Paniek in de auto. Paniek in de tent bij SBS6

In de auto aangekomen, Voordat Kees wat kan zeggen : “En, en wat zei die ”  Zeg ik al ” dat aanstaande zondag om twee uur een bezoek staat gepland aan Koos” Ik dacht dat hij gek werd. En Teun ook. ” Nee dat doe ik niet ben je helemaal gek geworden ” En Teun zegt: ” ja ik kan niet ik heb een afspraak ” Ik zeg:  “Tja het is niet anders en het is het laatste bezoek”  Maar als het niet gaat. Dan was dit het laatste bezoek.  ” ja maar hoe kan je nu een afspraak maken op zondag, ben je niet goed wijs ” Ik heb er ineens schik in. En zeg met alle respect van dien. ”  moet je naar de kerk dan? ”  ja ik heb ook een gezin thuis. IK zeg ik ook: En die heb ik al zeven weken niet kunnen vast houden in plaats van drie weken dat het zal duren.. Hij zegt: Nou ik ga niet en Teun zegt en ik ook niet, ik heb al een afspraak. Misschien ga ik dan wel met de trein. of helemaal niet. We zien wel wat de grote baas er van zegt. Zij hij nog wat over Stolk en de Zweedse meisjes? ja hij was spraakzaam vandaag.  Die Stolk heb een grote rol gespeeld in het geheel. Is echt allemaal in de doofpot gestopt. En wat betreft die Zweedse meisjes ja dat moeten jullie straks maar zelf even bekijken. Hij gelijk weer bellen met Peter. Maar zegt er niet bij  dat er voor zondag een bezoek staat gepland. Bij SBS 6 aangekomen drink even koffie. En bekijk de camera opnamen. Dan praat ik met Peter op zijn kantoor. Ik zeg: Het ging goed vandaag. Veel over Stolk en de Zweedse meisjes gesproken. En voor zondag weer een bezoek gepland. Peter zegt: Mooi heel mooi  dat is geen probleem. Ik zeg: ” ja voor mijn niet, de zondagen duren lang op de hotelkamer. Maar Teun heb al een afspraak en Kees die moet vijftig baantje trekken in het zwembad zegt hij en hij heeft een gezin. Peter zegt: dat zullen we nog wel eens zien of zij niet gaan” Maar ik denk dat het toch het laatste bezoek is geweest. We hebben een goed inzicht gekregen van Stolk, een mededader met Edith Post, de Zweedse meisje, Ik denk dat het voor het programma genoeg is. Ik zeg: Ja maar er is nog zat te doen. Hij word toch steeds meer spraakzamer. Peter zegt: ja maar het is zo april en dan moeten we uitzenden. ja dat is voor jou natuurlijk ook belangrijk. Ik ga de meisjes weer helpen met spotten.Tijdens het spotten zie ik dat kees van der Spek en Chantal  van Schyulenburch naar de kamer van Peter gaan.Een half uurtje later komen zij weer terug. Aan hun lichaamstaal kan ik zien dat er iets niet goed is gegaan tijdens dat gesprek. Chanthal neemt plaats achter haar bureau pak haar spullen op met betraande ogen en gaat weg. Kees vraagt haar, waar ze naar toe gaat. “Naar huis ” Nieuwsgierig zoals ik ben vraag ik aan Kees “wat is er met haar. kees er stond een programma gepland in Honduras de zaak van Mariska Mast. Maar die zaak gaat niet door.  Ik kan het niet nalaten om een steek onder water te geven Ik zeg:  Ja dat kan ook gebeuren. Je zit er wel eens naast hè Kees zoals ook met Bolhaar hè.   kees  zegt: ga jij nou maar door met waar je mee bezig bent betweter. Ik moet er om lachen. Ik maak weer kopieën van wat er vandaag is op genomen. Dan zie ik Peter praten met kees en daarna komt kees naar me toe met de vraag. Zou je het leuk vinden als ik je zondag naar koos breng en dat je na het bezoek bij mij thuis komt eten.Dan wacht Teun ons op onderweg naar mijn huis op. Dat is de zelfde route dan geven we hem het horloge en dan gezellig bij mij thuis eten.  voor mij geen probleem Kees. Ik vind alles goed als ik maar op bezoek kan gaan. De dag zit er weer op. Weer even bellen met de vrouw en de kinderen en schaken op het internet. Dat is ook het enige wat nooit verveeld dat schaken. De volgende dag is Chanthal er weer. Maak ook nog even kennis met Peter zijn dochter een leuke en vlotte meid. Zondag middag komt Kees me op halen met weer twee films voor Koos. En gaan op weg naar Vught ditmaal doet Kees het horloge aan zetten. Onderweg  zeg ik nog tegen hem  “en je vijftig baantjes nog getrokken” Ja ja in een professioneel zwembad hè. Ja ja knap hoor hebben ze in Thailand ook. ja dat is wel belangrijk zegt ie.

