De eerste dertig gram hasj via invoer binnen gekregen.

Gisteren kreeg ik drieëntwintig persoonlijke berichten tegelijk. Ben je toch ruim een uurtje mee bezig. En tijdens het beantwoorden lees je toch wel dat er heel wat mis is in de Nederlandse gevangenissen. Ergo het is schokkend te noemen wat er vandaag aan de dag zich daar afspeelt.Daar kom ik later op terug. Maar eerst mij persoonlijke ervaring met corruptie af maken.

 Als badknecht kreeg ik elke week extra bezoek. Niet dat ik er elke keer gebruikt van maakte. Maar nu was het noodzakelijk ik wilde niet mijn vrouw daarbij betrekken. Dus het werd telkens een zaken bezoek met Henk. Door het zogenaamde zaken bezoek kreeg ik het ook nog voor elkaar om een dag verlof te krijgen. Ik ging de haring Kar van Hans Vlek in Hoek van Holland kopen. Althans dat dachten ze, ik heb helemaal niets gekocht gewoon even wat orde op zaken stellen. Maar dat terzijde. Henk kwam op een vrijdag me bezoeken met een tas kleding met daarin dertig gram vacuüm getrokken hasj. Tijdens dat bezoek kwam Cock de invoer halen maar kwam eerst even het bezoek zaaltje binnen lopen met een smoesje. Hij wilde natuurlijk weten wie de leverancier was. Bij terugkomst van het bezoek was Cock erg nerveus.Hij zei: ik ben best wel nerveus en er zat ook nog driehonderd gulden bij. Ik zeg ja die zijn voor jou. En hoeveel gram is het vraagt hij? Als het goed is dertig gram zei ik. Ik zeg je heb het toch niet op me cel gelegd? Nee natuurlijk niet het zit in jouw visitatie zak. Als je vanmiddag de week verstrekking voor de reinigers gaat maken dan kun je het aan de verkoper geven. We moeten hem wel goed in de gaten houden dat hij niet zelf de helft oprookt. Ik zeg, maak je geen zorgen, hij rookt zelf niet. Het weekeinde is voorbij en veel van de gedetineerden hadden een goed weekeinde gehad. In 2011 had ik ook zoveel telefoonkaarten. Maar wel zelf gekocht.

Ik had met de verkoper afgesproken geen overdreven contact met me te zoeken. Ik zei tegen hem kom gewoon maandagmorgen tijdens de douche tijd. Daar geeft hij me een stapel telefoonkaarten en honderdtien gulden contant in handen. Ik zeg stop het geld maar in je eigen zak dat kun je tijdens het bezoek stiekem afgeven aan je vrouw. De telefoonkaarten stop ik snel tussen de lakens. Tijdens de koffie pauze dan ben ik alleen met Cock. Ik geef hem de telefoonkaarten en zeg die kun je buiten tegen tien procent minder inwisselen. Hij zegt: dat doe ik niet dat is me te link, en weet ook niet waar ik dat ken doen. Ik zeg dan maar via het bezoek regelen. Hij zegt hoe dan? Ja simpel ik bel me vriend straks op, en zeg hem in code zoveel kaarten krijg je tijdens het bezoek. En stop het geld daarvan in de invoer. Simpel maar effectief. Hij zegt ja dat is een goed idee en jouw portie dan. Ik zeg dat komt wel in orde.

Het ging me helemaal niet om het geld. Het ging mij meer om me ziekelijke drang het beter te doen dan een ander. Zoals de jongens buiten de muren een lege video verkochten en ik ruim vierhonderd tegelijk. En jongens een B.V  na twee weken al lieten klappen. Twee weken waren voor mij nog niet genoeg voor voorbereiding te doen.

Het liep zoals het moest lopen. Bij het volgende bezoek was Cock achthonderd rijker. De volgende twee weken bleef hij rondom dat bedrag verdienen. De laatste week zegt hij; ik ben maandag op vakantie dus is er geen invoer mogelijk. Ik zeg ja dat begrijp ik wel dus ik heb hem al verteld om een dubbel portie mee te nemen. Hij zegt dat vind ik een beetje link want Nico word nou tien dagen inval badmeester. En dan geef hij waarschijnlijk jouw de sleutel niet van het visitatie hok of hij staat erbij. Ik zeg ik kan heel goed met Nico opschieten. Als er iemand integer was. Dan was hij dat wel. Hij kwam bruut over maar zowel voor zijn collega, s als gedetineerden liet hij niet over zich heen lopen.  Het liep gesmeerd met de samenwerking ik kreeg gewoon de sleutel. Bijna iedere bewaarder zag al enkele maanden dat ik daar alleen aan het werk was. Zelfs de directie Marga keek niet verbaasd. Ik was zo brutaal om haar aan te spreken als ze op het vlak liep. En zei: Marga mag ik een honderdtal seconden van u kostbare tijd. En ze had altijd tijd voor me.

