De banken oplichten en start Handelsonderneming,

De inkomen van de firma Whosa waren helaas einde verhaal. een nieuwe bron van inkomsten was  noodzakelijk. De kofferbak handel had ik weinig zin meer in. Er stonden veel advertentie van banken en  geld leningen in de kranten. Misschien wel de moeite waard om dat eens te proberen. En huurde een bedrijfspandje op de Valkenboslaan. Start daar met een Handelsonderneming.wonny nicoEr waren genoeg personen die geld wilde lenen en die daar wel oren naar hadden. Het geluk wat daar bij kwam kijken. Dat ik een persoon kon die wel even wat valse werkgevers verklaringen kon maken. Waarmee ik later ook zelf aardig mee overweg kon. Ik plaatste een advertentie  met de tekst: B.V te koop gevraagd. Wij hebben interesse. Niet schuldvrij. Geen probleem wij bespreken dit graag met u. Nou de telefoon stond roodgloeiend. Uiteraard was het niet de bedoeling om daar voor te betalen. Maar geld toe te krijgen bij de overname. Wat  heel vaak geen probleem was voor die mensen die er dolgraag van af wilde. Die zaten vaak met een torenhoge belastingschuld opgescheept.  Ik reed stad en land af om die bv,s in handen te krijgen. Het was vaak niets bijzonders. waarbij je slecht vijfduizend gulden toe kreeg. En het bedrijf al was ontmanteld van alle voorraad en spullen. je nam dus meer ellende mee naar huis dan winst. maar er waren genoeg jongens die graag zo B.V,  op naam wilde hebben voor een bedrag van tweeduizend gulden. Maar er zaten ook grote klappers bij. Daar kom ik later op terug. Ik begon met mijn eigen naam. De IDM bank lichte ik op voor 25,000 gulden voor de aankoop van een auto. Waarbij  je allen maar een kenteken van de auto hoefde te laten zien. Die uiteraard vals was. Wonnie kreeg uiteraard ook een baan en ook zij leende 22,500. Ook katvangers gebruikte ik daar voor, die ik dan een percentage gaf van het geleende geld wat nooit werd terug betaald. Maar vele jaren later krijg ik daar toch een echt pijnlijk bericht over. Kom ik ook op terug.Door dat je netwerk groter wordt  krijg je ook aanbiedingen van anderen. zoals het het verduisteren van auto,s voor de verzekering. Die dan ook verdwenen naar Afrika via een containerbedrijf uit Rotterdam. Twee BMW,s van de serie 730 gingen in een container. Dan vol gestopt met autobanden en je zag geen BMW meer. Ook kreeg ik een klant die via mij geld wilden lenen. Die man verhuurden in Rotterdam  peperdure huizen Hij bemiddelde voor de huis eigenaren. Met de firma naam Marojega. Of ik geen constructie wist om 220,000 gulden te lenen tegen een betaling van tien%. Hij had zelf het plan omdat via een auto deal te regelen. maar die auto,s had hij niet. En ik ook niet. Maar dat kon ik wel regelen. Via een kennis die bij een groot bedrijf in Rotterdam werkte liet ik twee kopieën van de kentekenbewijzen naar mij toe faxen. Een Mercedes 500 SEl en een Mercedes 500 SEC. Hij zegt: ”  Hier kan ik wat mee zegt hij ” Ik ga naar de bank en je hoort van mij. Ik denk het zal wel. De volgende dag rond een uur of elf komt er een man binnen lopen en die zegt: ” die zich netjes voorstel en dat hij van de bank is” Ik ben op zoek naar meneer van Empel. ” daar spreekt u mee”  Volgens meneer Marojega heeft U  twee Mercedessen te koop. Ik zeg: ” ja dat klopt, het zijn twee directie gestalde garage auto,s” Noem het bouw jaar en de kilometerstand. Hij vraagt:  ‘Zijn de auto,s hier.” Ik zeg:”  nee daar zijn ze mee onderweg  daar moet mee verdiend worden” De kentekens zijn hier wel is zijn volgende vraag? Ik zeg nee, maar wel de kopieën  ervan en laat die zien. Hij maakt op een bladzijde enkele aantekeningen wat achteraf  gezien een bladzijde was voor de geld lening. Hij vraagt om een legitimatie , en overhandig hem mijn rijbewijs, vraagt om mijn banknummer en vraagt om hier even te tekenen.

