Hoe schokkend kan het zijn om mee te werken aan een televisie opnamen en een boek?

De afgelopen dagen krijg ik via persoonlijke berichten het verzoek om nu eens de waarheid te vertellen over mijn omgang met criminelen Surinamers, Antillianen, en Turken. Vreemd genoeg ben ik blijkbaar een verklaring verschuldigd. Ik heb er goed over nagedacht. En om eerlijk te zijn heb ik daar weinig behoefte aan. Het verleden is het verleden. Dat is niet terug te draaien. Ik kan wel zeggen dat mijn verleden als motto was:  altijd blijven lachen. Ik moest naderhand altijd lachen als ik weer eens iemand had opgelicht of andere strafbare feiten had gepleegd zoals:  brandstichtingen, overvallen, inbraken, rippen, en ook met nog veel ergere dingen moest ik altijd lachen. En  na zo daad waren mijn woorden altijd. Volgende zaak deurwaarder.  Zelfs de rechtbank lachten ik uit nadat de uitspraak vijf jaren waren geworden. Tijdens die detentie is er geen dag voorbij gegaan dat ik moest meestal ( er is ook wel eens slecht moment geweest) lachen om alles wat er om mij heen gebeurden. Maar dat lachen is me nu een beetje vergaan.

Zeer schokkend was het afgelopen weekeinde met de confrontatie met mijn drie kinderen.

.De door mij zelfgemaakte keuze om crimineel te zijn. Heb ik de gevolgen op latere leeftijd daarvan onderschat. Tijdens mijn criminelen tijd die zonder normen en waarde waren schaamde ik mij nergens voor. Zowel voor de buitenwereld niet en voor de gezinnen waar ik mee heb samen geleefd niet. Mijn eerste zoon Pascal heb weinig of niets gemerkt hoe ik leefde. Daar was hij te jong voor. Van Dano weet ik het niet zeker. Wel zeker is dat hij wat behoorlijke feesten heeft gezien in huis die vaak uitliepen met seks en drugs. Romy en Joey hebben wel de slechte kant van vader en moeder meegemaakt. Voor Romy en Joey hebben dat wel zeker gevolgen gehad in hun jeugd jaren. Het is natuurlijk niet normaal dat kinderen horen en zien wat hun ouders doen. Waar ze getuigen waren van wapens in huis. Dan maar vertelde dat het namaak pistolen waren. Getuigen van drugs gebruik. Getuigen van stapels geld tellen. Getuigen van Politie invallen. Je vader gearresteerd zien worden. Je vader moeten opzoeken in de gevangenis met leugens dat hij daar werkt. Je dochter wakker is geworden en zie dat vader en moeder partner ruil beleven. Dat gaat niet in de koude kleren zitten. Helaas gebeurd dat maar al te vaak in het criminele circuit. Onze normen en waarde zijn nu niet van het. Achteraf gezien mag je wel stellen dat ik een slechte vader ben geweest. In Thailand heb ik het anders gedaan. Ik heb niet de zelfde fouten gemaakt als in Nederland. Onze kinderen hier hebben nog nooit bovenstaande dingen meegemaakt. Ik heb ze ook nooit het boek laten zien of laten lezen ook de televisie uitzendingen niet laten zien.

Ik besef terdege dat de advocaten psychiaters het vaak gooien op een slechte jeugd. Maar vaak is het ook een vaststaand feit. Romy en Joey hebben wel terdege een kopie gemaakt van hun ouders. Althans een behoorlijk begin daarvan. Zover ik het uit hun mond zelf heeft vernomen.