Ondanks dat we gedetineerd waren was het toch een leuke tijd met sommige jongens die hun straf gewoon accepteerden. Ik ging met de meeste Koerdische jongens om en speelden tijdens de recreatie geen schaak meer, maar kaartspelen hoskin ellabier en een soort jokeren met stenen op een plank. Dat was lachen als me vriend weer eens verloor. Als Feyenoord verloor dan was hij helemaal niet meer te spreken. Ook leerde ik begrijpen dat een Turk en een Koerd niet echt goed met elkaar konden opschieten. Me vriend zei op een dag teken jij eens onder het praten de kleuren van de Koerdische vlag. Dus ik teken tijdens het praten zonder dat ik de gevolgen er van wist rood, wit, groenen strepen in de vorm van een vlag en daar tussen in een gele zon. Ik zie die Turk kwaad worden maar hij zeg niets. Later komt hij op een cel en stond te trillen en te beven van woede. En zei: dat moet je nooit meer doen anders krijg je echt problemen. Vanaf die dag ging ik me meer interesseren over hoe en wat betreft Turkije.

Cock was weer terug en alles ging gewoon door totdat de Kerst en nieuwjaar aan braken. Met het thuisfront ging het niet goed me vrouw was een verhouding begonnen. En de spanning die er altijd heerst tijdens die feestdagen was om te snijden. Ik heb nooit begrepen waarom, de kerst vond ik sowieso niets aan en het oud en nieuw interesseerden me eveneens. Toen 1994 over ging naar 1995 kwamen er donker wolken boven drijven. Ik kreeg een brief van een advocaat. Met daarin de aanvraag van scheiding. Ik was er behoorlijk van onder de indruk. Maar ze kwam dan nog wel op bezoek om er over te praten. Wel met haar zuster, alleen durfde ze niet te komen. Ik liet het aan andere niet merken, maar vanaf die dag ging er nog maar alleen wraak gevoelens door me heen. Een week later werd er om half tien in de ochtend omgeroepen “alles insluiten” daar waren we wel aan gewend geraakt. Als de vlak bewaarder vond dat hij geen goed overzicht had. Dan riep hij dat al om. Of als er iemand voor rapport behandeling moest zakken. Wat betekend strafcel. Als dat achter de rug was hoorde je “Draaien maar” En bij een vechten ging de sirene af. Cock sloot dan zijn kantoor af en ook de deur naar de douche ruimte. Maar voor hij de laatste deur had afgesloten stonden er twee afdelingshoofden en vier bewaarders binnen.” handen op je rug van Empel” afvoeren laten zakken zei Jan het afdelingshoofd. Twee minuten later zat ik in een witte overall in de strafcel. Ik dacht het spel is uit. Maar kreeg weer een goed gevoel toen Cock even ter controle wat ze altijd doen als je in de strafcel zit, door het raampje keek. Het duurde tot laat in de middag tot ik er weer uit mocht. Mijn cel onderste boven gehaald de voorraad ruimte was een puin hoop geworden alle dozen met zeep scheermesjes waren open getrokken. Ook in de badruimte waren alle handdoeken en opgevouwen laken uit elkaar gehaald.Ik kreeg te horen van het afdelingshoofd Piet Dinter dat het allemaal ok was en vals alarm was. Ik zeg tegen hem: nou ja dat is leuk, moet je die puinhoop nu eens zien in me cel. Hij zegt: ach je bent een kei in opruimen dus lukt je ook wel toch? Het klinkt een beetje dubbelzinnig wat hij zegt. Ik begreep goed dat het invoeren van hasj was afgelopen. We zijn er goed mee weggekomen.

Ik bleef gewoon badknecht twintig maanden lang. Cock en ik bespraken natuurlijk wat er nu aan de hand was. Ze hadden zelfs de visitatie zakken geopend. Een medegedetineerden was gepakt met hard drugs en die is gaan babbelen en had gezegd dat het via mij was gelopen. Dat ik veel hard drugs verhandelden. Er is nooit harddrugs door mij en Cock doorgelaten, nog geen streepje. Er werd nog wel soms een haring gegeten of een broodje lever, en pekelvlees. Ik was toch een beetje depressief en zei een paar weken later, op een avond tegen me Koerdische vriend ik zie het niet meer zitten. Ik hang me vanavond op. En geef hem mijn schag en aansteker, rook jij die maar op en ga terug naar cel. Om negen uur is iedereen ingesloten. Het luikje van me cel gaat open en de bewaarder zegt: Nico omdraaien we gaan je laten zakken. Ik zei wat nu weer? Omdraaien Nico werk gewoon mee. Ik draai me om, handen op de rug, de deur gaat open en de handboeien werden om mijn polsen geklikt. En daar zat ik weer met een witte overall. Ik zeg wat is er aan de hand? Hij zegt ja Nico ik neem geen risico met je. Ik hoor dat je er een einde aan wil maken. En je vriend is erg bezorg om je. Dus ik geef je een nacht ter observatie en breng straks een slaap pilletje voor je. DE volgende morgen door Jan het afdelingshoofd er weer uit gehaald. Die vroeg wat er aan de hand was. Ik zei niks aan de hand. Hij zei ja, maar je gaat toch op nacht controle. IK zeg ja dat is goed maar ga nu weer werken. Me Koerdische vriend was echt bezorgd geweest over mijn gemoedstoestand. We hebben er naderhand hard omgelachen.

2 gedachten over “De eerste dertig gram hasj via invoer binnen gekregen.

  1. Nico,zou je svp een beveiligd mailadress kunnen maken (tutanota) google het maar en mail men,ik kan er hier niet reageren en heb een vraag/bizz voor je

Geef een reactie

