Waarom is Nico nou zo boos geworden op Peter R de Vries?

Laat ik wederom beginnen om te zeggen dat ik door SBS6 goed ben behandeld. Ook  nadat ik weer in Thailand was terug gekeerd. We hadden nog dagelijks contact, hij hield me op de hoogte van de verdere ontwikkelingen omtrent het programma. Tot zo ver gaat het prima.

Nico hand tegen de muur.Peter en Nico Dan komt het eerste probleem om de hoek kijken. In de uitzending wordt de naam van mijn broer Robby genoemd. Ik had Peter nog zo verteld zijn naam niet te noemen in de uitzending. Tot mijn stomme verbazing doet hij dat toch. Mijn broer stuurt Peter een e-mail. Die dreigt met een kort geding. Waar Peter het lef vandaan haalt om zijn naam te noemen. Peter vraagt aan mij of ik dat kan oplossen. Dat was niet eenvoudig ten eerste had ik zijn telefoon nummer niet en had hem al vijftien jaar niet gezien of gesproken.  Na veel vijven en zessen heb ik het kunnen oplossen. Maar ik denk het is tegen de afspraak in. En was teleurgesteld. niet meer dan dat. Wat ik het meest heeft onderschat de enorme impact die het te weeg bracht. Daar had ik nooit bij stilgestaan. Honderden e-mails kreeg ik positief en hele negatieven. Op de site van misdaadjournalist werden verhalen gezet van dat het om het geld ging. mensen die geen idee hadden hoe het tot stand is gekomen. dat ik met een veel te jongen vrouw daar zat. E-mails dat  ik een pedofiel was.  Panorama wilde een verhaal. En nog enkele weekbladen. wat ik in eerste instantie samen met Peter heeft besproken en zijn advies was: Om het beter niet te doen wan de Panorama is nou niet zo positief. Dan komt er weer een probleem met mijn been. En dat gaat niet goed. Ook hier wordt ik financieel geholpen door SBS 6. Om mij wederom te laten helpen aan mijn been.  In Bangkok maken  de dokters er een potje van. De eerste dag wordt er afgesproken dat er eerst een scan gemaakt moet worden en allerlei hart onderzoeken. Ik besluit om terug naar Nederland te gaan. peter zegt dat hij wel het zelfde hotel regelt en dat er iemand mij komt ophalen in Düsseldorf.  Ik ben hem zeer dankbaar voor de hulp. In Nederland aangekomen is sfeer niet het zelfde bij SBS 6 kees vind me maar een lastig mannetje. Het ziekenhuis vind het niet urgent genoeg om te helpen. Ik regel een woonadres in Den-Haag wat ik samen doet met Sander. Ik laat mij dan verzekeren. heb nog even een afspraak met Joop Reichart van de Panorama. En in de avond uren een afspraak met een zeer goede kennis.  De volgende dag neem ik afscheid bij SBS6 Peter heb ik niet gezien die was druk met iets anders bezig. Ik wordt weg gebracht door een  personeel lid naar Düsseldorf. Tot zover kan ik alleen maar zeggen SBS 6 heeft mij zeer goed behandeld.

Dan gaat het met mijn geestelijke gesteldheid verkeert. Een onpeilbare leegte die aantreed, de stem van Koos gaan horen,  dan de boosheid en woede, dan de vernieling in het huis de kast omtrekken de printer en computer kapot gooien,huilbuien en zelfmoord gedachten hebben waar ik zelf met de gedachten rond liep om vrouw en kinderen daarin mee te nemen. Ik wist niet wat mij overkwam. De ene dag was ik vrolijk en de andere dag die onpeilbare leegte. nacht merrie,s. ook de vrouw en kinderen  wisten niet wat ze zagen. het was een afschuwelijke tijd. je moet het hebben meegemaakt om het te kunnen bevatten. Dan ga ik op advies naar de tempel waar ik een paar dagen verblijft. Maar snel tot de ontdekking kwam dat het niet de ideale plaats is om van een depressie af te komen. Ik ga weer terug naar huis. Zie de angst  van en de kinderen in hun ogen. Ze proberen me te troosten ze begrijpen er niets van.Maar een paar dagen zo maar uit het niets. Dan zo maar ineens stap ik in de avond uren in de auto. En rijd zo maar een honderdtal kilometer in de rondte. In Surin wordt ik aangehouden op de snelweg ik loop daar in me ondergoed en met mijn telefoon in mij handen. Ik kan me niet meer herinneren op dat moment wat ik had gedaan. ze vonden me auto vijftien kilometer verderop met draaiende motor. Ze brengen  me eerst naar het politiebureau, daarna naar Psychiatrische inrichting. Via de gegevens van mijn telefoon hebben ze mijn vrouw gevonden. Nadat er medicijnen waren toegediend en bijna 24 uur had geslapen. kwam er een gesprek met de psychiater die goed Engels kon praten. En die met een heel goed gesprek en adviezen. Adviezen die ik nooit van iemand heeft aangenomen in mijn leven. Ik  deed wat ik zelf wilden en liet me niet sturen ik dacht dat ik de wereld alleen aankon. Het gesprek met de psychiater bracht me wel enige rust. We hebben samen de drie programma,s bekeken die Peter mij had opgestuurd. En de conclusie van de psychiater was: Dit had nooit zonder begeleiding mogen gebeuren. De programma makers hadden moeten weten dat zoiets gepaard moet gaan met professionele hulp. Als doorgewinterde rechercheurs die Koos hebben ondervraagt daar al depressief van zijn geworden. Wat gebeurd er dan met een leek?  Nou dat heb ik ondervonden.