Op zondagmorgen sta ik meestal om zeven uur op. De zon schijnt dan al. Ik ga dan buiten met mijn laptop in de tuin zitten. Kijk wat Nederlandse dagbladen en wat crime site, s. Mijn vrouw heeft dan inmiddels al koffie gezet en is bezig met het ontbijt. Door de weeks staan we om vijf uur al naast ons bed. De kinderen moeten wakker gemaakt worden om zes uur. Om zeven uur gaan ze dan op weg naar school. Deze zondagmorgen omstreeks acht uur werd ik keihard geconfronteerd door mijn kinderen met vaststaande feiten. Ik voelde een onpeilbare leegte. En wist even niet meer wat ik moest zeggen. Wat ik fout heb gedaan in Nederland met de kinderen wat opvoeding betreft. Heb ik zo goed mogelijk proberen te vermijden met onze kinderen in Thailand. We hebben onze kinderen een aantal regels   geleerd. Zoals: Je moeder , vader broer en zusters komen op de eerste plaats je leven lang. Vrienden komen maar aanwaaien. En is vaak maar  voor tijdelijk. Respect voor je medemens ongeacht kleur, geloof, of seksuele voorkeur. Leren om nee te kunnen zeggen. Normen en waarde die je heb geleerd vast blijven houden ze zijn zo belangrijk als je ouder bent geworden. Niet liegen tegen je ouders, broer en zusters en tegen wie dan ook. Niet stelen of mensen bedriegen. Vooral geen drugs gebruiken. En je stinkende best doen op school. De school is de toekomst voor de rest van je leven.

Tijdens het ontbijt zeg mijn oudste dochter: pa je heb ons altijd die regels voorgehouden. Ik zeg ja dat klopt en wat is daarmee? We hopen dat je niet boos gaat worden en  het boek Haagse Penoze tovert ze op tafel, en zegt: we hebben het zo goed mogelijk de afgelopen maanden proberen te lezen soms moesten we het via Google translate doen. We zijn niet boos pa maar wel verbaasd. En willen het graag uit u mond horen of dat echt zo is. Al het geen wat u ons heeft geleerd heeft u fout gedaan in u leven. Ik kon wel door de grond zakken. Ik dacht dat onze kinderen alleen maar video spelletjes spelen en vaak muziek beluisteren op YouTube. Nooit verwacht dat ze op internet gingen googelen. Achteraf dom van mij natuurlijk. Omdat ze hebben Facebook en Line. Line is erg populair in Thailand. Schoorvoetend heb ik het moeten toegeven. En dat deed pijn om te zien hoe verbaasd ze waren. De criminaliteit konden ze enigszins begrijpen. maar keuren het niet goed. Het meerdere keren trouwen en kinderen daar bij hebben. Begrepen ze niets van. De vraag was dan ook hoelang ik getrouwd was voordat ik weer ging scheiden en nooit meer je eigen kinderen heb gezien eveneens je broers en zusters. Ik heb daar een eerlijk en langdurig antwoord opgegeven. De oudste heb het wel begrepen maar de twee andere niet helemaal. Denk ik. Het drugs gebruik en het nog steeds roken was onbegrijpelijk voor de kinderen. Je ziet op de televisie en op internet dat het je leven kapot maakt was hun antwoord. Maar Pa, ze omhelzen me we blijven van je houden. Daar werd ik heel emotioneel van.Inmiddels is het half twaalf geworden en mijn vrouw en ik trekken ons even terug naar de slaapkamer. Ik vertel haar,wat mij grootste angst is. Als een van onze kinderen later iets verkeerd zal doen en ik daar wat van zeg. Dat het antwoord dan zou zijn: Ach kom pa je deed het vroeger zelf ook. De hoop is dan ook dat er niets veranderd aan ons gezinsleven. Want ik weet wel dat niets in mijn leven belangrijker is dan mijn vrouw en onze drie kinderen.

4 gedachten over “Hoe schokkend kan het zijn om mee te werken aan een televisie opnamen en een boek?

  1. “Als een van onze kinderen later iets verkeerd zal doen en ik daar wat van zeg. Dat het antwoord dan zou zijn: Ach kom pa je deed het vroeger zelf ook. ”

    Juist daarom Nico, omdat jij vroeger dat leven hebt geleefd, daarom kun jij als geen ander vertellen dat ze dat niet moeten doen.
    Ik zou het persoonlijk zelf eerder aannemen van iemand die juist dat leven geleefd heeft, ipv iemand die alles uit de krant weet..
    Dus ik denk dat het passende antwoord op: “pa je deed het vroeger zelf ook” is: Daarom weet ik ook waar ik het over heb, en waarom je die weg dus niet moet kiezen..

    Mooi geschreven stuk trouwens! Groet Mike

    Like

Geef een reactie

