Elke keer is het anders gegaan. koos blijft overal om heen draaien.

Nico:  Edith Post was de laatste en toen ben je gearresteerd?

Koos: Ja toen ben ik gearresteerd.

Nico:  Toen ik het boek aan het lezen was. Ik ga je wat vragen, waant dat vind ik zo knap van jou. Hoe krijg je dat nou voor elkaar? Ik zat met mijn broertje vorige week die ging zijn dochter van school ophalen. Ik ga mee, en zie daar allemaal van die meiden van een jaar of 14/15 rondlopen. Nou probeer ik daar een gesprek mee aan te knopen. dat lukt mij dus helemaal niet. Bij Mc Donald precies het zelfde ook daar lukt het me niet. Ik kan er geen contact mee krijgen. Ik kan nog geen loopse hond mee krijgen. Ik vraag me eigen af, hoe kreeg jij dat nou voor elkaar? Het is ongelooflijk knap van jou.om ze mee te kunnen krijgen en om zo mooi te kunnen smoezen. Het is toch een bepaalde vaardigheid. Ik krijg het niet voor elkaar.

het water waar edith post werd ingegooid

Koos: Ik ben natuurlijk naar die school gegaan naar aanleiding van die Robby S met zijn kluisje verhaal. Die school heb ik wel gevonden natuurlijk. Maar ik moest me wel een beetje camoufleren en had een schop bij me.. zodoende is het gegaan.

Nico:  En toen? Dan loop je daar en dan?

Koos: Je bedoelt hoe ik dat meisje mee gekregen heb?

Nico:  Ja. Hoe krijg je dat in Godsnaam voor elkaar?

Koos: Hoe het gegaan is, aangesproken of ze mee wilde en een smoesje er boven op en toen ging ze mee.

Nico:  Ja, maar wat smoes je dan Koos? Hoe kan je nou zo iemand overtuigen om met jou mee te gaan.

Koos: Vanwege de tuinhuisjes of zo waar ze mee bezig was.

Nico:  Ja ja.

Koos: Ja zo is het gegaan.

Nico:  Ja ik krijg het niet voor elkaar.

Koos: Robby was was naar Wassenaar  en die wagen hadden we daar achter geparkeerd. Robby had haar ook gesproken daar werd met geen woord over gerept. Kijk wij zoeken naar die scholen dat heeft de meeste tijd in beslag genomen. Ik wist natuurlijk ook niet wat er daarna ging gebeuren hè. laten we het zo zeggen.

Nico:  Nee nee.

Koos: Kijk, ik ging voor het kluisje, dus ik werd gezien. De man met de schop. Nou en zo is het gegaan. Daarna ( na de moord) Hebben vele mensen en kinderen die daar liepen en rond speelde me herkend.. Toen was ik op zoek naar het kantoortje met die kluis. En dat was Robby en die andere man waar ze ook over spraken staat geloof ik in de verklaringen, dat ik die ander man was met de schop. Of ik met iemand gesproken had.

Nico:  Nou goed, dan gaat zo meisje met je mee ja toch?

Koos: Ja nou daar ga ik verder niet over lullen.. ik vind dat moeilijk.

Nico:  Een beetje rot om erover te praten dan? Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. dat is ook wel logisch.

Koos: Ik zeg wel wat er gebeurd is maar dan zie ik al die beelden weer voor me.

Nico:  Heb je het er dan moeilijk mee koos? Of lucht het je op?

Koos: nee ik heb er al over gesproken in het Pieter Baan. Ik heb ook wel gesproken met andere mensen.

Nico:  maar lucht je het dan op koos?

Koos: Ja lucht me niet in die zin alleen maar op,maar ook in mijn beleving hoe zo maf ben geweest ben.

Nico:  Kijk je hoef je voor mij niet schamen. Ik bedoel we zijn gabbers onder elkaar.

Koos: Er zit niet alleen schaamte in, er zit ook van eh.. hoe moet ik dat nou zeggen.

Koos: Er zit niets in laten we het zo zeggen. Er zit alleen maar walging in.

Nico:  Toch wel?

Koos: Ja tuurlijk bij mij wel.

Nico:  ja, nee ja.

Ook hier weer een lul verhaal alleen maar walging zit er in. Terwijl hij tijdens het andere bezoek zo hard moest lachen toen hij Emy de Boer had dood geschoten en in een koffer had gepropt. Koos blijft gewon na genieten van zijn daden.

