Geld, drugs en sex de sleutel voor corruptie en wantoestanden.

In 1991 drie maanden Scheveningen. Verdacht van: Flessentrekkerij wat betekend dat ik volgens een vooropgezet plan werkt zoals goederen kopen of diensten aanbieden terwijl ik daar niet voor zal betalen.

Mijn gedrag was opgevallen door de badmeester en de bewaarders. Ik had geen behoefte om met medegedetineerden een langdurig gesprek aan te gaan. Ik zat liever op cel en vroeg dan ook aan een dienstdoende bewaarder ‘ sluit me maar in” Tijdens recreatie die ik meestal vroegtijdig beëindigde om dat er weinig schakers waren. Na het sporten douche en dan gelijk weer naar me cel. Ik was meestal de eerste die weer op cel zat. De bewaarders hadden een hekel aan degene die nog op het laatste moment nog water of wat dan ook wilde regelen. Een week later werd ik aangesteld als koffie boy. Koffie zetten voor de gedetineerden en voor de werkzalen. Wat tevens inhield dat ik van cel moest veranderen van de derde ring naar het vlak waar al de reinigers hun cel hadden. Gelukkig was die cel niet zo smerig. Met de net de andere reinigers kon ik goed mee opschieten. Het waren vooral de Koerdische jongens waar ik veel me op trok en tijdens de recreatie de kaart spelen van hun leerden. Met enkele van hen heb ik nog steeds contact. Drie weken later was er een vechtpartij met een twintig tal jongens. Waar ook de badknecht bij was betrokken. Die werd direct overgeplaatst. En ik kreeg nog dezelfde dag de machtigste baan van de Noordsingel. En weer naar een andere cel met een houten deur. Die cel was normaal gesproken een wachtcel voor de inkomsten. De bank zat er nog in. Hoe machtig deze baan was. Vertel ik morgen weer.

Tijdens de rechtszitting betwisten de advocaat (Toxopeus uit Zoetermeer) en ik de dagvaarding aan. Die was ontvangen en toen weer ingetrokken en toen weer ontvangen. Maar dan wel te laat voor aanvang van de zitting. Met een eis van twee jaar kon ik de rechtbank weer verlaten. Maar wel met de mededeling dat ik opnieuw gedagvaard zal worden. Wat trouwens ook helemaal verkeerd is gegaan ik kreeg weer dezelfde dagvaading

Ik weet niet precies wat er met me gebeurde ik ging nog dezelfde dag verder met oplichtingen. Niet met een B.V maar met vier stuks tegelijk. In Zoetermeer Helvert B.V In Den-Haag Philipsen B.V  en Bemki B.V ook in Den- Haag. Van de Berg aannemers bedrijf in Rotterdam En tussen neus en lippen door het aankopen van een vijftig tal B.V, s het oplichten van goud in het Pullman hotel,  en het oplichten van dure auto, s. Het leven was een en al oplichting geworden. Of het de normaalste zaak van de wereld was. Helaas kwam van lang leven de lol een abrupt einde aan. Eind 1993 werd ik thuis op de Brink gearresteerd er was geen ontkomen meer aan. Ik zag ze s, morgens om zes uur aankomen en voorheen kon ik nog via het dak terras ontkomen maar daar stonden al vier rechercheurs te wachten. Vier dagen hoofdbureau. Waar de recherche gek van me werden. Ik zei steeds ik kom terug op mijn eerste verklaring ik zei in het Thai: meeloe wat betekend ik weet het niet. Ze werden zo boos en zei kun je geen Nederlands meer? Ik moest er om lachen en zei: suggereert je nu dat ik me eigen taal niet meer kan spreken?. Ze werden nog bozer. En schreeuwde, maar deze keer kom je er niet meer uit. Ik zeg: meeloe en werd terug naar cel gebracht,De vierde dag toen overgeplaats naar het huis van bewaring Dortrecht. Een klein gebouw waar maar twaalf man zat met wc op cel.  me toenmalig vrouw mocht zelfs even de cel bezichtigen.Ik zat daar slechts veertien dagen met nog een Hagenees die vast zat voor kopieen maken van muziek. Later begreep ik dat het een doorsluis huis van bewaring was naar de Noordsingel.

