Grenzen gaan verleggen in de criminaliteit.

Zodra je je op het pad begeeft van de criminaliteit, En je netwerk steeds groter gaat worden. Dan ga je zowel onbewust als bewust je grenzen verleggen. Soms impulsief soms weloverwogen. Als je  bewust  en weloverwogen aan de slag gaat. Is er bijna geen weg meer terug. Dan gaat het ver soms heel erg te ver.

Op het moment dat ik de etage gaat huren van Henk, om daar samen met Wonnie het Javaanse meisje uit het Sekshuis Joy privé de relatie voort te zetten. Daar kwamen  nog wat moeilijk heden van. De eigenaars Jhon Bourne en Kenneth waren daar niet zo blij mee dat ik een bron van hun inkomsten daar had weggehaald. Boet een bekende in de gok wereld werd ingeschakeld om dat op te lossen. het is bij praten gebleven. En ik weer met deze personen  door een deur. Ik kreeg nog wel even een vecht partij met haar vriend ,die was uiteraard niet zo blij dat hij zijn inkomsten kwijt was. En hij ook zijn kind kwijt was. Ze hadden namelijk samen een zoontje van enkele maanden. Wat ik uiteraard niet wist. Maar nam het maar op de koop toe. Nadat ik met hem had gevochten wat niets voorstelde enkele klappen. Vroeg hij of hij wel elke week zijn kind mocht bezoeken. waar ik uiteraard geen bezwaar tegen had.  Ik was nog zo stom om met haar naar Suriname te gaan. waar ik maar even besloot om haar hele familie over te laten komen. Hoe gek kan je zijn. Kom ik later op terug.