Koos: Ja hoe het gegaan is. Zo is het gegaan.

Nico:  Nou ja ik weet niet hoe het gegaan is Koos. Kijk een stukje uit de krant of zo. ja dan weten de andere mensen het ook niet.

Koos: Onduidelijk,. Alleen maar vermoedens.

Nico:  Ja die enige die het weet dat ben jij Koos en niemand anders. Maar hoe heet dat. als je nou zo meisje dood slaat. Ben je dan dat zelf?Of is dat nou je gespleten persoonlijkheid?

Koos: Ik denk het laatste.

Nico:  Ja dat denk ik ook ja of nee?

koos: Ik denk het wel. tuurlijk met die cocaïne natuurlijk. Hou me ten goede jee bent er natuurlijk zelf verantwoordelijk voor.

Nico:  Ja dat zeg je netjes. iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen leven en daden.

Koos: Maar hoe heet dat, ja tuurlijk. wat de Mes-dag zegt en het Pieter Baan zegt. dat is gewoon de achtergrond daarin ligt dan in een ja ik wou bijna zeggen in een rugzak maar meer in een grote jutezak vol oud zeer weet je wel.Gevoelens naar me familie toe, naar me moeder toe.

Nico:  Ja ja.

Koos: Kijk ik bedoel.Die ouders wat hadden die ouders voor mij moeten voelen? Zo van af dat moment.

Nico:  Ja ja ja ik kan me er iets bij voorstellen.

Koos: Het is een hele rare kronkel geweest.

Nico:  Ja goed, die cocaïne zal best wel een rol hebben mee gespeeld. Met de verkering van Astrid en de jeugd ja het past allemaal in het plaatje van de psychiaters. Zoals die Oevermast die psychiater van het Pieter Baan tegen je zei: je had net zo goed ook in de Spui-straat kunnen staan met een mitrailleur. Maar goed. Op het moment dat je dan met zo meisje bezig bent, dan net wat die psychiater dan zegt. dat weet je op dat moment niet meer waar je mee bezig ben.

Koos: Nee dan weet je het niet meer.

Nico:  Dat kan natuurlijk.

Koos: Ik weet het echt niet meer. Je weet allen die avond erna weet je wel, maar eeh die gevoelens zijn allemaal weg.

Nico:  Ja leg dat eens uit Koos. gevoelens zijn allemaal weg. Kan je dat uitleggen?

koos: gevoelens waar ben je mee bezig,waarom doe je dat, waar is dat voor nodig. Als je hazenlip hebt en je bent zo lelijk als de nacht dan kan ik me er wat bij voorstellen weet je.. dat je iemand verkracht of vermoord. maar ik bedoel ik had zat wijven bij wijze van spreken. waarom is dat dan nodig. Laat ik het zo zeggen.

Nico:  Ja waarom?

Koos: Ja, want het is ineens opgekomen in … eh 1979

Nico:  In 79! is het pas bij je op gekomen Koos?  ( vergeet koos  nou de gesprekken willens en wetens van 1994 of komt dat hem nu niet uit wat betreft zijn terug keer naar een kliniek.)

Koos: Ja de drugs en dan verdring je je gevoelens dan onderdruk je je gevoelens nog veel sterker.De persoonlijkheid is dan het kind in je dat wel reageert dat je daar niet bij kan komen dat gevoel. En dan gebruik je nog meer drugs ga je het heel erg onderdrukken. Ja onbewust allemaal.

Nico:  Ja ja.

Koos: Zo heb ik het bekeken kan ik me wel in plaatsen, dat is het zelfde wat ik je vertelde zoals huilen huilen in het huis van bewaring en in de avond uren weer inbreken weet je wel.

Nico:  Ja ja

Koos: Ja dat moet je voor je zien drie weken met een schroevendraaier bezig zijn met inbreken en in eens komt het in je kop op… waar ben je nou mee bezig klootzak.

Nico:  Dan hoor je een stemmetje:

Koos: Dat ben ik dan zelf.

Nico:  Ja

Koos: En da weet je daar geen raad mee of je wilt daar niet aan herinnerd worden laten we het zo zeggen,omdat je toch in het  huis van bewaring slecht gezeten had en dan zoek je de zekerheid o en die zekerheid is dat je wilt inbreken die spanning ja.

Nico:  Ja ja

Koos: Ja inderdaad ja.

Nico:  Zeker weten.

