De moord op Jules Lie. Soms is het beter om het verleden te laten rusten. Of toch niet?

Toen ik Koos Hertogs de serie moordenaar ging bezoeken om hem uit te lokken voor een bekentenis over meerdere kindermoorden. Had ik daar geen probleem mee. Het probleem was dat ik het al wist in 1993. En dat  had al die jaren aan mij geknaagd. In 1994 heb ik tijdens een detentie in Rotterdam (Noordsingel) Peter R de Vries een brief geschreven dat ik op de hoogte was van Koos zijn misdaden. Die Koos tijdens een drie uur durende bezoek aan aan mij opbiechtte. Peter zei toen: zonder het dossier kan ik er niets mee. Maar dat terzijde.

De afgelopen dagen heb ik heel wat informatie gekregen over het hoe en wat betreft de moord op Julus Lie en zijn vriendin. Ik zit nu te wachten op onze afspraak. Bij zijn aankomst vraagt hij of ik met de auto bent gekomen. Ik zeg ja. Hij zegt: die kun je beter hier laten staan want het is een gekke huis hier in Bangkok om te rijden. Als je even verkeerd rijdt ben je twee uur verder. Ik zeg daar heb je gelijk in. Ik haat Bangkok het is er erg warm en benauwd. We nemen een taxi naar Sukhumvit Road. Ik vraag hem of hij een hotel heeft geboekt. Nee ik ga later naar Pattaya en ga daar overnachten, maar dat is pas vanavond, we gaan eerst even bij KFC het even mijn plan doornemen. Ik denk mijn plan doornemen. Daar heb ik wel een probleem mee. Je komt al snel in gevaarlijk water terecht. Met verbijstering luister je naar zijn verhaal. Het is meer nieuwsgierigheid hoe dat nu in zijn werk is gegaan.Het begint met de leuke verhalen, waar je wel om kun lachen. Zoals: op een dag met de bekende jongens uit Nederland naar de schietbaan in Phuket Town gingen en hadden ze zelf een semi automatisch pistool mee genomen om wat te knallen. Schieten ze dat ding in een paar series leeg. Ja voor Jules waren ongeacht waar in de wereld vuurwapens geen enkel probleem. In de wapenhandel heb hij een vermogen verdiend.Na zijn dood gingen er geruchten dat er nog enkele miljoenen in zijn huis moesten liggen. (dat zullen wel Thai baht geweest zijn) En waren er veel kapers op de kust om dat te gaan zoeken. Op een dag kwam naar ik meen, een zuster van Jules en een bekende Nederlander die enkele jaren geleden volop in het nieuws was, wat betreft een liquidatie. Die wilde wel even de eigendom papieren van het land en huis hebben. Nou die reis hadden ze zich beter kunnen besparen. De huizen en land waren al verkocht. En ook het geld zal wel gevonden zijn door een Thai. Daar zijn de Thaise vrouwen snel mee.

Tijdens zo gesprek kom je tot de conclusie. Waarom de moordenaar niet gepakt is.  Het komt  overeen met wat op misdaadjournalist enkele weken geleden stond geschreven. Moord onderzoek Fried Friebel “van hogerhand teruggefloten:” Deze zaak had echt wel opgelost kunnen worden  zoals ik het verhaal beluisterd. De vraag is dan ook wie was de opdrachtgever? Je hoeft natuurlijk geen psycholoog te zijn om te weten dat je een opdrachtgever gaat vinden niet eenvoudig is,  dat is vergelijkbaar  als een vaccin vinden. Je kunt het je wel voorstellen hoe belangrijk dat is. Maar dat gaat volgens hem over zo veel schijven.  Maar ik besef me wel degelijk dat het spelen met vuur is. Het is niet mij taak om dat uit te zoeken. Het zal iets anders zijn als het familie is. Maar hij is geen familie en ook geen vriend geweest. Ik heb hem slechts tweemaal meegemaakt in het bijzijn van Clenn.

We gaan op weg naar Pattaya. En krijg dan van hem te horen hoe de vork precies in de steel zit. Over het wie wat en waarom hij is geliquideerd. Een gruwelijk detail wil ik nu wel even zeggen. Dat er werd gezegd. Als zijn vrouw eventueel in de auto zit dan heb ze pech. Maar daar later meer over.

 

2 gedachten over “De moord op Jules Lie. Soms is het beter om het verleden te laten rusten. Of toch niet?

  1. Hi Nico, ik heb een vraag voor je. Is die jules liewaar je over praat dezelfde als Juul bami uitAmstelveen? Ik hoop dit keer wel op antwoord. Gr Frank.

    Like

Geef een reactie

