Soms gaat vreugde, verdriet, woede, angst, en afkeer samen.

We gaan praten met de man van de winkel, ik vraag hem of hij het land niet wil verkopen? Dat wil hij wel. Maar dat gaat met horten en stoten. Hij hebt het land al beleend bij de bank. De vraagprijs voor de 450 vierkantenmeter valt wel mee, slechts 60,000 Bath was in die tijd 1200 gulden.

                                                                                                            Ik probeer het nog even voor 50,000 Bath. Maar helaas, als ze zien dat je het graag wil kopen zakken ze nog geen dubbeltje. Had ik trouwens ook gedaan. Maar goed na vier dagen was het eindelijk geregeld, hij had bij twee banken geld geleend.

 

Ik verkoop de inmiddels groot geworden biggetjes die tussen de negentig en 120 kilo zwaar waren geworden. Het leuke was achteraf gezien dat ik tijdens de verkoop behoorlijk aangeschoten was en niet in de gaten had dat de heren aan het sjoemelen waren met de weegschaal. Wat me ruim honderd kilo kosten de prijs was toen 60 Bath een kilo. Als er iemand weet hoe je dat moet doen dan was ik dat wel. Toen ik bij Dorus Toetenel werkte was dat dagelijkse kost. Maar ik moest er om lachen. Ik won er toch nog 30,000 Bath.En ga er weer vijftig kopen. Ik vraag aan de man of hij me ook drie varkens wil verkopen die zwanger zijn. Dat wil hij wel, maar zegt erbij dan moet je wel speciale kooien hebben voor de aankomende bevalling van de varkens,

 

Twee weken later komt de buurman vragen of ik het aangrenzende land wil kopen van 1600 vierkanten meter.De vraag prijs van 150,000 Bath vind ik te duur. Maar feitelijk natuurlijk spotgoedkoop is. Is vandaag aan de dag niet meer voor die prijs te koop. Ze vragen nu al 200,000 Bath voor 450 vierkantenmeter. Ik krijg het in handen voor 120,000 Bath. Ik ga het wat professioneler aan pakken. Ik laat over de twee stukken land een muur bouwen. Die ik in de avond uren onder stroom ken zetten. Een paar biggetjes zijn snel gestolen. Er komt nog wel wat voor kijken. Palen plaatsen, daken plaatsen, hokken metselen,Betonnen vloeren moeten gestort worden. Met vijftien man aan de slag, zijn we een maand verder klaar met het geheel. Dan komt de broer van de buurman ook zijn land van 1600 vierkantenmeter aanbieden die weer aan grenst aan het gekochte land. Ook dat kopen we er bij voor dezelfde prijs. Ook zijn andere broer heb nog een stuk van 1250 vierkantenmeter, wat ik er ook bij koopt, voor 100,000 bath. Ik bouw daar een huis op van negen bij negen. En laat daar het personeel slapen. Want inmiddels heb ik meer hokken laten bouwen, in totaal 25 zeugen gekocht en vier mannetjes (Beer) die later weer de groot geworden biggetjes bevruchten. Op het laatst had ik 48 varkens die elke keer bevrucht werden. Een zeug werp tussen de negen en vijftien biggetjes Koop ook nog 500 legkippen. Het personeel twee man zorgen voor overal voor en ik werk zelf elke dag mee. Krijg nog een nederlandse die compagnon wilde worden. daar ging ik mee akkorrd. maar na zes maanden was hij compagnon af helaas.

Dan komt het grootste nieuws, wat me gelukkig maakt. Het is maart 2004 niet alleen de verjaardag van me vrouw, maar ze verteld me dat ze zwanger is. Ik stopte gelijk met drinken, stopte met roken in het bijzijn van me vrouw. En was heel erg zorgzaam. Dat was ik ook wel bij me ex-vrouwen, bij me eerste kennismaking van een bevalling heb ik tijdens haar opname 14 uur naast haar bed gezeten. Met nog steeds veel schaamte en veel pijn dat ik toen hun heb verlaten en hoeren belangrijker vond dan haar en me zoon. Ik heb ze voor het laatst levend gezien in 1986. Maar deze zwangerschap  gaf me een heel speciaal gevoel. Toen ze zes maanden zwanger was, had ik al de kamer helemaal ingericht en alles achteraf gezien te overdreven gekocht. Maar het geld kwam binnen stromen met de verkoop van de varkens, het UWV stort maandelijks en ik had nog negen contacten in Nederland waar ik regelmatig contact mee bleef houden en helaas in 2004  er twee van kwijt raakte waar ik aan verdienden. Soms gaan vreugde en verdriet samen.

Morgen weer verder.

Een gedachte over “Soms gaat vreugde, verdriet, woede, angst, en afkeer samen.

Geef een reactie