Soms even de tijd  nemen om een

boek te lezen. Tottie”s Vlucht

IMG_0372Op weg naar binnen. gaat alles nog vlotter dan voorheen. Er is weinig bezoek. paspoort afgeven waar hij niet eens meer inkijkt. Alles door de scan zonder problemen.

Nico:  Hye Koos alles goed weer een films meegenomen voor je.

Koos: Ja alles goed gozer. bedankt hè.

De eerste 6 minuten gaan over mijn kinderen en het ziekenhuis. Dat sla ik over.

Nico:  Hoe is het met de humanist afgelopen? aardige vent of niet?

Koos: Humanist?

Nico:  Ja je zei dat je zaterdag kom…

Koos: Oh is een vrouw.

Nico:  Oh waarom is die niet geweest dan?

Koos: Ze heeft de hele tent hier.

Nico:  Oh maar je heb ook een keer in de zoveel tijd bezoek van een vrijwilliger.

Koos: Oh ja vrijwilligers hebben ze hier ook nog.

Nico:  En die Humanist komt een keer in de maand?

Koos: Die is hier van het gesticht.

Nico:  Oh dat vergeet ik je nog te vertellen, Toen ik in het ziekenhuis lag. Ik vroeg om wat te lezen. “ja dat hebben wij wel hier” Heb u ook het boek Westeinde hebben jullie dat hier.? Westeinde zegt ze? Ja het boek Westeinde, ja toen kwam ze terug met een boek over het Westeinde ziekenhuis. Ik zeg dat moet ik niet hebben. Ik bedoel Zuidwal!! Ja ik kon er niet opkomen. Weet je wel.

Koos: Haha ja Zuidwal hebben ze niet?

Nico:  Haha mooi hè. Maar toen kwam ze toch met dat boek aan. wat jij tegen mij had gezegd.

Koos: Lees wel snel uit hè

Nico:  Ja dat leest snel uit ja! Ja dan kom je ook wat andere dingen tegen. dus dat wist ik helemaal niet Koosje! Ik kon heel dat boek niet man.

Koos: Echt opgezweept wordt het hè. Echt van dit en dat waar is het wederwoord en waar is het…ja het was mooi weer weet je.

Nico:  Ja maar zoals ze het schrijven dan zij er toch heel wat meer wat ze schrijven.

Koos; Ja denken denken kan je altijd natuurlijk. maar de feiten die zijn afijn ik heb je het verhaal een beetje verteld. Ja kijk, als zij.. ik heb nooit een bekentenis afgelegd dus dat hebben ze zelf moeten invullen.

Nico:  ja ja

Koos:  Maar eh  ja je zal het wel hebben gelezen hebben van die cocaïne wat ik je vertelde weet je wel.

Nico:  Dat ze dat aan jou gaven en eh van eh..ik denk ik zal het gewoon vragen dat is gewoon het beste. Ik bedoel je bent wel me gabber ik ben geen politie agent natuurlijk. Dus ik denk bij mezelf ik vraag het gewoon aan jou.

Koos: Allemaal een lul verhaal.

Nico:  Allemaal lul verhalen Koos? Zat je nou echt.. dat zit ik te denken ja die Koos die..

Koos: En niet eens van Stolk. Die paar bladzijde, die paar regels een paar regels maar.

Nico:  ja ik zat te denken, ik denk koos is geen achterlijk jongen natuurlijk. dat zijn we allemaal niet in het schildersrijk. Jij laat je nooit van je lang ze leven pakken voor drie moorden. Dat denk ik hè . dan denk ja die koos die, voor drie moorden dat zal dan wel niet het enigste zijn want je ben toch wel slim genoeg. Ja toch?

Koos: Nee dat is wel het enigste.

Nico:  Meen je dat nou Koos.

Koos: Ja ja dat heb ik je verteld zeker weten.

Nico:  Dat je dan je eigen toch nog heb laten pakken voor drie hè  Ik had feitelijk natuurlijk wel verwacht ja die Koos weet natuurlijk toch veel meer…hooguit…

Koos: Ja die suggestie die hebben ze wel  weet je zo…waren in hun ogen… ze hebben me gehoord voor Maastricht, ook een moord.. en ..eh dat heb ik je verteld geloof ik. Die gozer zat in België in de gevangenis.,Bomba heette die. En …eh die ging zeggen.. die ging zeggen. ja dat die Koos weer in Maastricht was en weet ik het allemaal, dat was in het jaar 71,72. En waarom deed ie dat. Z hebben het nooit onderzocht, waarom gaat hij dat zeggen weet je wel.