Koos:  Ja waarschijnlijk toen gewurgd denk ik. Ik weet wel wat ik zeker .Ik weet zeker reclassering mes-dag lul verhaal, moeilijk verhaal.Ik was weggelopen toen werd ik bij Enschede gepakt. Toen werd ik terug gepakt. En zondagochtend ben ik door de directeur, meneer Valk, ben ik opgehaald bij de marechaussee bij de gres terug gebracht naar paviljoen Krimpveen en het was zondagochtend en toen moest ik douchen van hem. Heb ik een pak slaag gekregen, nou jongen, en toen ben ik ook seksueel misbruikt laten we het zo zeggen. In die badruimte weet je wel.

Nico:  Ja ja

Koos: Ik gillen schreeuwen en heb me altijd afgevraagd waarom hoort niemand het. Nou die zaten op zondag allemaal in de kerk natuurlijk. Snap je? iedereen moest naar de kerk.

Nico:  Ja.

Koos: Die tyfushond kon zijn gang gaan weet je. Toen in 1978 hebben ze ook nooit onderzocht in 78 dat is nou een mooi voorbeeld. Kan je nagaan. waarover ik praat is 1973 hè  van de reclassering hè  toen het gebeurde 64/65 dacht ik. In 1978 haalden we die geweren weet je wel. Die we ook gebruikte op de Copernicuslaan.

Nico:  Ja ja,

En op een goede morgen word ik wakker en ik heb ineens sterke behoefte om die tyfuslijer, ik heb er niet over na gedacht, om die tyfusleijer Valk, in 78.79 hè

Nico:  Ja ja 78/79.

Koos: Om die die Valk af te schieten weet je wel. dus ik heb dat plaatje in mijn hoofd van 1964 en in 1978, dat is veertien jaar later, nou als je gaat inbreken of overvallen gaat doen, ga je alles eerst checken noem maar op hè . Ik ga daar heen of als het de dag van gisteren is, Ik daarheen, kan je na gaan hoe het in mijn kop zat hè . Ik daarheen, kom ik daar aan in rekken weet je wel in Overijssel. In een keer komt dat plaatje Krimpveen weet je wel, dus ik parkeer de auto bij de Wakel. Je mag daar niet stil staan. dus ik sta stil en ik wil mijn geweer achter uit de kofferbak pakken, beetje aan het denken weet je wel weet je wel. Laten we het zo zeggen. Ik denk ik loop zo Krimpveen binnen en als ik hem ziet dan knal ik hem ter plekke neer die hond, is veertien jaar later weet je wel., de omstandigheden zijn daar natuurlijk heel anders geworden ander personeel alles is anders. Kan je nagaan. Ik had ook kunnen bellen of die vent er was kun je nagaan alleen dat plaatje.

Nico:  Alleen dat plaatje, maar dan rij van Den-Haag naar Overijssel toe, en die woede gaat niet weg?

koos; Nee die gaat niet weg.

Nico: Dus die woede gaat niet weg, want onderweg heb je er lang over kunnen na denken.

Koos: ja ja precies. Kan je nagaan hoe vast dat zat weet je wel. Dus ik daarheen. staat er iemand bij de Wakel die komt naar me toe lopen, groot paviljoen hè , zeg maar een bungalow en er is ook een bungalow op de berg, is ook een grote bungalow en daar komt iemand uit. En die zegt: “meneer wat komt u doen hier” nou dat gaat heel snel natuurlijk. dus ik begin met mijn smoesje: “nou ik kom even kijken, ik heb vroeger hier gezeten”weet je wel zo. Hillebrand of weet ik hoe die vent heette, Brand of zo die herinner ik me in eens was ook een bewaarder of zo. hij zei die man is overleden oh zei ik dan ga ik even bij de Krimp kijken, hij zei nou je kan niet zo maar onaangekondigd, weet je wel zo. dus ik was geremd en tegelijkertijd besef ik, nou kan ik het niet doen, anders weten ze dat ik het gedaan heb,

Nico:  ja dan ben je ineens

Koos: En dat gebeurde twee keer hoor, twee keer in 65 zat ik in REG in Amersfoort en ik zat op een gesloten afdeling hè  1966. En er was een hele grote vent. Bill heette die. Dus ik zat op een gesloten afdeling weet je wel net als hier zeg maar.maar dan stukken kleiner. En ik was buiten aan het harken en die tyfushond die ging iedere keer met zo kogelstoter.