nico.van empel

Ik sliep vaak nog gewoon thuis bij mijn vrouw, maar naar enkele maanden was de echtscheiding een vaststaand feit. Het ging met werken ook steeds minder, Ik dronk veel, en was veel aan het kaarten.Een reeks van het oplichten van de verzekering was bijna mijn dagelijks werk geworden. De handel werd uit mijn auto gestolen die afgesloten stond in een opslagruimte. Uitbetaling 35,000 gulden. Ik kocht links en rechts  echte porseleinen beelden  die een een nieuw waarde hadden van duizenden guldens die allemaal al beschadig waren, die ik dan voor een habbekrats kocht.  Ik liet me in de Grabielmetsustraat inschrijven mij goed laten verzekeren voor alles. Om twee maanden later dan weer te verhuizen. En de porseleinen beelden achter in de kofferbak van mijn auto keurig verpakt met plastic en in een kartonnen doos had gestopt. Ik ging immers verhuizen. Want wie gaat er normaal gesproken met die beelden in je auto rond rijden. Dan een auto laten huren door een katvanger bij de Tromp garage. Nou en die klapte natuurlijk met een kilometer van 60 achterop de auto. Ja alle beelden kapot. Een schade van 18,000 gulden die direct werden uit betaald door de verzekering.  Even een aanrijding maken met de auto, en er was weer een winst van  tussen de vijf en tien duizend gulden.En zo waren er nog veel meer van die oplichtingen die later zouden plaats vinden. Daar bleef het niet bij.  Er kwamen twee jongens regelmatig in het koffiehuis van Henk. Die regelmatig aan het inbreken waren. En die bijna iedere avond op pad gingen. En ruim een jaar daar mee bezig waren zonder gepakt te worden. Dan kwamen ze weer met een busje vol met kaas aanzetten, busje vol met kleding, busje vol met stereo apparatuur. Busje vol met koffie en sigaretten. In die tijd werd er natuurlijk ook weinig aan beveiliging gedaan. Dus het lukte hen vaak om ongestoord de winkels leeg te trekken. Ik kocht alles van hun, en verdiende er veel geld aan, omdat ik er heel weinig voor gaf en ze waren tevreden. Ik kreeg ook nog eens een hoop werk als koppelbaas in het Westland en in Delft  in no time hadden wij ruim honderd man in diens. En leerde snel hoe het met de teruggave BTW werkte. De inkomsten waren enorm.Joop  van der Spek een wereld gozer helaas is hij overleden. Een grote gokker eigenaar van een snackbar op de stations weg en een gok café . Het café had hij samen met Freek. Joop had ook een voos wijf van Surinaamse afkomst en Joop werd mij buurman, hij huurde  ook een etage boven het koffiehuis van Henk. Nou dat werd elke dag kaarten soms tot laat in de nacht. Joop vertelde dat het het gokhuis nu niet meer zo liep als voorheen, en de kosten bleven uiteraard door gaan. Of ik geen oplossing wist om dat op te vangen. Ik zeg: ” ja laten inbreken zou weinig zin hebben ik zie ze nu niet met een baccarat tafel onder hun armen meenemen.” Joop zegt: “nee maar ik ben wel al heel lang goed verzekerd ook voor brand” Ik zeg nog  zo ja dat is ook optie maar niks voor mij” Freek zegt als ja dat kan regelen krijg je 25,000 gulden handje contant. Ik zeg misschien weet ik wel iemand ik kan het in elk geval vragen. Ik dacht aan Ton die elke dag aan het inbreken was. Die was inderdaad niet vies om dat te doen voor tien duizend gulden die ik hem had beloofd om een klein brandje te stoken. Ik denk zo dat is weer vijftien duizend verdiend. Maar dat liep even anders. Ik ga samen met Freek vroeg in de morgen de gemeente bellen dat het pand naar gas ruikt. De gemeenten werken komen rond elf uur in de morgen controleren en zeggen: “het is niets noemenswaardig kan geen kwaad. ” Freek zeg: dat kom mooi uit Hij koop twee benzine jerrycans  met een inhoud van twintig liter. Die wij laten vullen op het stationsplein. Rijden naar de van Speijkstraat  waar inderdaad een groot hoekpand staat waar voorheen veel gegokt werd. Ik zeg tegen Freek woont er niemand boven. ‘Nee die zijn op vakantie” Ik zeg: “vind veertig liter niet een beetje veel?”  “nee joh het meeste is vanavond al verdampt ” Die zelfde avond zorgen Freek en Joop dat zij beiden een sluitend alibi hebben. Zoals beloofd  zou ik Ton daar in de buurt afzetten en de sleutels aan hem geven met een pakje baby vuurpijltjes. De bedoeling was dat het de deur zou openzetten en vanaf de overkant zo vuurpijltje naar binnen schieten. En als de brand begon zou hij direct de tien duizend in ontvangst kunnen nemen. Nou zo gezegd zo gedaan. Ik zet hem af en ik ben nog niet de straat uit hoor ik klap het leek wel bom. Ik denk wat is dat dat is geen klein brandje. En inderdaad de hele voorgevel lag er uit in een straal van honderden meters lagen de ruiten eruit auto,s zwaar beschadigt. Ik was in paniek bang dat er doden waren gevallen. Gelukkig was dat niet het geval. Ik betaalde Ton het gehele  bedrag van vijfentwintig duizend gulden ik wilde er niks mee te maken hebben. En gaf het hem ook met de woorden denk erom ik heb je nooit afgezet nooit mijn naam noemen. Daar hoef je niet bang voor te wezen was zijn antwoord. Dat heb hij ruim een jaar volgehouden. Inmiddels had ik een huis in de Franklinstraat hoek Newtonstraat gekregen die helemaal verbouwd moest worden. wat mijn een vermogen koste. Ik was druk met de veiling bezig, Ging veel met Hennie  uit de Doubletstraat uit, en veel sekshuizen bezoeken waar ik wederom een aardige Surinaamse hoer ontmoeten Linda was haar naam en haar zoon won de Michael Jackson verkiezing heb een half jaartje geduurd. Was wel even leuk. Zij ging naderhand met Gerard Cox om. Ik ging nog even een weekje naar Thailand. Tot zover een heerlijk leven. maar dan gaat het ineens fout en goed fout. Ton die werkzaam was bij Joop en die alles deed wat Joop maar vroeg was gearresteerd voor een overval op een benzine station. En die zat voorlopig wel even vast. De angst was er uiteraard dat hij ging praten. Maar nee, hij was blij dat wij op bezoek kwamen en dat hij van alles kon vragen, driehonderd gulden zakgeld elke week, sport schoenen en kleding waren allemaal geen probleem. Dat regelden Joop, Freek en ik wel voor hem als hij zijn mond maar dichthield.  Joop die nog steeds een relatie had met het Surinaamse meisje, die kwam wat vroeger thuis in de morgen. En zie de post liggen op de trap. Met daarbij een brief voor Ankie zo was haar naam. En de afzender was niemand meer dan Ton. Die zonder dat wij het wisten ook een relatie met Ankie was aangegaan. het hek was van de dam. Ankie kreeg klappen en geen bezoek meer voor Ton. Ik kon praten als Brugman tegen Joop en Freek van maak je niet druk het is je vrouw niet het is maar een voos wijf. laten wij nou gewoon op bezoek blijven gaan en als hij vrij komt dan kan je nog altijd maatregelen nemen. Er viel niet mee te praten, geen bezoek meer geen geld meer helemaal niets meer. Ik ga toch bij hem op bezoek om hem te vertellen dat Joop  de brief aan Ankie heeft gelezen en dat je geen geld meer krijgt. Hij niet meer op bezoek komt helemaal niets meer voor je kan betekenen. Maar, ik zeg: ” maak je geen zorgen ik blijf komen en ik geef je het geld wel.” Ton was pas een jaar of twintig, hij keek  mijn aan met een blik zonder emotie en zei: “Luister goed ik wil jou geld niet.”zeg tegen Joop dat hij weg gaat bij Ankie  haar met rust laat.Gewoon elke week geld stort en dat Ankie elke week gewoon op bezoek komt. En als hij dat niet doet. Zeg hem maar dan komt hij ook binnen. Ik zweer je het echt dan komt hij echt ook binnen te zitten. Ik kon alleen maar zeggen dat ik de boodschap door zou geven. Joop zei: Nadat ik het verhaal had verteld.  “hij kan de kanker krijgen mij kunnen ze niks maken” Een week later werd Freek en Joop gearresteerd. En weer een week later was ik aan de beurt. Ton had niet alleen een overval gepleegd maar ook een bejaard paar beroofd van al de juwelen en deze mensen in een kast opgesloten. En veel andere zaken. Ontkennen voor Joop was niet mogelijk de oorbellen en een ring van die beroving waren in bezit van Joop zijn echte vrouw. Joop kreeg zeven jaren Freek vijf jaar en ik vijftien maanden voor Ton afzetten. Ik ontkende dat ik ooit benzine in het pand had gebracht. Maar toch vijftien maanden voor de sleutel afgeven en hem naar de plaats delict brengen. Dat had ik lekker geregeld wij hadden een goed bedrijf, volop geld net een nieuw huis. Ik zat weer vast vijf maanden in Haarlem, vijf maanden in  het open kamp in Warnsveld. En bij mijn eerste detentie wist ik het goed. Mijn grens was toch oplichten en niet verder. Dus niet.

2 gedachten over “Grenzen gaan verleggen in de criminaliteit.

Geef een reactie