Ik kwam van de hemel in de hel terecht. Eerst naar de badmeester voor het lakenpakket en douchen waar me direct opviel dat de badmeester me aan het observeren was. In me cel aangekomen schrok ik me rot. Wat een vies smerig zooitje was da. De cel stonk echt, bij het openen van de aanwezige po ging ik bijna over me nek. Het was zo erg dat Astrid, een Surinaamse bewaarster die me begon met de huisregels uit te leggen. Ik zei: nadat ze haar naam had gezegd. Mag ik Astrid zeggen? Ja hoor dat is geen probleem. Ik zeg: ik kan de regels van gedetineerd zijn het is helaas niet de eerste keer. Van mij heb je geen last. Ik heb slechts een verzoek. En dat is, vraagt ze? Schoonmaak spullen en een andere po graag. Ze zegt: Dat klinkt al positief gaan we gelijk regelen, loop maar naar de badmeester met de po die heb daar een speciaal middel voor, ik zorg dan dat er schoonmaakmiddelen op je cel komen. Bij terugkomst op cel stonden de schoonmaak middelen keurig netjes op de tafel Ze zegt: ik laat de deur even open en daar kun je water pakken. Je ben net begonnen of er wamen al medegedetineerden  met vragen Hoelang moet je? Waar voor zit je voor? Heb je wat te roken bij je? Ik zeg sorry boys ik heb daar nu geen tijd voor zoals je ziet ben ik aan het schoonmaken. Het schoonmaken duurde anderhalf uur. Het klapraam opengezet en er kwam een lekkere frisse  koude lucht binnen waaien het was die dag net onder het vriespunt. Het werd tijd om het dossier te gaan bestuderen wat ik inmiddels van me advocaat had onvangen. Wat grotendeel uit aangifte bestond van de gedupeerden. Ik vond de verklaring van me twee medeverdachten Joop en Puk belangrijker om te lezen.

Me geest maakte overuren. Het viel wel mee, ik was optimistisch. En na twee dagen observeren hoe het hier aan toe ging.Had ik me voorgenomen de levensstijl van me medegedetineerden niet te volgen. Mijn plan was de bewaarders en gedetineerden een stap voor te blijven. De uitdaging was dat ik hen ertoe wilde brengen de dingen zien op mijn manier en dat ze me desondanks zouden aanvaarden. Ik wilde me detentie niet volgen via hun regels. En die mogelijkheid kreeg ik van alle kanten.Mijn gedrag was opgevallen door de badmeester en de bewaarders. Ik had geen behoefte om met medegedetineerden een langdurig gesprek aan te gaan. Ik zat liever op cel en vroeg dan ook aan een dienstdoende bewaarder ‘ sluit me maar in” De bel tijd die je kreeg. slechts zeven minuten behalve op dindag avond besteede ik slechts vier minuten van. het ging thuis allemaal goed. Tijdens recreatie die ik meestal vroegtijdig beëindigde om dat er weinig schakers waren. Na het sporten douche en dan gelijk weer naar me cel. Ik was meestal de eerste die weer op cel zat. De bewaarders hadden een hekel aan degene die nog op het laatste moment nog water of wat dan ook wilde regelen. Een week later werd ik aangesteld als koffie boy. Koffie zetten voor de gedetineerden en voor de werkzalen. Wat tevens inhield dat ik van cel moest veranderen van de derde ring naar het vlak waar al de reinigers hun cel hadden. Gelukkig was die cel niet zo smerig.Mijn gedrag was opgevallen door de badmeester en de bewaarders. Ik had geen behoefte om met medegedetineerden een langdurig gesprek aan te gaan. Ik zat liever op cel en vroeg dan ook aan een dienstdoende bewaarder ‘ sluit me maar in” Tijdens recreatie die ik meestal vroegtijdig beëindigde om dat er weinig schakers waren. Na het sporten douche en dan gelijk weer naar me cel. Ik was meestal de eerste die weer op cel zat. De bewaarders hadden een hekel aan degene die nog op het laatste moment nog water of wat dan ook wilde regelen. Een week later werd ik aangesteld als koffie boy. Koffie zetten voor de gedetineerden en voor de werkzalen. Wat tevens inhield dat ik van cel moest veranderen van de derde ring naar het vlak waar al de reinigers hun cel hadden. Gelukkig was die cel niet zo smerig. Met de net de andere reinigers kon ik goed mee opschieten. Het waren vooral de Koerdische jongens waar ik veel me op trok en tijdens de recreatie de kaart spelen van hun leerden. Met enkele van hen heb ik nog steeds contact. Drie weken later was er een vechtpartij met een twintig tal jongens. Waar ook de badknecht bij was betrokken. Die werd direct overgeplaatst. En ik kreeg nog dezelfde dag de machtigste baan van de Noordsingel. En weer naar een andere cel met een houten deur. Die cel was normaal gesproken een wachtcel voor de inkomsten. De bank zat er nog in. Hoe machtig deze baan was. Vertel ik morgen weer.

Geef een reactie