Nico:  Ja

Koos: Ik denk Bomba..ik heb samen met hem in tehuizen gezeten in Amersfoort in 1965 weet je wel..

Nico:  O ja

Koos: Dus .. eh … nee zegt ze… Kijk ik heb je toen verte;d ik je verteld hoe het was gegaan in die zin. Zuidwal sporen, nou dat kan best.

Nico:  ja ja

Koos: Het hoeft niet van mij te zijn, dat… eh..tenminste ze zeggen ja het is jou woning. En ik zei gewoon: wie denk je allemaal boven komt dan. weet je wel zo. Dus daar zaten ze mee en toen hebben ze iedereen zo een beetje gearresteerd.laten we het zo zeggen. Maar hoe.. heet dat.. ja ze hebben dat boek geschreven naar aanleiding eigenlijk van de documentaire op de tv naar aanleiding eigenlijk van die twee Duitse toen van dat kranten artikel van Wim Anker weet je wel. dat hebben ze toen geschreven.

Nico:  Toen hebben ze pas dat boek geschreven.

Koos: Maar.. eh .. nee ik kan alles weerleggen weet je wel.. Maar ze willen het niet horen. Weet je wel. Of ze willen het niet horen.

Nico:  ja kijk weet je wat het is Koos, ik begrijp, Kijk nogmaals jij bent mijn gabber en of jij er nu drie heb gedaan of zes hebt gedaan, dat maakt mij natuurlijk niet uit.. maar hoe heet dat, dan zit ik te denken het komt niet voor niets zo maar aanwaaien natuurlijk, als je dat zo lees hè. En dan zeg ik er ook bij, er zitten dingen bij dat ik zeg tja…

Koos: Ja ze zullen het best onderzocht hebben.

Nico;  ja dat denk ik ook.

Koos: Ze kunnen niet zeggen of ik het gedaan heb laten we het zo zeggen.

Nico:  Nee dat is jou sterke punt natuurlijk.

Koos: Ik zat vast.

Nico:  Ze kunnen het nooit niet bewijzen.

Koos: Nee maar dat kunnen ze van die andere ook niet.

Let op hoe hij het zegt, en daarbij zijn lichaam taal en gezicht uitdrukking. Die spreken boekdelen.

Nee, maar dat kunnen ze van die andere ook niet.

Nico:  Nee.

Koos: ja van die jongens die hebben ze erbij gehaald,Ingrid hebben ze erbij gehaald, met dat boenk boenk verhaal, dat lul verhaal terwijl dat helemaal niet zo was. Weet je wel zo van plop.

Nico:  Ja , nee kijk dat geloof ik wel natuurlijk omdat je zegt, net zo als dat boenk boenk verhaal ja dat heb je mij zelf verteld dat was heel anders. Nou hun komen natuurlijk met dingen aan.. en die zullen best wel de klok hebben horen luiden of hoe heet dat.

Koos: De recherche weet gewoon..daarom hebben ze mij in 89 ook niet willen horen laten we het zo zeggen. En ik heb je verteld van die Belgische recherche, weet je wel die zeker weten dat we er alle vier bij zaten laten we het zo zeggen.

Alle vier bij zaten!!! Is dat een bekentenis?

Nico:  ja ja

Koos: Maar hebben hun gebruikt  gewoon als kroongetuigen.

Nico:  Ja dat eh.. zoals je het nu zegt.. Ik geloof je gewoon op je woord koos. Nogmaals ik ben je gabber en het ligt aan jou of je wel wil vertellen of niet wil vertellen. maar ik denk met die Zweedse dames wat je nou net zegt met over zijn vieren, dat zal best wel zo gebeurd zijn.maar dan begrijp ik het. En dat is jou goed recht. Dat jij probeert daar voor je zelf een beetje probber je een beetje daar van te onttrekken. Dat is logisch natuurlijk. Maar zoals je het leest hebben ze daar niet echt.. het verhaal.. Ik ben er wel van overtuigd dat jullie het met zijn vierne hebben gedaan.

Koos: Nee nee nee ik in ieder geval niet.

Nico:  Maar jij in ieder geval niet maar hun wel allen dan?

Koos:  ja hij moet het met Max Bisschops gedaan hebben, ken  niet anders. Max zit Fred te beschuldigen, Max zit Ingrid te beschuldigen.

Nico: En hoe zit het dan in elkaar koos?