Nico:  ja ja

Koos: Met zijn spierbal dan ging naast je staan, die idioot weet je wel, maar wat deed die teringlijer nou? Ik kan er nog kwaad om worden. Die stootte die bal naar mij toe weet je wel zo, zo klap dat deed zeer. zei die “wat zeg je” kut, kreeg ik een pak slaag jongen toen had ik me voorgenomen, als ik er ooit uit komt dan pak ik die klootzak. Ik was kwaad jongen.

Nico;  dat kan ik me goed voorstellen.

Koos: Toen een ander keer was ik ook gepakt toen in 67, kreeg ik een auto ongeluk en een week later werd ik terug gebracht, eerst in Amsterdam in het ziekenhuis gelegen. en toen werd ik terug gebracht naar REG toen heb ik een pak slaag gekregen. Ja dat was ook weer naar aanleiding van eh , zit nog een ander verhaal tussen.

Nico:  Ja ja.

Koos: Toen voelde ik me heel erg ziek en toen moest ik naar het REG, naar de lichtenberg in Amersfoort om te controleren, ik had een bekken fractuur, ik denk ik ging in een rolstoel weet je wel ik liet me eigen optillen terwijl ik in de nacht al getraind had om …

Nico:  Weg te lopen,

Koos: Kijk en dat hebben ze me zeer kwalijk genomen, kreeg ik nog een pak slaag.dat was in 1969, ja dat moet in 69 geweest zijn. Ik erheen, het was net een film, weer dat geweer achterin. Ik zet me wagen neer. Ik loop in gedachten een keer door en ik loop die gang door op een gesloten afdeling daar was een deur  en daar hebben alleen degene die daar weken een sleutel van. Ik denk met dat olifanten geweer schiet ik die deur er zo uit, dat slot weet je wel ik loop zo door en denk nou pak ik hem weet je wel. En ik kom die wagen uit en wie denk je, wie daar uit komt uit die deur; Bill ja.Zo koosje wat kom je doen? Confrontatie hè, Echt gebeurd. Heb ik ook verteld tegen de Nes-dag, Ik denk, ze hebben het schijnbaar toch na getrokken.

Nico:  Dus wat ik nu zo beluisterd hè koos  wat je nu zegt van eh.. gaat het/

Koos:  Ja dan zie ik het plaatje weer allemaal voor me..

Nico:  Dan zie je dat voor je en denkt die vent ga ik doodschieten. en dan zie je hem ineens en denk nu moet ik stoppen want nu gaat het niet meer, anders word ik op zeker gepakt. want ze hebben me gezien.

Koos:  Ja ja

Nico:  Nou dat gebeurde in principe het zelfde met Edith Post hé. Als jij met haar bezig was zie je niks meer, want dat zeg jezelf al, want je stop niet je gaat maar door en  alles tot het moment natuurlijk dat het is afgelopen voor jou en dan komt er iets naar voren van hè.

Koos: Daar heb ik geen schaamte bij gehad bij  die Valk en Bill.

Nico:  Nee

Koos: Beslist niet had het maar waar geweest weet je wel.

Nico:  Ja ja.

Koos: Dan had ik ehh genoegdoening gehad..

Nico:  En bij zo meisje blijft gewoon die schaamte zitten?

Koos: Schaamte blijft zitten. Ik had natuurlijk eh .. niet bewust, maar je imago Jij heb jij dat gedaan.

Nico:  dat is voor jou het ergste hé Koos je imago. maar ik denk toch,ik bedoel ik denk persoonlijk dat zie ik ook in het boek van de week.Dan lees je me een stukle voor dat kunnen we al. het is jou imago wat je gewoon opzij moet zetten en dat het voor jou meer een oplossing is om er gewoon over te praten, Kijk imago moet je gewoon eens alngs te kant zetten,

Koos: ja was tien weet je wel schaamte

Nico:  ja nu heb je nog een beetje schaamte dat begrijp ik ook wel. maar daar moet je je gewoon overheen zetten. Ik den k dat het veel fijner en prettiger voor je leven is hoor koos>

Koos: Nou ja ik zit me toch af te vragen van waarom nou weet je wel. Ik ken het geen plek geven.

Nico:  maar een plek geven kan je alleen maar als je er over praat.

Koos: Ja daar heb je wel een psychotherapeut bij nodig dat is die behandeling.

Nico:  oke dan ben ik vandaag je psychotherapeut misschien help dat Koos,als je begrijpt wat ik bedoel.

Koos: Nee een psychotherapeut gat daar heel anders mee om weet je.Ten eerste..

