Een telefoon gesprek, dat was opgenomen door de politie. Kijk naar koos zijn pink.

En toen was hij al overleden. Dat heb een enorme impact gehad naar de politie toe. Wat een tyfuslijers weet je. Zodoende is het spontaan ontstaan. die naam heb ik alleen maar aangegrepen weet je wel om daarin sensatie te zoeken.

Nico:  Het zijn toch allemaal dingen, die toch iets met je hebben gedaan.

Koos; Ja.

Nico:  Zoiets grijp je aan en dan komt er ineens haat tegen de politie.

Koos: En dat wist de politie ook. wat het doet met je die arrestatie. Die politie schoot niet terug. Die schrokken zich de pest-pleuris en Tineke waarmee ik dus getrouwd was, Die komt dan met een ander soort verhaal. In die zin van,die had nog een kind. daar was ik helemaal gek op.Met een waterhoofdje, ja ziekelijk. Als ik naar mezelf kijk, ik ben ook erg ziek geweest. ook weer zoiets weet je. En dan zag ik Tineke voorbij gaan met de kinderen buiten en noem maar op. Ik was helemaal gek op dat kind en ik bleef maar doorgaan met inbreken  weet je wel.

Nico:  Ja ja

Koos: De kans was natuurlijk dat ik weer vast kwam te zitten, zulk soort dingen iedere keer weer. En dan dat schieten op de politie was wraak. Ik belde op en Fred zei nog je moet niet bellen. Want ze nemen die gesprekken op. Maar ik belde op en zei er staat een ijskast midden op de weg. Ik had een plek uitgekozen waar ik achter een auto me kon opstellen. zodat ze niet direct naar me konden toelopen. Toen kwamen ze eraan en dan stond er inderdaad wat op de weg en toen schoot ik zo op die politie auto. En dan zag je ze weg duiken.

Nico:  Begrijp ik.

Koos: En op het laatst belde Tineke. Ik zeg tegen Fred laten we Tineke bellen. Ik zou schieten. Fred zou een geweer meenemen en allebei op splitsen en toen belde Tineke en die verteld de politie dan een verhaal van: dat ze gescheiden is en dat haar ex-man voor de deur staat en dat ze die niet binnen durft te laten. Dat was op de Zoutkeetsingel. Komt die politie eraan en weer schieten natuurlijk. Fred die kant op en ik die kant op. Zie ik op de Prinsengracht zie ik daar een grote politie bus rijden vol  met politie. Ik had me zelf overgoten met een fles bier weet je wel om een beetje lazarus te lijken. Ik sta tegen die muur en doe net of ik sta te zeiken en die bus die stop met een man of twintig politie agenten. Allemaal mensen op straat. Zegt die politie” hè Koos wat doe je hier?” Zie je toch.  ja ga maar even mee ga maar even in die bus zitten. De hele buurt was afgezet wel zeventig politie agenten. Nou toen naar het politie bureau. toen gingen ze ook Tineke horen. Want die had gebeld. Die zei toen, ik heb niet gebeld,dat ben ik niet weet je wel.. maar ze konden zo zien dat zei wel had gebeld. Ik werd naar de Noordsingel gebracht. Tineke ook vast. En de politie dreigde haar met het kindertehuis. En daar wilde ik niet natuurlijk. Ik heb genoeg meegemaakt in die tehuizen, Dus ik zeg tegen mijn advocaat zeg maar tegen Tineke dat ze moet zeggen tegen de rechter commissaris dat ik haar gedwongen heb weet je wel. Nou Tineke dat zo verteld en toen heb ik dat bevestigd bij de rechter-commissaris. En toen kon Tineke gaan. En ja toen waren de poppetje aan het dansen. Toen wilde Tineke niets meer met me te maken hebben, want ze was daar heel boos over en toen in 75 kwam ik toen vrij 28 augustus 75. Maar dat was dan de groep Valk.

Nico:  Ja ja

Koos: Die Laurent had er schik in.

Nico:  Ja die Laurent de Nie was zo gek als een deur. wat was die gek joh. Die zit nog steeds vast.

Koos: Ja die zit nog steeds vast.

Nico:  Ja die zit in carrousel helemaal de weg kwijt zwaar onder de medicijnen of onder de drugs.

Koos: Ik heb nooit goed begrepen joh, Ik ben er weleens boven geweest. Stolk heeft toen die zaak behandeld hè . dat was die keer toen die blinde werd dood geschoten door Aad geloof ik,

Nico;  Ja ja.

Koos: Aad-je

Nico: Ja Aad-je schoot die blinde dood.

Koos; Ja nou ik ken Stolk ook, die moest die zaak doen weet je wel en ik ben er wel even boven geweest,ongelooflijk

Nico:  Als je dat meemaakt?

Koos: Kinderen van zes  zeven jaar zitten gewoon de poet te verdelen en zitten gewoon bij de gesprekken over inbraken en overvallen.

De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet. Bij Koos thuis was het niet anders.

Nico:  Over alles inbraken overvallen maakte helemaal niets uit.