Koos: Weet ik niet.

Nico:  Omdat jij heb de verklaringen gelezen. van eh…

Koos: Ik heb hun verklaringen gelezen en mij viel het gewoon op.. weet je wel zo…omdat ik toen ..eh omdat ik het onthouden had dat Fred mij aan de deur in de causuaristraat toen ik daar in de Toys werkte over die Max Bisschops weet je wel. nou dat was iets heel ernstig weet je wel, anders zou Fred me dat niet vertellen weet je wel. Helemaal gek geworden was die Bisschops. Nou het wapen wat weg was. Dit is bij mij blijven hangen en toen las ik over die Zweedse meisjes laten we het zo zeggen, dat ik daar over gehoord was. ze wisten het niet en toen gingen ze hun daar over horen en toen kwam Ingrid. “ja ik meen ze te hebben gezien in de Citybar weet je wel” Ja Bamm

Nico:  Ja.

Koos: Ja en toen gingen ze Fred er over horen en die ging weer in zijn verklaringen van “ja ik heb… Ingrid heeft mij verteld dat Koos dat meisje heeft meegenomen had naar de Zuidwal. daar heeft Ingrid nog limonade gegeven aan dat meisje weet je wel.Dus met andere woorden. Ingrid pas op anders blijf ik volharden.

Nico:  dat zeg je steeds hè over dat limonade geven. Zoals hun het vertellen dan is dat meisje Edith Post bij jou op de Zuidwal geweest.

Koos: Nee

Nico:  Nee, maar omdat jij het steeds zegt over die limonade.

Koos: Ja dat zegt Fred dat zeg ik niet Fred zegt dat. En ik kan moeilijk zeggen want dat is niet waar, want hoe moet ik dat weten dan. Ik ontken dat toch.

Nico:  ja dat is zo.

Koos: Ja maar ik voelde wel aan weet je wel…hey die lopen elkaar via die verklaringen. Fred die zit vast die heb een advocaat, Ingrid die zit vast die lezen die verklaringen.

Nico:  Natuurlijk tuurlijk.

Koos: Kijk uit wat je doet.

Nico:  Ja jij bent natuurlijk altijd scherp gebleven natuurlijk.

Koos: ja maar zo is het weet je wel en ik heb er echt niet meer vermoord laten we het zo zeggen.

Nico:  Nee oke dat is…weet je wat het is koos het is toch allemaal al verjaard hè.

Koos: ja , nee al zal het niet verjaard wezen.

Nico:  Nee maar als je het boek leest en je leest; daar is ook chloroform gebruikt en daar is ook chloroform gebruikt, ja dan ga je er wel eens aan denken natuurlijk.

Koos: ja nee die is niet vermoord, die vrouw

Nico:  Nee die is niet vermoord maar die andere die is wel.. hoe heet dat…eentje nog dood ook met chloroform.

Koos:  ja

Nico:  Kijk en dan denk je er lopen natuurlijk niet vijf man in de rondte met chloroform in hun zak, ja toch?

Koos: Nee nou dat weet ik niet.

Nico:  Nee uiteraard niet maar..

Koos: Ik weet het niet maar die verklaringen kloppen dan wel laten we het zo zeggen….Ja niet in de zin nee.. er is…nee..

Nico: Het is ook niet zo he.. Het is een boek…wat moet je er van zeggen.

Koos: Ja het is een boek om aan te geven: Kijk wat voor psychopaat het is. weet je wel . laten we het zo zeggen.. Kijk die recherche die gaat dingen opnoemen, zoals met die cocaïne wet je wel dat ik dan cocaïne krijgt en dat ik dan zegt: “is dat alles voor een moord? ” weet je wel of zo.  Zo staat dat in het boek weet je, dus aangeven van kijk, wat een idioot weet je wel zo, zo staat dat in het boek. maar zo is het helemaal niet gegaan. toen ik het tegen van Asperen, of nee toen ik het tegen Duynstee liet weten weet je wel toen heeft Duynstee het direct door gegeven aan de rechter-commissaris weet je wel. Goed ik heb wel gevraagd om cocaïne maar ze hebben het me nooit gegeven

Nico:  Oh

Koos: Duynstee kwam toen bij mijn s, avonds in Heerlen en toen zei ik het tegen hem En zo is het gegaan. maar ze voelde zich natuurlijk wel in hun hemd staan.want ze wilde, maar dan moet je wel je mond dicht houden tegen je advocaat hè zeiden ze. Maar ja zo is het gegaan.

Nico:  ja maar als je die cocaïne gekregen had/

Koos: Ik denk het wel.