Ik lees het eerst en zegt tegen hem daar kan ik niet mee akkoord gaan. De auto,s moeten 220,000 gulden kosten en geen 190,000 duizend. Hij zegt: Dat klopt, maar er staat nog een lening open van 30,000 gulden en die word bij de nieuwe lening verrekend. maar meneer Marojega heb het restant contant voor u. Dus als u hier wil tekenen en ik even gebruik mag maken van de telefoon dan kan ik het bedrag telefonisch voor u overmaken. Ik kijk hem alsof ik water ziet branden. ” Op mijn rekening storten?” Drie minuten later zegt hij het staat op u rekening. Ik zeg dat is netjes geregeld dank u voor de prettige samenwerking. Hij was nog niet de deur uit of ik vloog al naar de bank. Maar dat viel even tegen het geld moest ik eerst aanvragen. En kon het dan de volgende dag opnemen. Maar kon wel het op halen bij het hoofdkantoor. Een uur later had ik 190.000 gulden op zak. Maar het probleem met Marojega moet nog even opgelost worden. Die mij een kwartier later opbelt en zegt; ”  het geld is op u rekening gestort.’ Ja dat klopt, Ik ga het morgen ophalen. Hij zegt morgen? Ik zeg: ja want het is zo druk hier en heb vele afspraken. Hij stribbel wel een beetje tegen, maar hij moest wel. De volgende morgen rond halftien komt hij op kantoor. En ik zeg tegen hem: We hebben een probleem. een probleem? Ik zeg ja het gaat niet door. de boekhouder heb mijn gebeld en gevraagd of ik wel goed bij mijn hoofd ben om dat te doen voor tien% De BTW is 19 %. Dus helaas moet ik het terug draaien. Er is wel een oplossing omdat u geen voldoende contacten heeft. Dat wij op papier zetten buiten de bank om, dat de verkoop is niet doorgegaan. Dan ben ik gedekt bij de belasting en u heb je centen buiten die tien% om. Ja dat moeten wij dan maar doen. Een kant en klaar contract had ik van te voren al laten maken. Die hij keurig netjes heeft getekend.  En een kopie van zijn rijbewijs erbij. Ik zeg als u nu even in de zaak blijft zitten. Want er komen straks een paar klanten en als u zo vriendelijk wil zijn hun een kop koffie aan te bieden dan ga ik vlug even de centen ophalen. Ook daar was hij niet blij mee. Met het contract in de attaché koffer ga ik zogenaamd naar de bank. Even verderop drink een kop koffie en nuttig twee broodjes ham.  lees op mijn gemak de krant. Wissel ook van auto. Een uur later ben ik terug met de mededeling dat ik niet vandaag zo groot bedrag kan opnemen en daar voor morgenochtend  moet terug komen. Hij zegt: “dan gaan wij naar het hoofdkantoor daar kan je het wel opnemen”Ik zeg joh, ik heb het heel erg druk. Kom nou morgen ochtend rond een uur of half tien dan rijden wij samen naar de bank. Ja er zit niets anders op. Hij zegt mag ik dan even het contract terug?. Ik zeg verdomme mijn attaché koffer ligt in de andere auto. maak je geen zorgen morgenochtend gaan wij samen naar de bank. Aan zijn lichaamstaal kon je zien dat hij er niet zo blij mee was. Hortend en stotend ging hij akkoord De volgend morgen klokslag negen uur belt hij mijn op. “Goedemorgen meneer van Empel  ik ben onderweg. Wat een geweldig mooi weer vandaag he. Ik zeg ja dat wel. maar u bent onderweg naar toe? Nou naar u toe! en zoals afgesproken dan naar de bank. Ik zeg: “naar de bank?” wat heb ik daar te zoeken?. Nou mijn 190,000 gulden ophalen. Ik zeg; ‘Ik weet niet in wat voor wereld u leeft, maar ik heb hier een contract waarin staat dat wij de zaak hebben terug gedraaid  wegens onvoldoende contanten. Getekend door u en een kopie van u rijbewijs. Nou de vloeken die uit zijn mond kwamen die kon ik echt niet. Maar begreep wel als je een van de ziektes zou krijgen