Koos: Die moeder

Nico:  Die moeder helemaal, die vieze dikke

Koos: Daan.

Nico:  Ja die Daan was ook helemaal gek.

Koos: Ja

Nico:  Die Daan was een sterke gozer en die Laurent ook hoor. Die waren breed zat.

Koos: Daar heb ik mee in Rekken gezeten.

Nico:  Die was zo gek als een deur man die had zo van die rare dingen.

Koos: Hele rare ja.

Nico:  In het Haagse bos even poten rammen. daar had die plezier aan.

Koos: Ja maar die, dat was het meest lachen met hem. prinsengracht weet je wel zo. Gaat hij gewoon voor je auto staan.sta ik voor het stoplicht zie ik hem aankomen. Koos hoe gaat het? gaat hij voor de wagen staan. Stoplicht op groen en die mensen achter  mij allemaal toeteren. En ja wat moet je dan?

Nico:  Ja die spoorde niet. Ik kwam hem s;nachts weleens tegen in de Waldorpstraat bij het benzinestation daar. Die was dag en nacht open. Hij zegt: “ik moet even met jou mee: Ik zeg: ‘nou ik denk het niet hoor.,ik denk niet dat jij even met mij mee kan ga jij maar met een ander mee joh” dan was die weer kwaad, wat was die gek joh.

Koos: Er werd niet veel geschreeuwd weet je wel zo. Dat ik echt van plan om die Freek van Bruggen.. die zat me echt dwars.

Nico:  waarom zat die jou dwars Koos? want ik kan je een verhaal vertellen dat wil jij niet geloven, maar vertel jij eerst maar dan vertel ik wel.

Koos: Freek van Bruggen zat me dwars wet je wel. In de Pompidou was Freek portier en ik was portier bij Palladium. En toen was ik  met Fred in de Pompidou en toen ging die Freek, was midden in de nacht ineens paniek daar binnen : dekken, dekken, weet je wel zo. Ja die gozer heeft een blaffer weet je wel zo. Ik denk nou. Ik had er ook een bij me dus ik ga op de zijkant staan weet je wel zo. Nou er kwam niemand binnen. Ik denk als die binnenkomt dan knal ik hem gelijk neer weet je wel zo.

Nico:  Ja.

Koos: En ja toen had hij gezicht. verlies, want er was helemaal niks aan de hand weet je wel. En toen was er weer iets aan de hand weet je wel en toen  zei ik tegen  hem:  “wat ben je nou voor een schijthuis. je zit je overal mee te bemoeien met die grote dingen” Plus dat het me dwars zat  weet je wel toen ik ontsnap was in 1972 en bij zijn moeder mocht slapen. Hij zegt: dan ga je lekker bij mij thuis en weet je wel zo.

Nico:  ja kan ik nog herinneren.

Koos: dus dat zat me ook dwars weet je wel dat zijn moeder mij had aangegeven had bij de recherche weet je wel. visser liet mij dat toen weten want zij had gelezen in de krant dat ik verdacht werd van die overval op de Oranjelaan. Ze dacht, ja als ze weten dat dat ik hier ben dan kom mijn zoon er niet meer uit weet je wel> Dat moet zij dat toch eventueel hebben besproken met Freek weet je wel. ze ging iedere week naar Freek toe. Even dimmen,ik moet die hele gozer niet.

Nico: Wie zal er nu gebeld hebben over die pink. die Edith Post beet jou in je pink. Wie zou dat nou geweest zijn die anonieme tip?

Koos: dat weet ik niet joh. O ja dat was dat telefoontje, ja ja je moet naar zijn pink kijken.. er werd gebeld.

Nico:  zal jij denken dat het ooit waar is geweest dat telefoontje?

Koos: Ja natuurlijk dat past ook weer in dat verhaal van hun weten van elkaar alles

cassette bandjeNico:  Zou het niet…

Koos:  Ja die stem, die stem was ook nog een probleem, daar waren ook nog twee bandjes van weet je. Op de ene stond goedemorgen en op die andere goedemiddag weet je wel.

Nico:  Ja zal het niet iemand geweest zijn uit het huis van bewaring die de officier van justitie heeft gebeld en heeft gezegd: ” ik wil vrij en ik vertel precies hoe het verhaal in elkaar steekt.. Zal dat ook kunnen?

Koos: Dat weet ik niet.

Nico:  Freek en ik werden in 1980 veroordeeld. Freek kreeg vijf jaar en ik vijftien maanden voor medeplichtig zijn aan brand stichting.

Koos: Het zal ,”hij” ook geweest kunnen zijn dat heeft hij dan wel weer van Fred.

Met dit antwoord van koos. Had bij Peter de Vries alle bellen moeten doen laten rinkelen. Want hoe kon Freddy de Been weten dat koos Edith Post had vermoord? Vragen , en nog eens vragen? Peter de vries heeft er nooit onderzoek naar gedaan. Terwijl volgens zijn zeggen dat hij daar heel  goed onderzoek naar heeft gedaan. Dat is overigens aantoonbaar gelogen. De vries had meer interesse in Stolk dan al het andere.