Het boven genoemde zenden ik naar Peter. Zijn antwoord:

Ik heb even je mail op mij laten inwerken alvorens te antwoorden. Zoals ik je in mijn vorige mail al schreef heeft de inhoud mij verrast. Ik vind het heel vervelend en naar dat het zo slecht met je gaat. Je schrijft in deze mail letterlijk: ‘Je weet niet wat er gebeurt als je in zo’n zware depressie terecht komt’. Dat moet waar zijn, want ik herken inderdaad de ‘oude Nico’ niet waarmee ik maandenlang contact heb gehad en die er altijd prat op ging dat hij iedereen te slim af was, en overal om moest lachen en alles wegwuifde. De vraag is natuurlijk waar deze depressie vandaan komt, Nico. Wij – Kees en ik – hadden inderdaad niet de indruk dat de gesprekken met Koos zo’n enorme belasting voor je vormden. Je ging daar altijd monter naar toe en kwam ook opgewekt terug. Sterker nog we moesten je vaak afremmen in je amicale uitlatingen naar Koos toe.

 

Je schrijft ook dat de trip langer duurde dan oorspronkelijk de bedoeling was. Dat is natuurlijk waar. Niemand had die ziekenhuisopname voorzien. Toch kan niemand zich bij ons aan de indruk onttrekken dat je eigenlijk nog wel veel langer had willen blijven. Je hebt bij herhaling letterlijk gezegd dat je een geweldige tijd bij ons hebt gehad, dat je het vreselijk zou missen en dat je voor het eerst in je leven mensen om je heen had die om je gaven. Weet je nog? Je hebt zelfs dikwijls gezegd dat je er van ‘genoten’ hebt en dan dat je het fijn vond om eens wat goeds te doen. Nu ligt dat allemaal anders, zo begrijp ik. Ik vind dat jammer, in de eerste plaats overigens voor jezelf, want ik gun je echt het allerbeste.

Ik heb slechts drie dagen in het ziekenhuis gelegen en geen bezoek gemist aan koos. En ja ik wilde langer blijven om de kroongetuigen te gaan horen. Maar daar zagen ze niks in.

Je zegt dat er over praten het beste was, maar dat je dit alleen kunt met je psychiater en dat ‘het werk bij ons voor gaat’ en wij ‘op vakantie gaan en het van ons afzetten’. Daar zit iets in opgesloten van me teleurstelt. We hebben onnoemelijk veel met je gesproken, Nico. Je alle aandacht gegeven. We hebben eigenlijk nog nooit iemand zoveel aandacht gegeven. Zowel op het werk als er buiten. We hadden/hebben niet alleen een zakelijk contact, maar ook – of vooral – een vriendschappelijk contact. Of was dat ook niet waar??? Het is bepaald niet zo dat het werk voor ging. Jij ging naar huis aan het einde van de actie en ik heb steeds contact met je gehouden. En ook toen je weer terugkwam stonden we allemaal voor je klaar, ik ga dat niet nog eens opsommen allemaal. Hoewel je benadrukt dat je ons niets verwijt, heb ik de indruk dat je dat tussen de regels door wel degelijk doet. Jammer…. Jij bent meer gepokt en gemazeld in de misdaad en alles wat daar om heen hangt dan ik, dus het verbaast mij dat de gesprekken met Nico nu zo’n molensteen om je nek zijn geworden, terwijl je je hele leven bent omgegaan met zware criminelen en moordenaars. Lees je mails er nog maar eens op na… Ik heb eerlijk gezegd meer de indruk, Nico, dat je op een bepaalde manier niet (meer) tevreden bent met de inhoud en kwaliteit van je leven en dat je dáár mee worstelt en dat dáár de depressie vandaan komt. Maar goed, ik ben geen psychiater, dus misschien vergis ik mij hier in.

