Met veel geluk de dood ontlopen.

Zonder geluk vaart niemand wel.

Het ging erg goed met het fokken, bijna dagelijks waren er bevallingen, dagelijks vonden er ook bevruchtingen plaats.

Het was hard werken, de varkens moesten regelmatig een injectie hebben, de mannelijke biggetjes moesten gecastreerd worden dat vond ik maar niks, zonder verdoving werden de ballen weggesneden met een scheermesje. De ballen en biggetjes die dood waren geboren of dood waren gegaan werden gekookt en aan de vissen gevoerd. Ik had zes grote bakken van drie bij vier waar ik 1000 kleine meerval vissen in had zwemmen. In Thailand noemen ze die Pla Doek. Een veel verkochte vis. Die kosten omgerekend twee cent per stuk. Het stront werd dagelijks uit de hokken geschept en gedroogd in de zon. Eenmaal droog werd het in zakken van 30 kilo gestopt en als het tijd werd voor rijst planten werden de zakken mest verkocht.

 

Intussen waren er ook meer buitenlander komen wonen. Vanuit Nederland, België, Duitsland, Engeland, en Schotland. Die allemaal bezig waren met een huis bouwen voor hun geliefde. Die ze amper drie maanden konden. Die allemaal niet wilde luisteren. Nee hun vrouw was anders, Hun vrouw hadden ze ontmoet in een restaurant of waar dan ook. Nee het was geen bar meisje. Ik heb dertien mensen leren kennen in die jaren, en die zijn allemaal hun centjes en hun geliefde verloren. Een Nederlandse jongen Danny, die hier met een studenten visum aanwezig was. Vroeg of hij gratis bij me mocht werken, als hij maar een kamer had om te slapen.

Hij was niet te lui om te werken. Met veel plezier had hij ook nog zin om een groentetuin te maken, met sla, tomaten, mais komkommer. Hij sprak goed Frans, wat me goed uitkwam. Maar daar later meer over. Het is december geworden en voor het eerst maak ik mee dat het echt koud is in de ochtend en avond uren. Ik zie dan dat de mensen bij een eigen gemaakt kampvuur zitten. Op 20 december word dan me zoon geboren, zo trots als een pauw was ik. Hij was wit, blond haar en kern gezond. Bij thuiskomst liep het dorp leeg,

Uiteraard ging dat gepaard met een geweldig feest waarbij ik slechts een glas Champagne dronk. Uiteraard ging dat gepaard met een geweldig feest waarbij ik slechts een glas Champagne dronk. Ook het oud en nieuw werd uitbundig gevierd. In het jaar 2005 ging het bijna mis, ik zat hier al drie jaar zonder visum, de controleren was in die tijd niet zo groot. Dat is vandaag aan de dag wel wat anders. De dorps politie die toezicht houdt op de acht dorpen. En vaak dronken was, kwam me vragen: ik hoor dat je geen visum hebt. Ik zeg natuurlijk heb ik een visum en druk hem gelijk een fles bier in zijn handen. Ik wist gelijk van wie hij dat te horen had gekregen. De Belgiës jongen die via zijn advocaat de scheiding moest regelen en waarvan ik zijn inboedel opkocht, zijn vrouw had het hem verteld. Ik belde die advocaat op met de mededeling dat ik een probleem had met me visum. Hij zegt: als je geld heb, is het geen probleem je betaald maximum 20,000 Bath over stea. Dat was een opluchting, dus ben ik naar laos gegaan en daar aan de grens de 20,000 Bath betaald. In laos bij de Thaise ambassade een visum gekregen van 30 dagen met de mogelijkheid het twee keer dertig dagen te verlengen. Ook ontdekte ik hoe makkelijk je de grenspost buiten de douane kon passeren. Maar dat terzijde.

 

Het hele jaar loopt voortreffelijk, koop ook nog de oogst van de rijst van het dorp. Duizenden kilo, s voor 13 Bath een kilo. Die ik later aan de Chinese groot handelaar voor 17 Bath verkoop. Het jaar 2006 was perfect verlopen. Maar begin 2017 beginnen er scheurtjes te ontstaan. Danny moet met spoed vertrekken, hij heeft problemen. Hij werd namelijk gezocht met zijn broer samen, voor woningen in Frankrijk te verhuren, woningen die wel bestonden, maar niet van hem waren. De mensen hadden al betaald, maar toen ze daar aankwamen,geen huis. met dat soort praktijken heb ik nooit bezig gehouden. Het is toen op de televisie geweest bij opgelicht.

We gaan een weekje naar Pattaya, na twee dagen daar het gezellig hebben, moest ik in het hotel om kwart over vijf in de ochtend even een plasje plegen. Ik gaf een enorme schreeuw van de pijn.Het leek wel of er een vrachtwagen tegen me borst aan reed, zoveel pijn voelde ik. Ik besefte direct dat is een hart aanval. Het ziekenhuis was gelukkig een paar honderd meter verder. Achter op de brommer die voor het hotel staan die tegen betaling, je vervoeren waar je maar heen wilt. Daar aangekomen werd er gelijk een spuit gegeven in me buik, en op de I.C geplaatst. Tien minuten later was de dokter aanwezig, die me met spoed naar het Siracha hospitaal liet brengen met de ambulance. Waar ik met spoed werd gedotterd. De dokter vertelde me dat ik veel geluk heb gehad.  De volgende dag mocht ik weer naar huis.

Een gedachte over “Met veel geluk de dood ontlopen.

  1. Dan heb je zeker veel geluk gehad Nico, zo´n hartinfarct hakt er flink in ik heb er helaas ook een gehad , heb nu zes stents in mn hart om de boel goed open te houden, maar ben er wel een beetje rustiger door gaan leven, iets wat we vroeger niet echt hebben gedaan .
    Maar ja we hebben wel geleefd zullen we maar zeggen .

Geef een reactie

