En weer is een grens verlegd in de criminaliteit

Op de Regentessenlaan begin ik een nieuwe handelsonderneming. Bij de vorige zat ik met de Gouden-gids op mijn knieën. Dat werkte wel. Maar je benadeelde de kleine man. Wat ik niet echt zag zitten. Ik zeg niet, dat ik het niet heb gedaan.                                                                                               nicoMaar de doelstelling waren de grote bedrijven. Ik krijg een tip waar ik de Nederlandse ABC boeken kon kopen. Die vol stonden met  een bron van bedrijfsinformatie over Nederlandse bedrijven. Ook hadden zij die van België en Duitsland. Waar je kon lezen wanneer de oprichting van het bedrijf had plaats gevonden, wat zij verkochten, hoe groot het gestort en geplaatst kapitaal was. Wat de omzet was,  hoeveel man personeel zij in dienst hadden. Uiteraard bestelde ik die boeken. En ook die van België en Duitsland. Die boeken waren vrij prijzig maar kon ze wel op rekening kopen. Betaling over dertig dagen. Van die  betaling! Daar is nooit wat van gekomen. Die boeken waren zo belangrijk, niet alleen om dat er zo veel adressen in stonden. Maar ook kennis maakte met de verzekeringsmaatschappijen. Ik herinner mijn goed dat ik een man aan de telefoon kreeg, die met allerlei gekke vragen kwam aanzetten. Hoe groot is het bedrijf? Wat is u omzet? Hoeveel man personeel heb u in dienst? Is het bedrijfspand eigendom? wat zijn de verwachtingen voor het volgend jaar? Ik zeg: ” man rot op, ik geef geen informatie” En gooi de haak erop. ja niet wetend dat Graydon een verzekeringsmaatschappij was en die de eventuele schade dekt bij een bedrijf als er niet betaald word. Dus dat was een aardig foutje. Maar de handelsondernemingen waren een leer proces.Later als ik de BV ging activeren wist ik dan dat het anders moet, dan te zeggen “ach man rot op, ik geef geen informatie” Bij de aanvang van de BV,s kreeg je te maken met verschillenden verzekeringsmaatschappijen zoals: de  Nederlandse  Credit Maatschappij (NCM), Dun & Bratstreet en de genoemde Graydon. waar je dan wel al je gegevens aan gaf. Gegevens die natuurlijk klonken als een klok. In die tijd waren de verzekeringsmaatschappijen niet zo slim als dat ze nu zijn. Ze konden informatie vragen bij de kamer van koophandel en konden kijken of je niet geregistreerd stond bij de BKR . Daar hield het wel mee op. En waren  simpelweg verplicht je maar te geloven van wat jij aan informatie gaf. Toen de computer zijn intrede deed werd het naar jaren al wat moeilijker.Rekenmachines en digitale horloges waren al ingeburgerd maar bij het zien van een computer werd menige wenkbrauw opgetrokken.Het was het wilde westen tijdperk van de computers. Zonder muis en met een floppy. Het geluk was dat de computers nog niet waren gekoppeld tot een netwerk.De Intel 286 was de eerste echte betaalbare processor voor de gewone computer. Hij was al jaren in productie maar de kosten hadden het succes voor de processor altijd vertraagd.Na de 268 volgden de snellere 386 en 486, en 486dx4. Ik heb in die jaren honderden computers besteld. Ik had er helemaal geen verstand van ( wie wel in die tijd?) Mijn interesse  werd aangewakkerd door een computerfreak uit Zweden. Die bij mijn op kantoor aan kwam wandelen. Die had gehoord dat er bij mijn wel wat te bestellen was. Het eerste uur ging alleen over computers tot vervelens toe, want ik begreep er niks van. Maar hij wilde dat ik ze graag bestelde en hij zou wel even een offerte maken. En dan voor 25% minder dan de nieuwwaarde kon ik alles op computer gebied aan hem leveren. Ook had hij een ander voorstel. Hij moest om de veertien dagen naar Zweden toe. En of ik geen interesse had om met hem mee te gaan, en dan tegelijk een auto mee kon nemen. Want hij zat ook in de auto handel naar zijn zeggen. En hij wel een fikse vergoeding van 5000 gulden in het vooruitzicht stelde. Het klonk mijn als muziek in de oren. Maar een scala aan negatieve