De familie van Empel wensen jullie allemaal een paar gezellige Kerstdagen.

De Kerstdagen : De donkere weken vóór kerst zijn aangebroken. Het feest bij uitstek van samenzijn en verlangen naar verbondenheid.

familyIk heb er nooit wat aan gevonden. je doet eraan mee voor de familie of kinderen. Maar ik vind het meer voor mensen die geloven wat er in de bijbel staat. Met alle respect. Dat mag daar is niets mis mee. Met al die zonden wat ik heb gedaan in mijn  leven ( en nog), zou het heel erg hypocriet en schijnheilig  zijn om te geloven in welke God dan ook. Maar dat terzijde.Het is nog niet eens september of schoonmoeder claimt eerste kerstdag al. Dat is in haar ogen de belangrijkste dag en die moeten jullie natuurlijk bij haar vieren.  Zeggen dat jouw ouders die dag al hebben gereserveerd, is ongeloofwaardig want het is tenslotte  september. Grrr… Die boom en de Christmas songs vinden we geweldig, Maar we zien allemaal al weken, wat zeg ik maanden, op tegen de daadwerkelijke kerstdagen. Die ene dag bij onze ouders komen we wel door. Daar kunnen we tenminste nog neerploffen  op de bank en in slaap sukkelen, maar die dag bij onze schoonouders… En ik heb wat schoonmoeders gehad hoor!  Hoe in vredesnaam kunnen we daar onderuit komen?  Heb ik altijd gedacht. Kerstmis is niet perse een verplichting, maar je hebt maar één familie, dus daar ben je zuinig op. Dat jij niet echt bepaald een klik hebt met andere mensen die ook zijn uitgenodigd  of dat je je ergert aan dat gedrag van je neefje, of aan een ander familie lid zijn dingen waar je je bij neer moet leggen. Waarbij je je moet vermannen en moet denken ‘Ach, we zitten met verschillende persoonlijkheden aan de kersttafel .Immers het gaat om lekker eten, ( vooral veel eten) en gezelligheid . Dat is mijn persoonlijke beleving, zo voel ik het aan, zo heb ik het ervaren, voor mij is dit een feit, belevingen zijn zeer persoonlijk en daarom moeilijk of niet meetbaar.Ieder mens beleefd het op zijn eigen manier. En ik heb daar alle respect voor. En voor degene die denk dat wij geen Kerstmis in Thailand vieren die komen bedrogen uit. Onze kinderen zitten op een Rooms-katholieke school en tja die vieren nu eenmaal kerstmis. En ja, wederom ben ik dan verplicht voor de kinderen het  te vieren. Maar ik doe het met liefde. Ook  weet ik bijna zeker dat vele van ons ook weer blij zijn dat die dagen weer achter de rug zijn.kerst-schoonfamilie-1

 

 

Geef een reactie