dat je niet lang meer had te leven. maar wenste hem toch maar een prettige voortzetting van deze dag. Hij stuurde nog wel een paar jongens naar het kantoor, maar daar aangekomen zagen zij dat er weinig viel terug te halen. Op dat moment zaten er wat bekende jongens op het kantoor. Nooit meer wat van gehoord. En ik dacht al weer aan de volgende zaak. Die enkele dagen later alweer kwam binnen lopen.Die in de aanbieding had een Porsche. Paul had mij gebeld en gevraagd kan jij die Porsche van  die tering Hindoestaan niet afpakken. Ik heb daar wat problemen mee. Stuur maar langs Paul. Nooit geschoten is altijd mis. Voor die Porsche wilde hij drieëntachtig duizend gulden hebben.  De auto verkeerde in nieuw staat. Ik bood hem  achtenzeventig duizend gulden  maar daar zag hij niks. De prijs was en blijft drieën tachtigduizend gulden. Ik bood hem nog een duizend gulden meer. Maar hij hield voet bij stuk. Ik zeg: “voor mij is het niks.”Misschien wat voor Ed” Die had er wel oren naar (die uiteraard het spel meespeelde) Ed komt rond voor vijfhonderd gulden minder. Ik zeg : mag ik het kenteken even zien? ” ja natuurlijk” Ik kijk het na en geeft het aan Ed en zegt ga naar de bank geld halen en maak gelijk een proefritje. Voordat de man het in de gaten had was Ed al weg. Ik geef hem wat te drinken. En ga verder met mijn werkzaamheden. na een uur zegt hij ” het duurt wel lang he”ja het is zeker druk bij de bank. Ed was niet bij de bank maar op het postkantoor om de auto op naam te zetten en daarvandaan direct naar Hedel te rijden. Het is vijf uur en ik zeg tegen de man: “‘ Zo weer een dag voorbij ik ga naar huis’Hij zeg naar huis? Ik ga hier niet weg ik moet mijn geld hebben. Ik zeg geld hebben? Hij heb je toch al betaald/ Nee helemaal niet ik ga niet eerder weg voordat hij terug komt met mijn geld. Ik til hem op en zet hem buiten de deur. Hij woog geloof ik 48 kilo met het ledikant mee. Ik sluit het kantoor en zegt tegen hem ” Wacht hier nou maar die komt er zo aan ‘En ik op weg naar Hedel. Bij de benzine pomp bel ik  Paul op en zeg het is geluk. Bel je wel als ik in Hedel ben aangekomen. daar word de Porsche snel geruild met een camper en 40,000 gulden toe. Paul krijg zijn deel en koop de camper naar zich toe. De volgende morgen twee man recherche die komen vertellen dat er gisterenmiddag een Porsche hier is gekocht en niet betaald.. Ik vertel het hele verhaal dat hij voor mijn te duur was en dat Ed hem heeft gekocht en ik hem heb zien betalen. Meer kan ik er niet van maken. Waar is Ed? vraagt hij, Ja dat weet ik niet die is misschien aan het werk, denk ik. En zij gaan weer weg. Om een half uur later weer terug te komen ( het politie bureau Archimedesstraat is vijf minuten van het kantoor verwijderd.) Hij geeft mij een proces-verbaal in handen en vraagt om het even te lezen en dan te tekenen. Dat doe ik, maar ik stop het gelijk in de fax. Hij zegt: ” wat doe je nou? ” Ik zeg ach die zend ik gelijk even naar mijn advocaat. Hij zegt: zo”. zo,  aan een advocaat, meneer heeft een advocaat” Ja dat moet wel joh met een bedrijf was mijn antwoord. Als je Ed ziet laat hem dan even langs komen in de Archimedesstraat om zijn verklaring te geven.  Ik zeg: “als ik hem zie zal ik het zeggen” Wat de recherche niet wist, ik had geen fax verstuurd. Maar ik had er een kopie van gemaakt.  Die ik later aan Ed  geeft. Ja die verklaring die Ed had gegeven die kwam natuurlijk overeen met mijn verklaring, daar was geen speld meer  tussen te krijgen.  Zaak geseponeerd.

Op naar de volgende zaak. En start koffiehuis.n

 

Geef een reactie