Nico:  Hoe gaat hij daarmee om dan?

Koos: Nou ja we praten over je jeugd, je ouders , je gevoelens. Mijn gevoelens naar mijn ouders toe kwetsen om niet zelf gekwetst te worden weet je wel. dat begint heel goed en dan kom je eventueel later tegen waar het vandaan komt. Zoals met rekken en die tehuizen in de steek gelaten voelen het niet willen uiten. dat je je niet kan uiten om niet te kwetsen hoe zeg je dat om niet gekwetst te raken dat soort dingen allemaal.

Nico:  Allemaal geleidelijk aan. En dan wordt het gestuurd. Ik wil er niet meer in en ik doe het toch weer weet je. Daarom geloof ik in psychotherapie.. daar wisten ze in de Mes-dag antwoord op te geven. het kwartje moet nog bij je vallen. je moet het wel kunnen plaatsen weet je. Maar als ik dan zeg dat ik het kan plaatsen met huilen huilen en s,avonds ben ik weer bezig met in breken bij wijze van spreken. En zij zeggen van het komt waarschijnlijk zeker  dat je dan geconfronteerd wordt met die persoonlijkheidsstoornis.

Nico:  Ja ja

Koos: Koos dat begint al vrij vroeg. dat begint bijvoorbeeld dat je pijn hebt dat je je niet wil laten kennen.

Nico:  Wat dan?

Koos: Ik was bang van die Valk. Ik was echt bang.

Nico:  ja natuurlijk.

Koos: Die vent wilde de volgende dag gewoon met me voetballen alsof er niets aan de hand was geweest. Nou ik zit er nog mee. Nou dan druk je het weg je verdringt het en dat is dan die persoonlijkheidsstoornis dan blijft het gevoel van vuile vieze tyfudleijer dat druk je ook weg en ook je lichaamstaal dat weet je niet je lichaamstaal maar dat weet ik ook pas sinds vier jaar geleden over lichaamstaal. Dat hij dan ziet door  je lichaamstaal dat je nog steeds boos bent en dat ie je daarom misschien  weer pakt.

Nico:  Ja ja.

Koos: Zulk soort dingen allemaal. dan begint er een masker te komen weet je wel “nou ik doe ook mee”weet je wel aan de ander kant lig je s”avonds op bed lig je die vent te vervloeken en wil je hem wel vermoorden weet je wel.

Nico:  Misschien is daarom wel die groep Valk ontstaan. Wat je noemde toendertijd over groep Valk.

Koos: Groep valk is ook weer zoiets, dat was helemaal geen groep ik was het alleen.

Nico:  Ja natuurlijk maar omdat die bewaarder ook Valk heette was dat misschien iets wat samen hing of niet;

Koos: dat zou kunnen.

Nico:  ja dat bedoel ik het zal best kunnen.

Koos: dat zal zomaar kunnen ik heb er nooit bij stil gestaan, maar nee het had meer te makem met ongenoegen naar de politie toe.

Nico: Ja ja

koos: Mijn ongenoegen naar de politie was. Mijn schoonvader kon ik het hartstikke goed mee vinden weet je wel ik was getrouwd met zijn dochter Tineke kon ik het hartstikke goed mee vinden en ik reed zonder rijbewijs weet je wel. Ik reed in zijn wagen. En die man kreeg kanker. En ik moest drie weken uitzitten  en het ging helemaal niet goed met die man en toen werd ik verdomme aan gehouden en toen moest ik naar Breda. toen bestond Stolk nog niet hè was 1970 1971. dus ik vertel dat bij de politie. dat die man kanker had en elk moment dood kon gaan> zegt die politie: “Had je maar beter moeten weten en niet gaan rijden”. Hij lag dan weer in leiden dan weer thuis, morfine, ik spoot hen ook. Ik was er helemaal ziek van weet je.

Nico:  ja dat heb ik gehoord toen.

koos: En ja toen zat ik in Breda op een zaterdag of zondag kwam er een berichtje.. er is gebeld en het gaat niet goed met u schoonvader u kunt nu naar huis weet je wel zo.. nou toen moest ik geld zien te versieren om een taxi te nemen. Ik had geen geld.dar hebben hun toen betaald uit de kantine pot, ken je nagaan zo werd ik geholpen en toen kwam ik in Den_Haag en toen was die al overleden.

Nico:  O ja joh.

Koos praat morgen weer verder over wat voor impact het heeft gehad.

 

 

 

 

Geef een reactie