Toch zeg ik wel als vriend het volgende tegen je Nico: je moet er misschien eens mee ophouden om in je leven ANDEREN de schuld te geven van de misère waarin je bij tijd en wijle verkeert en jezelf eens een schop onder je kont geven. Je bent zelf verantwoordelijk voor hoe het in je leven toegaat en de beslissingen die je daar in neemt! Jouw gezondheidstoestand is grotendeels veroorzaakt door jouw eigen handelen: JIJ rookt als een schoorsteen, JIJ gooide je medicijnen weg, JIJ hebt je niet goed verzekerd, JIJ wil niet luisteren naar wat dokters en deskundigen je voorhouden. Het zelfde geldt voor het contact met je Nederlandse kinderen, je vertrek naar Thailand etc etc. Dat zijn jouw beslissingen.

Ja dat mijn gezondheid ik zelf heeft veroorzaak dat weet ik ook wel. Wat betreft mijn kinderen slaat hij de plank volkomen mis. Die wilde geen contact meer met mij. Ik ben dus nooit weg gegaan voor de kinderen. In tegendeel zelfs.

 

Je hebt er een handje van om te doen alsof anderen zich niet voor je interesseren. Dat maakt het soms lastig om met je te communiceren. Zodra er even niet gebeld wordt, of als ik even anderhalve dag nadenk over een antwoord op je mail, is je conclusie al dat ik je laat barsten, we je in de steek laten, we wel boos zullen zijn etc. Je bent daar ook niet altijd eerlijk in. Je schreef soms wel eens dat je al lang niets meer van Kees had gehoord, terwijl hij je de dag er voor nog gebeld had. Op die manier kan niemand aan je verwachtingspatroon beantwoorden, Nico. Je bent een volwassen man, die vond dat hij het altijd alleen moest doen, dat hij het zelf het beste kon en de adviezen van anderen de wind in sloeg. Dat is ook de waarheid, Nico…

Dat is ook de waarheid Nico. Nee dus. Kees heb me helemaal niet gebeld. dat heeft kees gewoon gelogen tegen kees. Waarom zal ik daarom om liegen voor zoiets kleins.

 

JIJ zal nu misschien boos zijn dat ik dit schrijf, maar ik doe dat met de beste bedoelingen. Om je te helpen, het juiste spoor weer te vinden. Omdat ik betrokken bij je wel en wee ben. Omdat ik wil dat het goed met je gaat en me zorgen over je maak. En ik de oude Nico mis…

Hartelijke groet,

Peter R.

Jij bent meer gepokt en gemazeld in de misdaad en alles wat daar om heen hangt dan ik, dus het verbaast mij dat de gesprekken met Nico nu zo’n molensteen om je nek zijn geworden, terwijl je je hele leven bent omgegaan met zware criminelen en moordenaars. Lees je mails er nog maar eens op na…

Ik begrijp je. Maar je mail maakt mij ook duidelijk dat je depressie of de toestand waar je nu in verkeert, niet veroorzaakt is door Koos H., maar dat dit meer een kwestie is van de gestage drup (tientallen jaren misdaad in al zijn facetten), die de steen heeft gehold. Koos H. is daar misschien de laatste druppel in geweest…  

Kijk en dat heeft mij gekwetst en ben daar heel boos en kwaad om geworden om wederom weer mijn printer kapot te gooien en met mijn vuisten op de deur stompen. En denkt. kijk dat is Peter hij kan het mooi verwoorden zijn eigen straatje schoonvegen. En alleen hij weet alles beter. Maar ook bij andere mensen die hem hebben geholpen bij zijn programma.s maken kregen achteraf de zelfde conclusie . Ik voelde me neer gezet als bedankt maar je bent en blijft een crimineel. Zo heb ik het beleefd zo heb ik het gevoeld en zo heb ik het ervaren.

Peter de Vries blijft zich rond de media gedragen als een gespleten persoonlijkheid,Selectieve verontwaardiging. stemverheffing, het schofferen van buitenstaanders zelfingenomenheid, arrogantie, en een ziekelijke drang alles en iedereen te willen regisseren zijn aan de orde van de dag.

Maar we blijven contact houden. Kom ik later op terug. Maar morgen eerst heeft Koos zonder camera en in 1994 dan wel de waarheid verteld.

Geef een reactie