Nico:  Was het dan voor jou feitelijk makkelijker geweest voor jou dan en eh…

Koos: dat de ontremming een beetje ging… Ik denk het wel. Duynstee is in feite de advocaat geweest die mij, laten we zeggen bij de rechter-commissaris van: waar ben je mee bezig, dat hoeft helemaal niet. Je heb dit en dat. Je bent niet gezien, door die vent met die telelens in de duinen,met die oslo-confrontatie ben je niet herkend. Nou en ik ging er van uit dat gingen ze wel onderzoeken van wie dat dan wel is geweest want die vent…want het werd men wel even wat duidelijker bij het gerechts-hof. ja dat ze dat zo maar toelieten weet je wel die recherche. Daar zat Robbie maar die had een heel ander kapsel weet je wel en een bril op, die herkende je niet. die zal die vent nooit herkennen die met die foto confrontatie en mij herkende hij helemaal niet weet je. Want hij had me al gezien in wassenaar op het politie bureau.

Nico:  ja.

Koos: En zo is het…zo is het….beetje aan gerotzooid, je moet het zo zien.. Ik heb gewoon me bek dicht gehouden., dat heb ik je verteld. En hun zijn gewoon via de slinkse wegen, overvallen kwamen naar boven toe.Nou mooi we betrekken je gewoon bij die moorden van Koos weet je wel.En zeker Freddie de been. Hoe kon die nou zeggen weet je. koos is gebeten., Koos hebt tegen mij omdat die bij tante Truus, weet je wel dat verhaal.

Nico:  Oh dat heb ik ook gelezen dat…dat dat kind op je nek was gesprongen.

Koos: Ja aansteller. Hij zegt: “ja ik zag Koos bij tante Truus en hij was gewond aan zijn pink. “toen vroeg ik: wat is dat”” ja ik ben gebeten door een kind”weet je wel. Toen zei de recherche , is opgeschreven. door wie ben je geholpen? Door Will en wie zaten er nog meer bij weet je zo. Nou toen noemde die een paar namen, die zitten er normaal gesproken altijd wel weet je wel. maar die dag zaten ze er niet en Will lag in het ziekenhuis dus hoe komt ie aan dat verhaal. daar is de recherche niet op door gegaan weet je wel. Zo is het  weet je wel. maar dan heb je wel eventueel daderkennis of betrokkenheid kennis.

Nico:  ja ja.

Koos: Laat ze het maar invullen dus dat was, nou laten we zeggen het.. .toen het…. met al die andere dingen meegerekend, met de foto, die oslo confrontatie en weet ik het allemaal. was het gewoon zoek het maar uit weet je wel. dat hadden ze ook wel in de gaten en ze besefte het ook wel. Dat ze geen stap verder kwamen  Die zaak moest opgelost worden,

Nico:  Als ik het zo, als ik het boek en ik heb het natuurlijk uit gelezen.

Koos: Heb je in het boek gelezen dat er twee rechercheurs kwamen bij een auto ongeluk?

Nico:  Nee.

Koos: dat stond er ook in…Frencken en nog een inspecteur.

Nico:  Die zijn omgekomen bij een auto ongeluk?

Koos: ja die dingen.

Nico: Oh dat heb ik helemaal niet gelezen joh.

Koos: Die gingen van Den-Haag naar Maastricht en een aanrijding en allebei om het leven.

Nico:  Oh dan ben ik in slaap gevallen natuurlijk en een bladzijde later gelezen of zo, ja wat had ik nou wel gelezen?

Koos: En toen gingen ze”’toen ik in het huis van bewaring en toen gingen ze mij horen over een ander meisje weet je wel zo, die in de duinen was vermoord en zo….

Nico:  Welk meisje was dat Koos?

Koos: Dat weet ik niet. En de mazzel was voor mij dat ik dat… Nou het gebeurde wel op die dag dat ik vrij kwam.. Maar ik kwam om vijf uur vrij weet je wel zo.Ik heb je verteld hoe het gegaan was…

Nico:  Oh ja ja.

Koos: Met de Jong Zwemer weet je wel, van hij word geholpen door Stolk, ik kon gelijk gaan bij wijze van spreken. Dus toen in s,middags werd vrijgelaten uit het huis van bewaring weet je wel door de rechter commissaris. die dertig dagen werden helemaal niet gegeven

Nico: Mmmm

Koos: Kon gewoon gaan weet je wel

Nico:  Was dat bij eh Koeldiep of zo?

Koos: Eh.. Maitrie Koeldiep ja.

 

Morgen weer verder over hoe het volgens Koos is gegaan met Matrei Koeldiep.

Geef een reactie