Nico:  ja dat heeft hij van Fred. hij kreeg vijf jaar en was eerder vrij dan ik. Hij was degen die handje klap met de recherche en de officier heeft gedaan over die pink. Er is nooit geen telefoon gesprek geweest. dat is het verhaal.

Koos: dat zal goed kunnen.

Nico:  100% 100%. Hij is degen geweest die het heeft gedaan.

Koos: Dat moet hij van Fred hebben.. ik..

Nico:  Dat heeft hij ook van Fred. tuurlijk heb die dat van Fred.

Koos: Ik liet hem mijn wagen ook niet in weet je.

Nico:  Nee.

Koos: dan gaat hij er een heel lul verhaal van maken dat hij met mij in de auto  zat.

Nico:  Hij stond ineens buiten Koos en zijn restant nooit uitgezeten.

Koos: Hij mocht me auto nog niet eens aanraken bij wijze van spreken. En hij verklaart: Ik zat naast Koos en ik zag daar een fles.

Nico:  Of hij weet wat chloroform  is

Koos: dat stond erop zei die. ja een heel lul verhaal. het kon helemaal niet. toen ik vrij kwam van de Ambachtsgaarde ben ik s”avonds op stap geweest en s”morgens vroeg ben ik gaan rijden met mijn broertje Hans die had toen een Mercedes en die remde amper, dus er moest rem olie in. toen moest ik remmen op de Scheveningseweg,  en toen ben ik tegen een gevel aan geknald van een huis. En toen hard weggelopen. gebeld dat ik stond te pissen en dat ineens iemand me auto in stapt en weg reed. dus de brandweer heeft mijn wagen weggehaald en dat gaat hij vertellen dat op die datum of andere datum na die aanrijding bij mij in de wagen zat. Die wagen stond bij de brandweer. dat kon helemaal niet en vol blijven houden hoor.

Nico:  ja het is een ..

Koos: De politie rapportage dat vond ik ook een heel raar verhaal weet je. Ik denk je hoeft mij niet te geloven maar dan geloof je de brandweer ook niet weet je wel. Die wagen stond daar toch.

Nico:  Ja er zijn een hoop dingen niet goed gegaan.

Koos: Ik heb er echt van liggen dromen om hem te pakken hoor.

Nico:  Dat wil ik best geloven. Boze dromen

Koos: IK denk vuile vieze hond weet je wel.

Nico: Ja maar dat is wat, als er iets bij jou dwars zit, net wat je zegt als je daar over droomt, net als die valk en andere. waar komt dan die ontzettende woede vandaan.

koos: Dat heb ik je net verteld dat lig allemaal in het oude zeer.

Nico:  ja nee dat snap ik Koos. maar hoe moet ik het mij voorstellen bij die man weet je dat de herkenning komt. Oh dan kan ik het niet doen zei je. En nou bij zo Edith die daar..

Koos: Ja maar toen zat ik in een hele andere sfeer.

Nico:  Nou laat ik het zo stellen dan ben je klaar. Jou bevrediging is klaar en wat gebeurd er dan?

Koos: En dan is de werkelijkheid er weer.

Nico:  Dan is de werkelijkheid er weer en wat denk je dan Koos als die werkelijkheid er nu eenmaal is.

Koos: Dan ben ik weer precies hetzelfde als bij de eerste. Ik moet er mee stoppen. Ik moet me aangeven, alleen hoe doe ik dat, Dan houdt de schaamte je tegen en dan laat je je eigen oppakken op het laats zo is het gegaan.

Koos wil niet meer echt verder praten over Edith Post. En het is ook tijd om afscheid te nemen. We praten op de gang verder in afwachting tot de bewaarder me weer komt ophalen. Koos wordt gebeld door  Volkert de moordenaar van Pim Fortuyn. Ook dat is mogelijk in de long-stay afdeling van Vught. ja kan bellen en gebeld worden. We spreken weer af voor een volgend bezoek.

Terug in de auto. Zoals gewoonlijk En? En?  wat zei ie? Nooit eens vragen. alles goed gegaan. Hoe voel jij je erbij  van het gesprek vandaag. Nee niets van dat. Ik moet Peter bellen en wat heeft hij gezegd over Stolk. dat is belangrijker dan hoe het met mij gaat. Hoe ik het gesprek heb beleeft.

sleutel hanger cameraIk zeg het ging bijna mis. koos was wat argwanend wat betreft de sleutelhanger die viel op de grond. Zijn lichaamstaal sprak boekdelen. het was kantje boord.Kees zegt: Joh maar hij ging er verder niet op in? Hij had het niet door?.  Ik denk het niet. maar met al die gein van die sleutelhanger en die usb stick had het zomaar afgelopen kunnen zijn. Maar het is goed afgelopen. Ik zeg en die Freddy weet meer over die Edith Post koos zei. Dat moet ie van Fred hebben gehoord.. Kees zegt: Dat zien we straks wel als we het kunnen zien op de film. En wat zei hij over Stolk. Ik zeg: “Dat zie je straks wel op de film.”

 

 

 

 

Geef een reactie