gevoelens. Onzekerheid,  twijfel en wantrouwen – het is slechts een greep eruit. Kwamen ook om de hoek kijken. Ook al omdat ik die auto op naam moest zetten. Maar Zweden! In het gedeelte dat zo dicht bij de koude Noordpool ligt, dat de winter er wel drie maal zo lang duurt als hier.Er zijn  vaak  boze, ijzige winternachten daar en alles ligt onder een dikke sneeuwlaag verborgen. De dagen zijn kort en omstreeks het midden van de winter zo kort, dat het haast geen dag meer genoemd kan worden. Voor het goed en wel licht is geworden, komt de avond al weer. Er zijn allerlei gevaren: felle vrieskou en sneeuwstormen. Mijn gevoelens zeggen toch doen, 5000 gulden om een auto weg te brengen daar zit een addertje onder het gras.  En daar ben ik benieuwd naar.  Met twee  Peugeot 504 gaan op weg  via Denemarken  komen wij in Gotenborg aan. Waar het mij snel duidelijk werd waarom ik die vijfduizend gulden kreeg. Meneer had namelijk in zijn auto en die auto waar ik mee reed 100 kilo hasj in de chassisbalken verstopt. Uiteraard ben ik daar niet blij mee. En spreek hem daar over aan. Hij zegt: “ja sorry de vergoeding is wat te weinig, ik geef je er drieduizend gulden bij ” Ik zeg”: ” is dat ritje eenmalig? “nee dat kan om de veertien dagen” Dan wil ik wel meerdere ritjes samen met jou doen voor tienduizend per rit. Wij komen overeen  voor het genoemde bedrag. Gaan die nacht nog even een Zweedse dame van lichte zeden helpen. Om de volgende morgen met de zelfde auto,s terug naar Nederland te rijden. Daar aangekomen ga ik informeren wat die hasj waard is. Allerlei vragen wat is het voor hasj? : ik zeg: weet ik”dat, ik heb er geen verstand van” Ik kan krijgen, als het een goede kwaliteit is 1750 gulden per kilo. omdat ze weten dat ik er niet voor ga betalen Ik zeg; “als het lukt dan is het aan jou verkocht. Ik denk  dat moet ik dan maar doen. In afwachting dat hij weer met een ritje zweden komt aanzetten. Ga ik verder met BV,s overnemen. Buiten Wonnie en Henny uit de Doubletstraat ga ik nog enkele relaties aan, waar ik zelf met nog een ging trouwen. Om twee redenen ga ik hier niet verder op in. In de Haagse Penoze staat het al geschreven en reden twee is dat mijn kinderen in Nederland het niet zo leuk vinden. Dus dan doe ik het maar niet.Maar diep in mijn hart…….  Een koffietent in de Newtonstraat breekt een brand uit. Niet meer te redden het koffiehuis en de twee liggende bovenhuizen zijn totaal verwoest. De verbrande panden worden door Dirk opgekocht. Samen met zijn broer kom ik overeen om er weer een koffiehuis van te maken. Voordat we aan de verbouwing gaan beginnen  verhuis ik naar Zoetermeer, waar ik twee woningen huurt in de Henry Dunantstraat. Ik had immers twee vrouwen, die samen met elkaar daar geen problemen mee hadden. Die ook samen in de Doubletstraat in het pand van Joop Terpsma werkte. IMG_0741

Inmiddels is er weer een ritje naar zweden. Die dit maal anders verloopt dan dat de Zweed had verwacht. ( Wat je vandaag aan de dag echt niet meer moet doen, gegarandeerd lig je dan in no time op het kerkhof.) In plaats van hem te blijven volgen sla ik af bij Schiphol, parkeer daar de auto. Pak de trein naar Zoetermeer. Waar mijn eigen auto staat. Om vrolijk weer naar Den-Haag te gaan om met de verbouwing te beginnen van het aankomende koffiehuis. Ditmaal wel met mijn Beretta op zak. Ik huur ook nog even een bedrijfspand op de Marktweg 205. Om daar vier dagen later de Peugeot te stallen, en de buit eruit te halen. 102 hasj. de verkoop viel tegen. Want het was geen goed spul , hij dacht dat het polm was voor die prijs en nog meer van dat gelul. Ik kon 85,000 gulden krijgen. Ik wist dat ik in de maling werd genomen.  Ik wist nog toeten of blazen af van hasj. Dus ik zei: “aan jou verkocht. Die centen had ik ook wel nodig want de verbouwing van het aanstaande koffiehuis”kosten een vermogen. Later daar meer over en de gunstige afloop met de Zweed.

 

Geef een reactie

