ging ik zelf verhaal halen. Ik zeg:  Ik heb je gisteren al gezegd”tegen die agent ” ja welk nummer? “ja dat weet ik niet dat mokkel die heb ik versierd in Scheveningen. heb ik liggen wippen”Ik zeg:  “het is in ieder geval die kant uit wat ik heb aangewezen heb moet je bij die politieagent wezen die mij meegenomen heeft met dat busje.

Nico:  Mooi hé. ja ,je heb zo vaak de dans ontsprongen ja toch?

Koos: Ja dat wisten ze, ze wisten dat ik niet zou bekennen maar dat zeggen ze niet.

Nico:  Ja daar zag ik ook weinig in.

Koos: Ja

Nico:  Dat is je goed recht. Kijk als het geen zin meer heeft om te ontkennen want ik heb ook wel eens gedacht. hier kom ik niet meer onderuit.

Koos: Ja dat heb ik ook wel eens gedacht, maar ja.

Nico:  ja joh.

Koos: dan zit je in het huis van bewaring en dan ga je erover nadenken en dan denk je had ik die kant maar uit geluld

Nico;  ja maar dat is altijd zo. dat is het zelfde als met jou. Als jij had geweten, dat levenslang levenslang is. in plaats van dat je dacht 18 jaar, dan had je het heel anders aangepakt hè. levenslang is gewoon levenslang.

Koos: Ja nou, pas jaren later.

Nico:  Later pas hè.

Koos: Ja jaren later pas.

Nico:  Ja daarom, maar kijk als je het had geweten dan had je het anders aangepakt.

koos: zeker weten.

Nico:  Natuurlijk.

Koos: zeker weten zeker weten.

Nico:  Ja.

Koos: Zeker weten. Ik dacht ik kijk tegen gevangenschap en tbs aan. En dan zit ik hier 20 jaar weet je wel.

Nico:  ja natuurlijk.

Koos: ja zekre weten.

Nico:  Jij ging er van uit nou levenslang is 20 jaar dat was mooi geweest. Tenminste mooi geweest, daar had je mee kunnen leven.

Koos: twintig jaar is 15  en vier maanden zitten weet je wel zo dacht ik. Maar dat denk je dan niet. op dat moment.

Nico:  nee natuurlijk niet, dat is het juist we waren te naïef natuurlijk. we hebben er nooit over nagedacht. Ik heb ook altijd gedacht dat levenslang 18 jaar was.

Koos: Ik dacht ook anders joh.

Nico:  ja natuurlijk.

Koos: Ik leefde toe ook heel anders weet je wel in mijn wereld. Als er nou iemand geweest was zou zijn.  Nou laat ik het zo vertellen als ik niet in wassenaar was geweest en naar de jan Hendrikstraat hoofdbureau in Den-Haag was gebracht. dat was mijn veilige weg, dan die indruk in wassenaar met al die agenten.

Ja koos kan het mooi vertellen. De indruk van al die politie  die in Wassenaar stonden. Hadden hem besloten om te ontkennen. Er was geen enkele indruk aanwezig  bij hem, toen hij kinderen verkrachten, martelde, vermoorden en als oud vuil ergens dumpte.

Nico:  Zou dat een grote rol hebben gespeeld voor het ontkennen Koos.

Koos: ja toen ging ik me verzetten weet je wel. toen ik er  “s nachts uit me cel werd gehaald om half elf wer ik er uit gehaald, slapen ging helemaal niet weet je wel en ik zat aan de coke natuurlijk en dan nog dat gedoe met open deur van weet je wel waar die wc is en zo.

Nico:  ja ja.

Koos:  Dan word je daar wee boos om weet je.

Nico:  Ik lig me poot hierop hoor.  ( mijn voet doet zeer en lig hem op de tafel)

Koos: ja natuurlijk. Je kunt hem ook daar op leggen.

Nico:  Nee zo ligt ie lekker.

Koos: Dat ze eventueel dat gedaan hebben met de hoop dat ik naar beneden zal lopen en beneden stonden ze natuurlijk klaar om te schieten zeker weten. maar het maakte me niet uit , maar daar ben je dan mee bezig weet je wel.

Nico:  En ook waarschijnlijk natuurlijk, ten minste dat weet ik niet, waarschijnlijk omdat die Edith Post ook de laatste was. Zij was de laatste toen ben je gearresteerd?

Morgen weer verder. Toen werd ik gearresteerd.

 

 

Geef een reactie

